320i raakt oververhit, of toch niet?
320i raakt oververhit, of toch niet?
Hallo medeforummers, ik heb wat hulp nodig met de 320i (2 liter M10)
Een paar weken geleden raakte de motor oververhit tijdens het rijden. Ik moest de motor afzetten, en in zijn neutraal verder laten rollen. Ik was bijna thuis, dus heb hem iets later weer gestart en ben rustig naar huis gereden, met de temperatuur meter tegen het rood aan. De koplampen gingen ook minder fel branden met schakelen, de motor sloeg dan bijna af, en het acculampje ging toen aan. Met belaste motor was dit niet zo. De accu ga ik dus zeker vervangen. Voor de deur nog even de radiator dop eraf gehaald, en het water stond te schuimen, ook toen de temperatuur al was ingezakt. Dit doet me vermoeden dat het water niet goed circuleert (waterpomp, verstopping)
Toen ik hem kocht in februari, lekte hij al een klein beetje koelvloeistof, dus het is in de tussentijd teveel geworden. Ook het motoroliepijl was te laag. Hij lekt niet zichtbaar olie ergens, en de verkoper beweerde de olie en het filter vervangen te hebben, maar dit weet ik dus niet zeker. Er zit geen 'mayonaise' op de oliedop.
Vandaag de koelvloeistof bijgevuld, 1 liter olie erin gegooid (niet vol, want ik wil alles vervangen) en hij raakte weer oververhit met stationair draaien. Het water kookte dit keer echter niet in de radiator. Nog 1 liter olie in het blok gegooid, en toen zakte de temperatuur naar 3/4, maar ging nog wat heen en weer tussen 3/4 en rood.
Toen deed ik de koplampen aan, en met dat de dimlichten aangingen, viel de motor uit, en ging het acculampje branden. Ook ging de temp meter naar "oneindig". Contact uit en weer aan met lampen uit, en de temp meter gaat weer naar beneden (motor uit)
Ondertussen stond de ventilator binnen al die tijd op stand 1. Zette ik hem op stand 2, dan ging de temp meter direct naar 3/4, stand 3 naar het rood / oneindig. Met de ventilator (en lampen) helemaal uit, ging de temp meter ineens keurig naar het midden. (alles met de motor uit en verwarming dicht)
Startte ik hem weer, dan ging die weer naar 3/4 - rood (nog steeds alle elektronica uit)
De accu is in ieder geval verdacht. Verder denk ik aan de dynamo, waterpomp, thermostaat, of temp sensor.
Verder heb ik de olie niet helemaal bijgevuld, omdat dat nogal zonde is, want ik wil alles weer vervangen. Zolang er meer dan het minimum inzit, mag dit toch niet de oorzaak van oververhitting zijn, of moet je hem tot de max vullen? (Hoewel de oude olie wel erg dik zal zijn, en 2 liter nieuwe olie dan misschien niet genoeg is)
Ik wil de auto tip top in orde hebben om ermee op vakantie te gaan, dus ik wil veel dingen vervangen. Alle koelslangen, de radiator, de accu, en waarschijnlijk ook maar gelijk de dynamo en thermostaat.
Ik weet dus ook niet zeker of het blok wel oververhit raakt, omdat de temp sensor met alle electronica uit (maar ook de motor uit) ineens keurig in het midden stond. Verder zou het nog een aarde probleem kunnen zijn, maar dit lijkt me niet.
Is er iemand die dit probleem herkent?
Een paar weken geleden raakte de motor oververhit tijdens het rijden. Ik moest de motor afzetten, en in zijn neutraal verder laten rollen. Ik was bijna thuis, dus heb hem iets later weer gestart en ben rustig naar huis gereden, met de temperatuur meter tegen het rood aan. De koplampen gingen ook minder fel branden met schakelen, de motor sloeg dan bijna af, en het acculampje ging toen aan. Met belaste motor was dit niet zo. De accu ga ik dus zeker vervangen. Voor de deur nog even de radiator dop eraf gehaald, en het water stond te schuimen, ook toen de temperatuur al was ingezakt. Dit doet me vermoeden dat het water niet goed circuleert (waterpomp, verstopping)
Toen ik hem kocht in februari, lekte hij al een klein beetje koelvloeistof, dus het is in de tussentijd teveel geworden. Ook het motoroliepijl was te laag. Hij lekt niet zichtbaar olie ergens, en de verkoper beweerde de olie en het filter vervangen te hebben, maar dit weet ik dus niet zeker. Er zit geen 'mayonaise' op de oliedop.
