Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

He Tseard, dat kan altijd! Minimeet is altijd leuk, maar ik hoop dat ik morgen eerst nog even in Wezep kan komen kijken...


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
tseard
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 258
Joined: Mon Aug 24, 2009 4:47 pm
Location: De Pein

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by tseard »

Hmm jij hebt een 2.7 en Arnold 2.8, dus dan ga ik vooraan rijden:P
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

hahaha en Arnold achteraan dan zit ik weer gesandwiched....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
tseard
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 258
Joined: Mon Aug 24, 2009 4:47 pm
Location: De Pein

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by tseard »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29873
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Jeroen »

Leuk dat je er tóch bij was Koos! En we blijven jaloers!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

+1!
Maar ook eerlijk: ik ben blij dat we er een nieuwe enthousiasteling bij hebben met een goed hart!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

323baur wrote:+1!
Maar ook eerlijk: ik ben blij dat we er een nieuwe enthousiasteling bij hebben met een goed hart!
Dank jullie beide! het was een mooie middag!

Over dat goede hart: een bloedend hart vandaag. Waarom? Ik heb zojuist het zijraam linksachter verwijderd. Jeroen en Ite hebben me nog tips gegeven, maar het wilde niet. Dus de dood of de gladiolen, meer kracht erop. Blijkt dat hele zijraam met rubber gekit te zijn. Dus een mooie plak verf er vanaf.

Wat zijn de constateringen:
- roest en een gat ter grootte van een 20cent munt
- meer roest in de hoeken
- Veel plamuur en veel bubbels in de lak op de plamuur

Kortom, ik kom er steeds meer achter dat de auto tijdens vorige restauraties/oplapsessies behoorlijk is geplamuurd en is overgespoten. Denk dat er wel mooi wat kilo's aan hangen. Ik ben nu bezig de achterbank te verwijderen en het zijpaneel aan de binnenzijde om van de achterkant het paneel ook te bekijken. De auto ziet er van een afstandje prima uit, maar ik denk dat ie over een jaar of 2 hopelijk 3 helemaal kaal moet.

Iemand zei me gister dat een type 1 en een type 2 deur niet uitwisselbaar zijn omdat de ramen anders zijn. Klopt dat? Anders zit ik mooi met een rotte type 1 deur in mijn auto en een goede type 2 deur waar ik niets mee kan...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

De auto is met werk nog steeds het koopje van het jaar.
Marco meldde al eerder dat er best wel weer werk aan zat.
Met name onder de ramen is een beruchte plek, en Brove (ja ik heb er ook een van hem :evil: ) is inmiddels qua statuur onde het 0 punt gezakt. Je bent dus gewoon aan de beurt. Doe het ajb een 1x goed - ze is het waard.

Goede spuiter (heb mijn 7 daar laten doen) Koning Albers in lelijkstad.
Kan ook deelrestauraties doen, ook zonder bonnetje.

Type 2 deuren passen op zich goed, alleen is het binnenwerk en de geleiding van de zijruit iets anders. (spiegelmontage!!)
Ik heb een type 1 rechterdeur en een type 2 linker..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Maar die type 1 geleiding is wel om te zetten? en die spiegel moet er uiteraard gewoon weer op de enige juiste manier aan, dus gaten boren. Als het kunst en vliegwerk wordt dan zoek ik wel een goede type 1 deur.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

Gaat wel lukken. Het is alweer een tijdje terug, maar volgens mij was het zo:
De gelijdings strip voor de voordeur is kleiner van een type 1 omdat de spiegel niet in het 3hoekje zit maar op de deur zelf.
Juist als van type 1 naar type 2 deur gaat moet je het driehoekje vast gaan bakken.
Maar mss zijn er meelezers die nog betere versies en tips hebben.

Ik zou iig stoppen met demontern als je niet zeker bent van korte termijn (deel) restauraties.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Haha, ik had al tegen mijn vrouw gezegd net: het liefste rij ik m nu direct naar de winterloods en trek m tot op de laatste schroef uitelkaar. Maar dat is qua budget en tijd nu niet het handigste. Eerst moet ik de e21 technisch beter onder de knie hebben. Anders wordt het zo'n project in dozen, die staat te wachten tot er ooit iemand wat mee doet. En dat is toch verschikkelijk zonde van zo'n mooie wagen.

Dus gaan we eerst dit gaatje eens dicht bakken en dan wat beschermen en in de zinkspray en dan even afspuiten. 90% zit onder het rubber en de overige 10% is niet mooi, maar beter dan de roest en gaten. Hopelijk kan ik dan vanaf de APK in 2011 nog twee jaar rijden en dan moaar eens de grote restauratie doen. We zien wel. Eerst foto's!

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:12 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

Dát valt mij eigenlijk reuze mee.
Ik zou het gelijk goed doen en deze plek niet dichtbakken met tijdelijke prut.
Gewoon naar een goede lasser brengen en gelijk goed maken.
Dit is met enige kennis en kunde nog prima lokaal bij te werken.
A full respray kan altijd later nog.

Ik ben even kwijt waar je woont, maar een specialst is zo gevonden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

ja dat bedoel ik met dichtbakken, een mooi blikje er inlassen, zo goed als nieuw maken. Geen polyesterrotzooi of plamuurbende ervan maken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

Ik zou eens met Arnoldus gaan praten - woont niet ver van u af :!:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Peter V. »

Jammer van de plekjes maar gelukkig wordt het goed behandeld. Komt helemaal goed Koos!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply