Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

jaja. Ligt bij mij bij het oud ijzer :lol:
Dus even zoeken..


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Zo weer even een woordje van mijn kant. Laatste tijd erg druk geweest, zat in de afsluiting van mijn HBO studie. Dat had wat voeten in aarde, want na een half jaar ploeteren bij een bedrijf werd het verslag afgekeurd op school, waardoor er wat extra druk kwam. Nu verliep mijn studie al niet vlekkeloos, dus kon dit er ook nog wel bij.

Maar afgelopen maandag kreeg ik dan het verlossende telefoontje! Alle inspanningen waren niet voor niks, mijn project en verslag waren goedgekeurd met als gemiddelde cijfer een 7. Dat was de presentatie ook al, dus mag ik mijn afgestudeerd HBO Werktuigbouwkundige noemen, ook wel Ingenieur. Jullie snappen wat dat het een hele opluchting voor mij was, want ik had al zo weinig tijd voor andere dingen.

Nu ga ik wat zaken op rij zetten voor de 28e natuurlijk, moet ik de Disco klaar maken voor herkeuring en dan ga ik uiteraard aan de BMW! Weber erop, interieur netjes maken, wat puntjes aan de buitenkant aanpakken en dan gaan met het ding. Ik heb er al weer zin in, dat is zeker.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Goed nieuws, gefeliciteerd man!!!!!!!!!!

Gaan we es ff uitgebreid vieren, iemand 28 augustus wat te doen? :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik kijk er naar uit heren! En gefeliciteerd - ook dat nog.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd met je diploma Ingenieur Thegs :!:

Je mag de 28ste een rondje geven :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Ricardo? Rucanor? ofzoiets)

Post by Thegs »

Ok ik heb weer een probleempje. Laatste tijd toch weer een paar vrije uurtje kunnen vinden en ben bezig met mijn nieuwe Weber 38. De Solex was er zo af, die is in een doos naar zolder gegaan. Weber netjes in elkaar gezet en daarna maar op het blok gegooid. Alles aangesloten, wat dingetjes aangepakt en toen was het moment al daar. De eerste start met de nieuwe carb, ging zoals gepland, na beetje handchoke sloeg hij direct aan.

Nu had ik de onsteking niet goed staan, dus afstelling viel nog niet echt mee. Eerst de rest bij langs gelopen en daarna begonnen met het afstellen van de carb. Alleen lukt het voor geen meter. Althans, ik heb een probleem waar ik niet echt uit kom. Overal op internet staan adviezen om de carb op gehoor en gevoel af te stellen en dan tijdens wat ritjes te finetunen. Nu krijg ik het stationair mooi lopend, loopt mooi rond, wellicht wat te rijk, maar komt mooi op toeren en klinkt gezond. Als ik dan ga rijden en ik trek op, dan rond de 3000-3500 toeren lijkt het alsof hij verzuipt, slaat af en wil eerst ook niet weer starten. Na even slaat hij weer aan, loopt stationair weer netjes, maar zodra je wegrijdt is het weer mis.

Omdat ik vermoedde (en mij pa ook) dat hij te rijk liep heb ik de carb volledig ingedraaid, dus op zijn armst maar het probleem blijft zich voordoen. Hier iemand die toevallig zoiets eerder bij de hand heeft gehad? Zou hem graag eens aan het CO apparaat hangen, maar dan moet ie op de aanhanger omdat er nu gewoon niet mee te rijden valt. Adviezen? Tips? Ideeën? In het laatste noodgeval heb ik nog een kennis die goed is met carbs, dan moet die maar eens komen kijken.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Thegs »

Niemand een idee omtrent mijn Weber probleem? En voor Peter natuurlijk die niet had opgelet :mrgreen:

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Peter V. »

Jij heb wel lef he :mrgreen:

Dit had ik toevallig wel gelezen maar ik kwam even niet verder :wink:

Normaal staat er voor een carburateur een beetje een standaard afstelling. Oftewel de Co schroef helemaal indraaien en anderhalf tot twee slagen uit. De rest van het stationair met de stationair toerentalschroef of de aanslag van de gasklep(luchtklep).