Vandaag de koelvloeistof bijgevuld, 1 liter olie erin gegooid (niet vol, want ik wil alles vervangen) en hij raakte weer oververhit met stationair draaien. Het water kookte dit keer echter niet in de radiator. Nog 1 liter olie in het blok gegooid, en toen zakte de temperatuur naar 3/4, maar ging nog wat heen en weer tussen 3/4 en rood.
Toen deed ik de koplampen aan, en met dat de dimlichten aangingen, viel de motor uit, en ging het acculampje branden. Ook ging de temp meter naar "oneindig". Contact uit en weer aan met lampen uit, en de temp meter gaat weer naar beneden (motor uit)
Ondertussen stond de ventilator binnen al die tijd op stand 1. Zette ik hem op stand 2, dan ging de temp meter direct naar 3/4, stand 3 naar het rood / oneindig. Met de ventilator (en lampen) helemaal uit, ging de temp meter ineens keurig naar het midden. (alles met de motor uit en verwarming dicht)
Startte ik hem weer, dan ging die weer naar 3/4 - rood (nog steeds alle elektronica uit)
De accu is in ieder geval verdacht. Verder denk ik aan de dynamo, waterpomp, thermostaat, of temp sensor.
Verder heb ik de olie niet helemaal bijgevuld, omdat dat nogal zonde is, want ik wil alles weer vervangen. Zolang er meer dan het minimum inzit, mag dit toch niet de oorzaak van oververhitting zijn, of moet je hem tot de max vullen? (Hoewel de oude olie wel erg dik zal zijn, en 2 liter nieuwe olie dan misschien niet genoeg is)
Ik wil de auto tip top in orde hebben om ermee op vakantie te gaan, dus ik wil veel dingen vervangen. Alle koelslangen, de radiator, de accu, en waarschijnlijk ook maar gelijk de dynamo en thermostaat.
Ik weet dus ook niet zeker of het blok wel oververhit raakt, omdat de temp sensor met alle electronica uit (maar ook de motor uit) ineens keurig in het midden stond. Verder zou het nog een aarde probleem kunnen zijn, maar dit lijkt me niet.
Is er iemand die dit probleem herkent?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Poeh een hele verzameling. De accu is het iig niet, daar maak je geen gebruik van als de motor loopt namelijk, dan draai je op de dynamo. Dat is dus de hoofdverdachte, even een andere combi van koolborstels en spanningsregelaar erop zetten en de elektrische verbindingen controleren (ivm sluitingsgevaar met de accu losgekoppeld!!).
Als je aan de knop van de fan draait varieert de temperatuur, dat duidt dus hoogstwaarschijnlijk op een massaprobleem. Redelijke kans dat er met je temp niet veel aan de hand is maar dat dit veroorzaakt wordt door te weinig stroom. Eerst dus die dynamo, dan verder kijken.
En wel regelmatig peil van koelvloeistof en olie blijven controleren he! Dat koken zegt nog niks, de temp blijft laag door de druk op het systeem. Als je dan de druk eraf haalt door de dop eraf te draaien scheit de temp ineens de lucht in, das niet zo gek en zou ik niet te vaak doen met hete motor.
Als je aan de knop van de fan draait varieert de temperatuur, dat duidt dus hoogstwaarschijnlijk op een massaprobleem. Redelijke kans dat er met je temp niet veel aan de hand is maar dat dit veroorzaakt wordt door te weinig stroom. Eerst dus die dynamo, dan verder kijken.
En wel regelmatig peil van koelvloeistof en olie blijven controleren he! Dat koken zegt nog niks, de temp blijft laag door de druk op het systeem. Als je dan de druk eraf haalt door de dop eraf te draaien scheit de temp ineens de lucht in, das niet zo gek en zou ik niet te vaak doen met hete motor.
Regards/groeten, Jeroen
Bedankt, dat helpt me al wat op weg. Ik dacht zelf dat het geen massaprobleem zou zijn, omdat het koelvloeistofpijl en het oliepijl te laag waren
Maar er kan in de tussentijd natuurlijk een massaprobleem ontstaan zijn. Kan ik de dynamo van de 318i overzetten om te testen? In de tech specs staat dat deze 65A is, die van de 320i 55A.
Verder zijn er onder de motorkap veel rubbers compleet verdroogd, en ook wat slangen die boven het blok langs lopen hebben scheurtjes. De Californische zon heeft ze geen goed gedaan. Daarom wil ik al deze rubbers en slangen vervangen, ook de koelslangen.
Verder zijn er onder de motorkap veel rubbers compleet verdroogd, en ook wat slangen die boven het blok langs lopen hebben scheurtjes. De Californische zon heeft ze geen goed gedaan. Daarom wil ik al deze rubbers en slangen vervangen, ook de koelslangen.
Bedankt voor de tip, en ja ik had dat radiator lek sneller moeten verhelpen. Tijd... waar kan je dat kopen... Waar kan je trouwens het pijl van de radiator controleren? Alleen door de dop eraf te halen?Jeroen wrote:En wel regelmatig peil van koelvloeistof en olie blijven controleren he! Dat koken zegt nog niks, de temp blijft laag door de druk op het systeem. Als je dan de druk eraf haalt door de dop eraf te draaien scheit de temp ineens de lucht in, das niet zo gek en zou ik niet te vaak doen met hete motor.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Die dynamo kan er gewoon op, no problem. Rubbers, slangen (brandstofslangen) en gewoon een grote inspectie kan idd geen kwaad.
Koelvloeistofpeil lees je bij een M10 idd af in de radiator, maar als alles koud is. Dan moet het peil ik meen ca 15-20mm onder de bovenzijde van de radiator zitten.
Koelvloeistofpeil lees je bij een M10 idd af in de radiator, maar als alles koud is. Dan moet het peil ik meen ca 15-20mm onder de bovenzijde van de radiator zitten.
Regards/groeten, Jeroen
Bedankt voor het meedenken, het probleem is verholpen
Soms (vaak?) denk ik te moeilijk...
Ik keek vandaag met een vriend ernaar, en het viel hem op dat de klem van de min pool op de accu los zat... Hij drukte ertegen, en het wijzertje van de temp meter ging heen en weer dansen. Massaprobleem gevonden
Was het altijd maar zo makkelijk.
De temp meter bleef nu netjes in het midden, of zelfs iets ervoor staan.
Stukje gereden, en de motor slaat af wanneer je de airco voluit aan zet, dus ik ga de dynamo wel vervangen en de accuspanning even meten.
Ik keek vandaag met een vriend ernaar, en het viel hem op dat de klem van de min pool op de accu los zat... Hij drukte ertegen, en het wijzertje van de temp meter ging heen en weer dansen. Massaprobleem gevonden
De temp meter bleef nu netjes in het midden, of zelfs iets ervoor staan.
Stukje gereden, en de motor slaat af wanneer je de airco voluit aan zet, dus ik ga de dynamo wel vervangen en de accuspanning even meten.
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 41
- Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
- Location: Amersfoort
Hai,
Ik heb een 320i gehad en die liep warm (dus echt), vooral in Zuid-Franse tolpoortjesfiles. Dit omdat de fan meeloopt met de toeren van de motor (koelt stationair dus nauwelijks).
Als ik hem nog had zou ik er waarschijnlijk een elektrische, temperatuurgestuurde fan op hebben gezet. Niet orgineel, maar wel echt een upgrade.
