320i raakt oververhit, of toch niet?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Vandaag weer een stukkie gereden, zonder airco, en alles verliep prima.
Ik heb er wel vertrouwen in dat die het redt. Bougiekabels bij de dealert zijn €9 per meter. Dat is nog wel te doen. Ik heb de oude stekkers ook weer gebruikt, daar kan weinig mis mee gaan toch? De oude kabels waren redelijk hard.
Ik kan de dynamo van de 318i als reserve meenemen. Ik had verkeerd gekeken, ze zijn allebei 65A.

1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Danny043
E21 Pro

Re: 320i raakt oververhit, of toch niet?

Post by Danny043 »

En we zijn weer teruggekomen uit Praag. De auto reed heerlijk, geen problemen gehad. Heenweg met tussenstop, terugweg aan 1 stuk door. Ik heb flink doorgereden in Duitsland, en dat M10 blok kan het makkelijk hebben. De dag voor vertrek de airco laten vullen. Na 300km onderweg geweest te zijn, ruiken we een brandlucht... :roll: gestopt, en er kwam rook uit de compressor. Later nog een keer naar gekeken, en toen was de riem / v-snaar naar de compressor weg :lol: Ach, dan maar met de ramen open rijden.
Soms verrekten mensen hun nek om naar die bumpers te kijken, maar over het algemeen hadden mensen geen oog voor de E21. Praag is erg modern geworden sinds ik er 10 jaar geleden was. Allemaal dikke Duitse auto's en bijna geen oude auto's. In heel de vakantie geen andere E21 gezien. Enkele E30's in Praag, en een E28 onderweg in Deutschland. Moet de foto's nog uitzoeken, en dan post ik wat mooie plaatjes.
Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Blij dat de resi verder goed is verlopen. Het is toch altijd weer een flinke onderneming.

Ik geloof dat er een aircocompressor voor de E21 op Marktplaats staat :!:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Tsja even oorzaakanalyse, was de rook afkomstig van de compressor zelf, van de snaar omdat de compressor of magneetkoppeling misschien niet lekker recht hangt, misschien een kleine olielekkage die op de compressor kwam? Veel mogelijkheden iig... anderzijds is de rit verder top verlopen zo te horen, leuk! En foto's zijn altijd welkom natuurlijk!
Regards/groeten, Jeroen
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

De rook kwam uit de compressor, waar de as naar buiten komt. Daarna met de hand geprobeerd rond te draaien, en dat ging heel zwaar. Ik denk dat die te lang stil heeft gestaan, en het begeven heeft.

Bedankt voor de tip dat er 1 op MP staat :!:
Echter als die stuk is, kan ik gelijk upgraden naar de nieuwere airco vloeistof, want daar is geloof ik ook een andere compressor voor nodig :?:
Image
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Kunt nog gewoon R12 of R12 vervanger krijgen hoor! Als ik 't zo hoor heeft de compressor mogelijk zonder olie gedraaid, maar is miss nog wel te reviseren.
Regards/groeten, Jeroen
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Jawel, maar slechts bij enkele bedrijven. En waar ik hem 2 weken geleden liet vullen, vertelde de beste man mij dat het er in 2012 helemaal uit gaat. Ik moet de compressor er onderuit halen en hem open maken. Gelukkig :?: wordt het weer toch weer minder in NL :mrgreen:
Image
ability
E21 starter

Post by ability »

Nu zit ik momenteel ook met het probleem dat de benzine meter en de temperatuur meter beinvloedbaar zijn door de binnenventilator aan en uit te zetten. De meters schieten dan zomaar een 5 mm omhoog!
Na dit verhaal heb ik de accu los gehad , alle polen en klemmen naar de accu toe schoongemaakt, geschuurd en weer aangesloten maar dit alles mocht niet baten. Zijn er nog aarde punten waar ik naar moet kijken?

De dynamo , hoe meet ik dat? gewoon op de accu als de motor loopt?

Overigens ging de temp meter NOOIT boven 1/2 . Nu ineens gaat ie er standaard overheen zelfs bij een dag als vandaag schiet hij meteen naar 3/4 of zelfs een tikkeltje verder bij een stoplicht. (en ik rij extreem rustig qua toeren)
Toch vreemd allemaal.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Vraag 1 moet altijd zijn wat je recent voor werkzaamheden hebt gedaan die mogelijk de oorzaak kunnen zijn, iets ogenschijnlijk eenvoudigs als een radio of antenne inbouwen kan al genoeg zijn.

Hoewel ik geen probleem verwacht met de laadstroom kun je wel even de laadspanning (voltage!) meten ter indicatie. Bij lopende motor maar met stroomvreters als je verlichting uitgeschakeld zou je toch zeker zo'n 13.5V moeten meten, liever nog ca 13.8V.

Er zijn genoeg punten waar je op zoek kunt naar massaproblemen, het minste mankementje kan je overigens al een indicatie geven, zoals een niet werkende binnenverlichting of iets dimmende achterlichten als je op de rem trapt (bij lopende motor). Aangezien je temperatuur en tankmeter beiden vreemd reageren verdenk ik niet de stekkers achterop de cockpit omdat dat twee verschillende stekkers zijn. Kanshebbers zijn een massapunt onder het dash al is daar niet gauw wat aan de hand. Mooie mogelijkheden zijn de massakabel van de dynamo (als je daar ook maar iets doet altijd accu loskoppelen!!) en de massakabel van het blok naar de carrosserie, onder de accubak. Vaak is er sprake van roestvorming op de chassisbalk daar, even loshalen, schoonmaken, etc. Met de aanjager zelf zijn mij eigenlijk geen elektrische problemen bekend, ervan uitgaande dat alle standen werken.

Als alleen je temp meter raar reageert dan kun je de gever daarvan op het blok nog wantrouwen, maar als er ook andere problemen zijn is dat niet waarschijnlijk. Wel even de contacten controleren op corrosie.
Regards/groeten, Jeroen
ability
E21 starter

Post by ability »

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga al die punten van jou maar eens structureel nalopen :thumbsup

Als ik het probleem gevonden heb dan hoor jullie het.

hmm nou ik erover nadenk, hij is wel pas gekeurd, omdat er een slecht contactslot op zit had de monteur een startknop aan de startmotor zitten ....
Daar maar eens goed naar kijken dan.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Eerst maar es controleren en een ander contactslot dan, kan zomaar zijn dat daar meer mee mis is
Regards/groeten, Jeroen
ability
E21 starter

Post by ability »

Ja daar was ik al mee bezig, wondermike had nog een goede liggen (zonder slot, alleen dat eind stukje)

Maar ik had het eigenlijk nog niet bedacht dat het daarvan zou kunnen zijn, dat slot is namenlijk al 1,5 jaar bar slecht. Dat zou wel mooi zijn want dat ging ik toch al vervangen. Hij start alleen als je de sleutel heel snel omdraait. Doe je dat niet dan gebeurt er helemaal niks. De monteur kreeg hem dus ook niet aan de praat hahaha.. een soort startonderbreking :wink:
Post Reply