schroefdraad luchtfilterhuis voor 4A1 draait dol?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

schroefdraad luchtfilterhuis voor 4A1 draait dol?

Post by BMW-POWER »

halloo, de schroefdraad in mijn solex 4A1 carbu waarmee ik het luchtfilterhuis tegen de carbu aantrek draait dol, heeft iemand hier een oplossing voor? grotere draad tappen? het probleem is dat de wand rond dat gaatje niet echt dik meer is...
dit gaatje bevind zich middenin van de carbu, op deze foto zie je in het midden een draadstangetje uitsteken, dat is wat ik bedoel
kan iemand me helpen?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=05


E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

site doet niks blijkbaar...

andere carbuhelft kopen is volgens mij de enige oplossing...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Helicoil is een product dat de schroefdraad kan herstellen.
Is ook wel verkrijgbaar bij de betere automaterialen handel geloof ik.
ff googlen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

ah ok, das zoals recoil, een soort van veer indraaien. Maar ik denk echt wel dat het materiaal in de carbu daar te dun voor is?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Exacte werking ken ik niet, nogmaals even googlen.
Volgens mij is het chemisch??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Denk niet dat je voldoende ruimte hebt voor een helicoil, zou met vloeibaar metaal of een flinke hoeveelheid loctite een draadeind erin kunnen zetten en voortaan een moertje erop. En sowieso hoeft 't niet zo vast....
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Jeroen wrote:Denk niet dat je voldoende ruimte hebt voor een helicoil, zou met vloeibaar metaal of een flinke hoeveelheid loctite een draadeind erin kunnen zetten en voortaan een moertje erop. En sowieso hoeft 't niet zo vast....
Is eigenlijk een veel beter idee!
Met recht president leider...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

recoil is bv een schroefdraad van M6 uitboren, M8 intappen, en daarna de veer er in draaien, zodat de schroefdraad terug M6 is, werkt zeer goed, maar dan moet je wel voldoende wanddikte hebben, wat niet echt het geval is bij de 4a1.
Wel zou ik eens het asje van de kleppen checken die daar vlak naast loopt, heb al 2 keer gehad dat dit kwam vast te zitten omdat dat draadstangetje te vast was aangedraait.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Nick1984 wrote:recoil is bv een schroefdraad van M6 uitboren, M8 intappen, en daarna de veer er in draaien, zodat de schroefdraad terug M6 is, werkt zeer goed, maar dan moet je wel voldoende wanddikte hebben, wat niet echt het geval is bij de 4a1.
Wel zou ik eens het asje van de kleppen checken die daar vlak naast loopt, heb al 2 keer gehad dat dit kwam vast te zitten omdat dat draadstangetje te vast was aangedraait.
helicoil heeft eigen schroewfdraadmaten, dus helicoil tappen, m6 of m8 terugvinden


ik zou dat stukje draadeind erin lijmen met 2K lijm, werkt perfect
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Wel een typisch 4a1 kwaaltje, die van mij was ook dol. Maar ik heb hem er inmiddels af liggen, andere speelgoed zit er ook al op, alleen nog afstellen :mrgreen:

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Post by BMW-POWER »

Thijsse wrote:
ik zou dat stukje draadeind erin lijmen met 2K lijm, werkt perfect
thx voor de vele reacties!!!

zou dat sterk genoeg zijn met die hitte enzo met 2-componentenlijm?

mvg Geoffrey
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

BMW-POWER wrote:
Thijsse wrote:
ik zou dat stukje draadeind erin lijmen met 2K lijm, werkt perfect
thx voor de vele reacties!!!

zou dat sterk genoeg zijn met die hitte enzo met 2-componentenlijm?

mvg Geoffrey
ik heb een oude honda crosser, alle draad van kleppendeksel verrot, 8 tapeinden in de cilinderkop geplakt en dat zit al een paar manden als een zonnetje
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Post by BMW-POWER »

heb de draadstang erin geplakt met 2compontentlijm, en het houd goed vast tot nu toe :D
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
Post Reply