Succes, Marco
Ik heb een 320i gehad en die liep warm (dus echt), vooral in Zuid-Franse tolpoortjesfiles. Dit omdat de fan meeloopt met de toeren van de motor (koelt stationair dus nauwelijks).
Als ik hem nog had zou ik er waarschijnlijk een elektrische, temperatuurgestuurde fan op hebben gezet. Niet orgineel, maar wel echt een upgrade.
Succes, Marco
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
Bedankt voor de tip Marco, dit wil ik ook nog gaan doen. Vandaag ging de meter ook naar 3/4 toen ik even bij een tankstation stond te wachten voor draaiende motor.
Vandaag wat dingen gedaan aan de 320i; nieuwe olie + filter, wat slangen vervangen, bougies + kabels.
De motor blijft tijdens het rijden netjes op temperatuur. Alleen wanneer je tijdens het rijden de koppeling wat langer intrapt (bv bij tot stilstand komen) dan zakken de toeren ver in, en gaat de motor wat schokken. De toeren zakken altijd wel tot 400-500rpm in, soms zelfs lager rond de 200. En dan gaat die weer netjes terug naar ~900rpm. Met de airco aan is dit nog erger, en slaat de motor meestal af.
Ik heb het stationair toerental iets hoger gezet, en nu slaat die niet meer af met de airco aan, maar wel bijna. Het zit me toch niet lekker.
Ik heb het benzinefilter nog niet vervangen. Dit zou het misschien nog kunnen zijn, maar ik denk het niet, omdat de motor verder goed doortrekt.
Misschien heeft de motor een vacuumlek, want van die Amerikaanse "emission control" ontbreken wat onderdelen. En de slangen die naar die onderdelen lopen, daar zit gewoon een schroef in het uiteinde
Ik zal er morgen wat foto's van plaatsen.
Emission control
Verder heb ik de accu doorgemeten, en die gaf netjes 12Volt aan. Motor gestart, en met draaiende motor moet die 14,2Volt aangeven. Dit duurde even 10-20 seconden voordat die die waarde haalde, maar hij kwam er wel. Is de dynamo dan nog ok, of moet die gelijk 14,2Volt aangeven?
Vandaag wat dingen gedaan aan de 320i; nieuwe olie + filter, wat slangen vervangen, bougies + kabels.
De motor blijft tijdens het rijden netjes op temperatuur. Alleen wanneer je tijdens het rijden de koppeling wat langer intrapt (bv bij tot stilstand komen) dan zakken de toeren ver in, en gaat de motor wat schokken. De toeren zakken altijd wel tot 400-500rpm in, soms zelfs lager rond de 200. En dan gaat die weer netjes terug naar ~900rpm. Met de airco aan is dit nog erger, en slaat de motor meestal af.
Ik heb het stationair toerental iets hoger gezet, en nu slaat die niet meer af met de airco aan, maar wel bijna. Het zit me toch niet lekker.
Ik heb het benzinefilter nog niet vervangen. Dit zou het misschien nog kunnen zijn, maar ik denk het niet, omdat de motor verder goed doortrekt.
Misschien heeft de motor een vacuumlek, want van die Amerikaanse "emission control" ontbreken wat onderdelen. En de slangen die naar die onderdelen lopen, daar zit gewoon een schroef in het uiteinde
Ik zal er morgen wat foto's van plaatsen.
Emission control
Verder heb ik de accu doorgemeten, en die gaf netjes 12Volt aan. Motor gestart, en met draaiende motor moet die 14,2Volt aangeven. Dit duurde even 10-20 seconden voordat die die waarde haalde, maar hij kwam er wel. Is de dynamo dan nog ok, of moet die gelijk 14,2Volt aangeven?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Qua warmlopen: met al deze auto's loopt de temperatuur snel op naar 3/4 in een zomerse file, zolang de temp niet verder doorloopt is er nog niets aan de hand (houd er rekening mee dat er tussen 1/2 en 3/4 ongeveer 8 graden zit, zoveel oplopen is in die hitte natuurlijk niks). Wat je wel kunt doen om de temp terug te brengen is iets meer toeren maken, voet iets op het gas en 'm op 2000 toeren zetten. Dan pompt je waterpomp sneller en blaas je koelvin natuurlijk ook sneller. In geval van nood moet de verwarming maar aan maar dat zou niet moeten hoeven. Ik vind het zelf geen pré om dat zware lor van een elektrische koeler voor de vooras te plaatsen al zijn er tegenwoordig prima moderne en lichte oplossingen.
Dat terugvallen in toeren kan idd met vacuum te maken hebben, alternatief kan zijn dat de CO niet helemaal lekker staat dan krijg je hetzelfde. Eea beïnvloedt elkaar natuurlijk ook nog eens.
Dynamo hoort idd ca 13.5-14.5 volt te geven dus de gemeten waarde is ok, alleen laadt de dynamo stationair erg weinig. Als je start en iets gas geeft moet je eerder die spanning bereiken. 12V op de accu vind ik trouwens wel wat krap, dat is meestal eerder richting 13V, maar misschien stond de auto al even?
Dat terugvallen in toeren kan idd met vacuum te maken hebben, alternatief kan zijn dat de CO niet helemaal lekker staat dan krijg je hetzelfde. Eea beïnvloedt elkaar natuurlijk ook nog eens.
Dynamo hoort idd ca 13.5-14.5 volt te geven dus de gemeten waarde is ok, alleen laadt de dynamo stationair erg weinig. Als je start en iets gas geeft moet je eerder die spanning bereiken. 12V op de accu vind ik trouwens wel wat krap, dat is meestal eerder richting 13V, maar misschien stond de auto al even?
Regards/groeten, Jeroen
Naar mijn mening is dat altijd zo met warm weer... Het temp. verschil tussen 1/2 en 3/4 is ook niet heel erg groot... heb het mijn garagist nog nagevraagd want toen ik mijn 320/6 net had vond ik dit ook wel raar...Bedankt voor de tip Marco, dit wil ik ook nog gaan doen. Vandaag ging de meter ook naar 3/4 toen ik even bij een tankstation stond te wachten voor draaiende motor.
Nu ga ik waarschijnlijk iets raars vrage... maar hoe kan het dat een motor hogere toeren maakt wanneer hij 3/4 warm is... wanneer hij afkoelt gaat hij weer terug naar normaal... Is dat een altijd zo, omdat meer toeren is meer circulatie van koelvloeistof???
Tot 3/4 is normaal, goed om te weten dat er niet veel verschil zit tussen 1/2 en 3/4.
Net nog even wat informatie ingewonnen over oude airco's; de meeste bedrijven kunnen deze niet meer vullen. Dit bedrijf nog wel: www.abh1.nl
In nieuwe airco's gaat R134 gas, en in oude R112.
En een bijna lege airco belast de motor ook zwaarder, dus hopelijk is dat afslaan verholpen met een frisse airco.
Toen ik de accuspanning meette, had ik de dag ervoor een klein stukje gereden. Verder had die meer dan een maand stilgestaan. Toen de motor gestart, en toen steeg de waarde naar ~13V. Wat gas gegeven, en toen ging die langzaam aan naar de ~14V.
Ik zit te denken om onderweg naar de vakantiebestemming (Praag) langs W&N te rijden voor een nieuwe dynamo en bougiekabelset
Net nog even wat informatie ingewonnen over oude airco's; de meeste bedrijven kunnen deze niet meer vullen. Dit bedrijf nog wel: www.abh1.nl
In nieuwe airco's gaat R134 gas, en in oude R112.
En een bijna lege airco belast de motor ook zwaarder, dus hopelijk is dat afslaan verholpen met een frisse airco.
Toen ik de accuspanning meette, had ik de dag ervoor een klein stukje gereden. Verder had die meer dan een maand stilgestaan. Toen de motor gestart, en toen steeg de waarde naar ~13V. Wat gas gegeven, en toen ging die langzaam aan naar de ~14V.
Ik zit te denken om onderweg naar de vakantiebestemming (Praag) langs W&N te rijden voor een nieuwe dynamo en bougiekabelset

