Vraagje m.b.t luchtschuif

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

Hallo mensen,

Omdat wij het gevoel hebben dat de extra luchtschuif niet meer functioneerd, hebben we een nieuwe besteld.
Nu weet ik dat er een mechanisch en een electrische versie is. voor wat ik zo weet hebben wij op de 323i een mechanische (4 slangen)
Deze heb ik ook besteld maar er kwam volgens mij een electrische aan?, zie foto:
Image

Als ik me niet vergis is de stekker voor de electrische versie wel voorgemonteerd?
Kan ik het nu zo ombouwen dat ik gewoon de elektrische er op kan zetten? iemand ervaring hiermee oid?

Vast bedankt!


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by 323baur »

Hoi,

Er zijn 2 versies: een elektrische (zie foto) en een die werkt op koelvloeistof.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

precies.. maar mijn vraag is dus of je dit zo om kan bouwen.. ?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by 323baur »

Ik denk het niet. Heb je een los bruin stekkertje hangen?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

yes, komt ongeveer van waar het draadje naar de koudstart ook weg komt..
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by 323baur »

Dan moet je even meten bij de koudstart of er stroom op komt. DAn zou je het denk ik moeten kunnen ombouwen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

staat constants iets van 12/13v stroom op.. ik denk dat je het zo om kan bouwen, heb al even getest motor aan en warm laten worden met het stekkertje op de electronische, en het klepje erin gaat naarmate de motor warmer wordt verder dicht..
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by 323baur »

Ik denk het ook. Je zal de koelslangen dan wel met elkaar moeten verbinden.
Hou ons op de hoogte!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by Jeroen »

Sja ik weet niet of dat goed komt als je alleen die twee slangen doorverbindt maar je kunt het proberen natuurlijk. Maar eigenlijk moet de dealer je niet opzadelen met de verkeerde spullen maar gewoon beter z'n best doen. Het art nr wat je moet hebben is 11 53 1 288 029 en hij kost ca € 126 (en je zal nu ca € 72 betaald hebben denk ik). Ik heb evt ook nog wel een nieuwe liggen al zal dat even graven worden.
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

Daar heb je inderdaad gelijk in jeroen, bedankt trouwens voor je aanbod. Maargoed als dit wel werkt scheelt het weer zon 50 euro :wink:
Het klopt dus wanneer de motor warmer wordt er minder lucht langs de klep gaat?
Tevens denk ik niet dat het probleem bij de extra luchtschuif te zoeken is, heb deze uit elkaar gehaald nu en getest met warm water, er zat niks vast en het werkt naar wat ik kan zien goed.

Nu heel wat anders, ik zat naar de technische tekeningen op bmwfans.info te kijken, en hier zie ik dus dat op de Wur 2 koelslangen zitten, bij mij is het zo dat de onderste naar de thermostaat gaat en de bovenste naar de extra luchtschuif.. op de tekeningen op de site zit het net andersom? is dit nou onzin wat ik vertel of zit er bij mij iets verkeerd? :? en zo ja zou dit dan het probleem kunnen zijn dat die koud pas na 3 keer starten loopt?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by Jeroen »

Klopt, naar mate de boel opwarmt gaat de schuif dicht. Voor het probleem wat jij beschrijft zie ik zo twee zaken het meest voor de hand liggen:

- warmdraairegelaar vervuild of defect, dan start de auto uiteindelijk heel aarzelend op 2-3 cylinders en wordt langzaamaan wakker
- extraluchtschuif niet goed afgesteld (stelschroef achter de bout op de kopkant), dan start de auto doorgaans wel op 6 cyl maar draait erg weinig toeren

Kan natuurlijk ook zijn dat je brandstofdruk helemaal inzakt met de motor uit, bijv door een lekkende injector of een slecht drukvat (bij de pomp)

Ik zou proberen 't in de oorspronkelijke setup goed te krijgen. Daarbij vermoed ik dat slangen omdraaien weinig zal uithalen, maar je kunt 't proberen, doorgaans staat 't bij BMW wel goed op de schema's.
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

Oke, wat betreft de slangen die zitten wel goed, ik had verkeerd gekeken. :oops:

De brandstofdruk zou inderdaad ook wel het probleem kunnen zijn, het is echt alleen als die echt koud is, nadat ze een dag heeft stilgestaan oid.
Slaat pas na tijdje starten aan, 2,3 x starten, maar wel gelijk op 6 cilinders.. De luchtschuif stellen is ook nog een optie, in welke stand staat die goed?
En ben nu bezig de wur te verwijderen, zit die alleen met 1 bout aan het blok vast? ik kan het niet goed zien zo namelijk, en voordat ik eraan ga trekken oid is dat wel handig te weten :D
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by Jeroen »

WUR: 2 bouten!

Extraluchtschuif stel je alleen als de motor goed koud is, dan stel je verhoogd stationair daarmee in. Denk zo richting 1100 rpm. Leuk werkje want met doppie eraf zeikt de koelvloeistof eruit, en als de motor wat is opgewarmd kun je weer een paar uur wachten. Maar ik heb 't vaker gedaan en het was de moeite waard.

Wat loopt de auto nu stationair (als 'ie koud eenmaal loopt)?
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by srtetsuya »

Aha oké, bedankt.. :)

En hoe zit dat met de electrische dan? die is niet te stellen?
Hoeveel toeren de auto nu precies stationair koud draait weet ik niet, kan het nu ook ff niet testen.. maar niet hoog meer iig, denk geen 1100rpm..
Ik krijg de wur niet los, 1 moer krijg ik eraf, kan geen tweede vinden dus denk dat je dan bedoelt dat 1 of 2 van die imbusbouten los moet? daar wil 1 niet van los iig.. dus probeer denk ik eerst de electrische luchtschuif en dan een nieuwe slang om de koelvloeistofleiding door de verbinden, dan maar eens kijken wat die koud doet.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vraagje m.b.t luchtschuif

Post by Jeroen »

WUR zit met die 2 umbusbouten vast idd.

Elektrieke schuif is ook te stellen hoor, kleine moertje (6-7 mm) iets los en schuiven maar...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply