Nu is het zo dat ik (samen met mijn pa) vroeger al wat motoren heb geplaatst in de e21's maar.. zoals jullie weten heb ik nu een 315, ik weet momenteel een motor 6cyl liggen uit een 320 (met carburator). De persoon die hem verkoopt zei me dat hij zo in mijn 315 past (zonder aanpassingen) en dat ik dus bestaande zekeringskast, stuurdoos enz kan behouden. Zou dit kunnen kloppen?
320 in 315??
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
320 in 315??
met al die verhalen te lezen hier op het forum is mijn honger naar een 6 cyl groter en groter aan het worden
Nu is het zo dat ik (samen met mijn pa) vroeger al wat motoren heb geplaatst in de e21's maar.. zoals jullie weten heb ik nu een 315, ik weet momenteel een motor 6cyl liggen uit een 320 (met carburator). De persoon die hem verkoopt zei me dat hij zo in mijn 315 past (zonder aanpassingen) en dat ik dus bestaande zekeringskast, stuurdoos enz kan behouden. Zou dit kunnen kloppen?
Nu is het zo dat ik (samen met mijn pa) vroeger al wat motoren heb geplaatst in de e21's maar.. zoals jullie weten heb ik nu een 315, ik weet momenteel een motor 6cyl liggen uit een 320 (met carburator). De persoon die hem verkoopt zei me dat hij zo in mijn 315 past (zonder aanpassingen) en dat ik dus bestaande zekeringskast, stuurdoos enz kan behouden. Zou dit kunnen kloppen?
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: 320 in 315??
ik weet voor 99% zeker dat dit klopt. je hebt geen brandstofpomp en die hoef je ook niet te hebben. enigste wat makkelijk is om te hebben is; een 6 cilinder subframe, versnellingsbak, radiateur, cardan-as. Misschien nog een diffirentieel met een andere overbrenging, uitlaatsysteem, km-teller met de juiste correctiefactor, 6-cilinder toerenteller (niet persé nodig), en misschien nog wat andere meuk
eerlijk gezegd zou ik toch niet aan een 6 cilinder carb (de 'velbegeerde' solex 4a1) beginnen. vaak vallen die dingen nooit meer fatsoenlijk af te stellen. ik zou zeggen, zoek een injectieblok en doe de extra moeite nog ff om de brandstofpomp fatsoenlijk aan het lopen te krijgen, (en een retourleidinkje leggen)
ik vind het raar. maar het is voor mij een fabeltje dat je een andere zekeringskast nodig hebt. als je de benodigde relais hebt en stroom van de contactstroomzekering afhaalt doet de pomp t ook.
Martin
eerlijk gezegd zou ik toch niet aan een 6 cilinder carb (de 'velbegeerde' solex 4a1) beginnen. vaak vallen die dingen nooit meer fatsoenlijk af te stellen. ik zou zeggen, zoek een injectieblok en doe de extra moeite nog ff om de brandstofpomp fatsoenlijk aan het lopen te krijgen, (en een retourleidinkje leggen)
ik vind het raar. maar het is voor mij een fabeltje dat je een andere zekeringskast nodig hebt. als je de benodigde relais hebt en stroom van de contactstroomzekering afhaalt doet de pomp t ook.
Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: 320 in 315??
amai dit is nu eens nuttige/duidelijke info.. en zo vlug
dus als ik het goed begrijp zouden jullie een 6cyl met carburator niet aanraden? probleem is dan, als ik wil een injectie plaatsen het niet alleen kan doen (en werkuren kosten nu eenmaal veel geld).. leidingen bijleggen en dergelijke gaat mijn petje (momenteel nog) te boven
many thx voor deze info.. zo zie je maar.. had de motor al bijna gekocht
dus als ik het goed begrijp zouden jullie een 6cyl met carburator niet aanraden? probleem is dan, als ik wil een injectie plaatsen het niet alleen kan doen (en werkuren kosten nu eenmaal veel geld).. leidingen bijleggen en dergelijke gaat mijn petje (momenteel nog) te boven
many thx voor deze info.. zo zie je maar.. had de motor al bijna gekocht
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320 in 315??
Een retourleiding voor de brandstof moet je trouwens ook bij de 320/6 met 4a1 hebben. Ik denk zelfs dat de mechanische brandstofpomp van de 4 cylinders deze ook al hebben.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: 320 in 315??
Dat dacht ik ook al Peter!
Verder lijkt me de informatie van Martin erg compleet. Niet vergeten dat je dus ook een bak met cadan nodig hebt, die van een m10 blok passen niet.
Subframe voor 6 cilinder heb ik hier nog wel voor je liggen, net zoals 4bak met cadan voor m20 trouwens.
Verder lijkt me de informatie van Martin erg compleet. Niet vergeten dat je dus ook een bak met cadan nodig hebt, die van een m10 blok passen niet.
Subframe voor 6 cilinder heb ik hier nog wel voor je liggen, net zoals 4bak met cadan voor m20 trouwens.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320 in 315??
Subframe voor een 6 pitter heb ik ook nog wel liggen.
Als hij nu naar een automaat wilt heb ik daar ook nog een cardanas voor liggen.
Als hij nu naar een automaat wilt heb ik daar ook nog een cardanas voor liggen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: 320 in 315??
subframe, zekeringskast en stuurdoos zouden er bij geleverd zijn als ik de motor koop. ben nu wel aan het twijfelen omdat die carburators niet zo goed zouden zijn
moet dan wel nog een 5bak en cardan vinden (als ik hem koop)
moet dan wel nog een 5bak en cardan vinden (als ik hem koop)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320 in 315??
De solex ( pierburg) 4A1 carburateurs zijn op zich niet verkeerd maar geven over het algemeen veel problemen. Het feit is dat de carburateur dubbel is uitgevoerd en echt een splitsing heeft voor de vooste drie cylinders en de achterste drie.
Als de carburateur goed is dan heb je er een leuke ombouw aan. Veel engelse mensen halen de 4A1 eraf en zetten er een Weberombouw op.
Als de carburateur goed is dan heb je er een leuke ombouw aan. Veel engelse mensen halen de 4A1 eraf en zetten er een Weberombouw op.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: 320 in 315??
Je kan er toch injectie van maken? Ik herinner me een zekere Peter die een zilvergrijze 320/6 had met injectie van een 520i. Anders motronic?
Re: 320 in 315??
Ken wel ene Martin die dat heeft gedaan 
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 320 in 315??
De 4a1 is zo slecht nog niet, weber ombouw gebeurt hier op het forum ook door Gerwin.
Misschien ff vragen hoe dat verloopt.
Kan natuurlijk altijd nog ombouwen van caberateur naar injectie.
Maar bij een goed lopen 320/6 met solex 4a1; kippenvel.
Misschien ff vragen hoe dat verloopt.
Kan natuurlijk altijd nog ombouwen van caberateur naar injectie.
Maar bij een goed lopen 320/6 met solex 4a1; kippenvel.
