Het helpt wel als dit een beetje je vak is natuurlijk.
Restauratie Alpina B6-2.8
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
En dit noemt men nu echt vakwerk
Het helpt wel als dit een beetje je vak is natuurlijk.
Het helpt wel als dit een beetje je vak is natuurlijk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Weet je, Arnold, jij in Drachten en ik in Leeuwarden, dus ik was van plan eens langs te komen met mijn nieuwste aanwinst. Maar jij bent gewoon een heel vervelende vent. Akelig gewoon. Waarom?
Eerst sloop je een echte Alpina B6
Daarna zet je die met engelengeduld weer schitterend in elkaar FAP
en nou ben je ook al een zwitserse klokkenmaker... FAP
Zo is er voor mij als e21-technische-sukkel toch geen eer meer te behalen, waar dan ook mee?
whahahaha
schitterend gedaan! Hoe heb je dat spoeltje nou weer netjes gemaakt? is dat geen teer materiaal?
Eerst sloop je een echte Alpina B6
Daarna zet je die met engelengeduld weer schitterend in elkaar FAP
en nou ben je ook al een zwitserse klokkenmaker... FAP
Zo is er voor mij als e21-technische-sukkel toch geen eer meer te behalen, waar dan ook mee?
whahahaha
schitterend gedaan! Hoe heb je dat spoeltje nou weer netjes gemaakt? is dat geen teer materiaal?
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Pffffff, zijn er ook dingen die je niet zelf kan Arnold? 
Echt weer goed hoor!
Echt weer goed hoor!
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Bedankt heren,
Welkom en kom maar langs Buurman.
De spiraalveer heb ik weer in model gekregen m.b.v. 2 pincetten, het is even pielen. Het materiaal is vrij taai en kan wel wat hebben. Je moet het niet op een klein gebied een aantal keren heen en weer torderen, want dan houd het een keer op.
Welkom en kom maar langs Buurman.
De spiraalveer heb ik weer in model gekregen m.b.v. 2 pincetten, het is even pielen. Het materiaal is vrij taai en kan wel wat hebben. Je moet het niet op een klein gebied een aantal keren heen en weer torderen, want dan houd het een keer op.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Dus..als ik de onlangs gekochte wijzerplaat van een B6 wil monteren in mijn teller moet ik alleen de veer van een B6 zien te vinden..?
Is daar toevallig een BMWnummer van???
Of is die veer makkelijk te maken?
Is daar toevallig een BMWnummer van???
Of is die veer makkelijk te maken?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Nee, fout.
Dan moet je een nog zwaardere hebben dan die van de 323i. Snap je het nog
Dat komt, omdat de trommel van de teller van de 323i groter is dan die van de Alpina. De wijzer moet minder ver uitslaan, dus moet er een zwaardere veer op.
Die spiralen kan ik wel aankomen, maar dat wordt een heel gestoei met hoogten en diktes. De hoogten gaan in 0,1 en de diktes in 0,01 mm.
Dan moet je een nog zwaardere hebben dan die van de 323i. Snap je het nog
Dat komt, omdat de trommel van de teller van de 323i groter is dan die van de Alpina. De wijzer moet minder ver uitslaan, dus moet er een zwaardere veer op.
Die spiralen kan ik wel aankomen, maar dat wordt een heel gestoei met hoogten en diktes. De hoogten gaan in 0,1 en de diktes in 0,01 mm.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Zou je eens voorzichtig willen kijken wat daar voor komt kijken?
Hoeft uiteraard niet voor niks. Wel een grappig en simpel systeem!
De zwaardere veer past goed bij mijn zwaardere voet
Hoeft uiteraard niet voor niks. Wel een grappig en simpel systeem!
De zwaardere veer past goed bij mijn zwaardere voet
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Wat een mooi staaltje vakmanschap zeg ..
proficiat Arnold
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
En dan die eerste prijs. Daar heb je het allemaal voor gedaan!
Mooie wagen hoor, zo in real life!!
Mooie wagen hoor, zo in real life!!
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Ja, mooi he. De trofee staat al te pronken naast het rallyschild 
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
-
lemonayd
- E21 VIP

- Posts: 347
- Joined: Thu Feb 28, 2008 11:55 am
- My E21(s): 1981 Bmw 323i manual Ascot Grey
- Location: london
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
hi mate, i've been watching this thread from day 1 and am truly amazed by the detail of the build. So on saturday it was a pleasure to meet you & to see your car in the flesh WOW
definately deserved the best car award
......ayds
......ayds
All Men Truly Die, But Not All Men Have Truly Lived
www.pristinebodyworks.co.uk
www.pristinebodyworks.co.uk
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Fryslan Boppe !
Ik ben sprakeloos....
Ik ben sprakeloos....
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
lemonayd wrote:hi mate, i've been watching this thread from day 1 and am truly amazed by the detail of the build. So on saturday it was a pleasure to meet you & to see your car in the flesh WOW![]()
![]()
![]()
![]()
definately deserved the best car award
......ayds
Thanks for your kind words
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Zavit wrote:Fryslan Boppe !
Ik ben sprakeloos....
Bedankt Zavit, later hoorde ik wie je bent.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Zo, het seizoen is afgelopen.
Vrijdag is Gert te L. van het blad 'youngtimer magazine' geweest voor een reportage. Het was mooi zonnig weer op een leuke lokatie. Hij heeft enorm veel foto's genomen die ik op CD aangeleverd krijg FAP .
Vanochtend ben ik naar de spuiter geweest om overleg te voeren, welke onderdelen er gedemonteerd moeten gaan worden. Er zijn een 8-tal punten die ik graag verholpen zie worden.
Hier gaan we binnenkort mee beginnen.
Stoelen moeten eruit om de rail te lassen.
De vloerbedekking gaat eruit en zal gereinigd moeten worden, omdat de oude koppelingcilinder flink heeft gelekt.
Het stuurtje laat ik opnieuw in het leer zetten.
De schuif van de frisse lucht werkt opeens niet meer, waarschijnlijk iets afgebroken.
En de versnellingsbak moet weer terug naar de rechtmatige eigenaar en heb dus nog een half jaar om mijn eigen bak klaar te krijgen.
Vrijdag is Gert te L. van het blad 'youngtimer magazine' geweest voor een reportage. Het was mooi zonnig weer op een leuke lokatie. Hij heeft enorm veel foto's genomen die ik op CD aangeleverd krijg FAP .
Vanochtend ben ik naar de spuiter geweest om overleg te voeren, welke onderdelen er gedemonteerd moeten gaan worden. Er zijn een 8-tal punten die ik graag verholpen zie worden.
Hier gaan we binnenkort mee beginnen.
Stoelen moeten eruit om de rail te lassen.
De vloerbedekking gaat eruit en zal gereinigd moeten worden, omdat de oude koppelingcilinder flink heeft gelekt.
Het stuurtje laat ik opnieuw in het leer zetten.
De schuif van de frisse lucht werkt opeens niet meer, waarschijnlijk iets afgebroken.
En de versnellingsbak moet weer terug naar de rechtmatige eigenaar en heb dus nog een half jaar om mijn eigen bak klaar te krijgen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.