Tevens heeft men dan het idee om met de CO-schroef tijdens stationair draaien het hoogste toerental op te zoeken en dan met de stationair schroef weer op 900 rpm af te regelen ( dit verhaal twee tot drie keer doen en dan zou deze goed staan). Bij de laatste keer is natuurlijk het afregelgebied steeds kleiner.
Zo deed ik het normaal ook bij de webercarburateurs die Ford toendertijd op hun Capri's en Taunus monteerde.

Heb je de onsteking nu goed staan? Ook de slangen van de vacuumvervroeging goed aangesloten bij de weber?

Ik ga ervan uit dat jullie dit allemaal al gedaan hebben.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Thegs »

Je hebt inderdaad zo'n beetje beschreven op welke wijze ik aan het afstellen ben geweest. Op gevoel en gehoor, stationair loopt hij idd steeds beter. Alleen onder het rijden is het gewoon niet goed, kan wezen dat ik de slangen van de vervroeging verkeerd om heb gedaan? Ontsteking en contactpunten bekeken en gesteld, moet goed staan in mijn ogen.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Peter V. »

Als je gaat rijden wat gebeurt er dan precies?

Geen klappen in de uitlaat of inlaat?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Thegs »

Nee geen klappen of niks, hij valt gewoon uit. Ons vermoeden is dat de motor gewoon verzuipt, aangezien er ook een sterkt benzinelucht uit de motor komt. Alleen op zijn allerarmst zou dit toch niet het probleem kunnen zijn?

Stationair is het gewoon netjes rond lopen, ook met gas kan ik probleemloos tot aan de 6000 rpm. Zodra ik de oprit afrijd is er geen probleem, maar als ik op de straat gas geef, dan val ik gewoon stil. Hij trekt tot ongeveer 3000-3500 rpm en dan is het gewoon klaar. Daarna pakt hij even niet aan, maar na 2 of 3 keer starten wel gewoon en loopt hij zoals op de oprit. Maar bij wegrijden, weer hetzelfde verhaal.

Ik kan buiten de 2 CO schroeven en de stationair schroef ook niks afstellen aan die Weber, dus ik ben de weg gewoon even krijt.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Peter V. »

Wellicht een probleem met de acceleratiepomp of de verkeerde sproeiers. Heb je ook al eens zonder luchtfilter geprobeerd of heeft de weber een eigen systeem?

Bij de 4A1 kun je bijvoorbeeld de slag van de acceleratiepomp afstellen, kan dit ook bij de Weber ( zal wel een afgelakte schroef zijn).

Heb je wat foto's van de carburateur want ik kan met de zoekfunctie weber 38 niets vinden? Wat voor een weber is het precies?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Thegs »

Acceleratiepomp zou kunnen inderdaad, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan testen. Sproeiers zou goed moeten zijn, aangezien de complete set zo verkocht wordt specifiek voor een 320/6. Dit is de set die ik gekocht heb via een Ford man. Die ging het om de carb maar kon de BMW set kopen. Daarvan heb ik het overgenomen:

Image

Het is dus een Weber 38 DGAS carb.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Peter V. »

Oke,

Dit is dus gewoon de Weber die ook op een Ford Sierra zit lijkt mij. Als ik de foto zie dan heb jij toch een automatische choke erop zitten? Jij had het in jouw topic over een handchoke. Je kunt hier wel wat zaken afstellen wat o.a. te maken heeft met de choke en het versneld toerental. Heb jij er ook documentatie bij gekregen?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (Weber 38 problemen)

Post by Peter V. »

Wat er verteld wordt omtrent het stationair en CO-afstellen is als volgt:

Je heb een beperkte tijd om een afstelling te doen ( 10 tot 30 seconden) anders moet je eerst de motor laten draaien op 3000 rpm voor 30 seconden en dan weer stationair laten draaien.

*CO-schroeven. Bij stilstaande motor gaan de schroeven van volledig ingedraaid naar 5 hele slagen terug. Vanaf dit punt gaat men de stationair en CO afstellen. Uiteraard dienen beide schroeven evenveel verdraaid te worden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply