Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Dat is balen zeg; ik merkte tijdens de tocht al dat je het rustiger aan deed; maar dat de terugweg zon overlevingstocht zou zijn had niemand verwacht.
Zo te horen is je onderblok aan het einde; (1) versleten hoonpatroon en/of (2) een veel te grote zuigerspeling waardoor de zuigerveren niet verder meer uit kunnen zetten om de cylinder af te dichten. Gezien je omschrijving hierboven denk ik zeker dat dit laatste het geval is (kantelende zuiger(s)). Dan doet (1) er ook niet meer toe omdat je dan toch moet opboren naar de eerste of de tweede overmaat (mocht je gaan reviseren).
Een cylinderdruk verliestest zal e.e.a wel aantonen. Een compressie test meet alleen maar de piek van de druk en zelfs een slechte motor kan nog een behoorlijke druk leveren dus staar je daar niet blind op. Ik zou daarna de cyl-kop lichten en kijken hoe het hoonpatroon is, maar al gauw daarna moet je beslissingen nemen over hoe verder.
Succes
Zo te horen is je onderblok aan het einde; (1) versleten hoonpatroon en/of (2) een veel te grote zuigerspeling waardoor de zuigerveren niet verder meer uit kunnen zetten om de cylinder af te dichten. Gezien je omschrijving hierboven denk ik zeker dat dit laatste het geval is (kantelende zuiger(s)). Dan doet (1) er ook niet meer toe omdat je dan toch moet opboren naar de eerste of de tweede overmaat (mocht je gaan reviseren).
Een cylinderdruk verliestest zal e.e.a wel aantonen. Een compressie test meet alleen maar de piek van de druk en zelfs een slechte motor kan nog een behoorlijke druk leveren dus staar je daar niet blind op. Ik zou daarna de cyl-kop lichten en kijken hoe het hoonpatroon is, maar al gauw daarna moet je beslissingen nemen over hoe verder.
Succes
Carpe Diem, Raymond
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Zo Koos,
Dat zijn niet de verhalen die ik als thuisblijver wilde horen over de ardennentour. Het klinkt in ieder geval niet hoopgevend dat het een klein iets is. Houd ons op de hoogte en als we kunnen helpen dan laat wat horen.
Dat zijn niet de verhalen die ik als thuisblijver wilde horen over de ardennentour. Het klinkt in ieder geval niet hoopgevend dat het een klein iets is. Houd ons op de hoogte en als we kunnen helpen dan laat wat horen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Hallo Koos, Dit is echt balen. We spraken elkaar kort op de sharknosemeeting en toen stonden de zaken er nog anders voor. Ik heb redelijk wat ervaring met 2.7 ombouw. Het blok heeft 20k zonder olieverbruik goed gelopen. Een constructiefout in de opbouw lijkt me dus niet waarschijnlijk. De vorige eigenaar heeft volgens de advertentie, recentelijk de motor opnieuw af laten stellen, ontsteking en distributie etc. Jij hebt een eta krukas met eta zuigers en een kop met kleine verbrandingsruimte (uit mijn hoofd met nummer 200 of 731 aan het eind). Nadeel aan deze ombouw is de hoge compressie. Met de huidige benzine moet je met later ontstekingstijdstip gaan rijden anders pingelen (klinkt als het ratelen wat je hoort bij deellast). Doe je dit niet dan kun je door de ongecontroleerde verbranding te maken krijgen met gebroken zuigerveren of zelfs een gat in de zuiger. En dan heb je inderdaad al de ellende die jij nu meemaakt. Mijn vermoeden is dus dat de ontsteking te vroeg staat waardoor schade is onstaan. Er zijn verschillende oplossingen om de compressie te verlagen. Zuigers laten afdraaien of de verbrandingsruimte vergroten door 325i cylinderkop te monteren of bij de huidige kop de verbrandingsruimte te vergroten. Op e30.de staan ook verschillende ombouwverhalen waarbij als basis 325 zuigers worden gebruikt. Succes en ik hoop dat het allemaal toch nog een beetje meevalt. Groet Jos
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
E39 530d
Toyota yaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Hoi Jos,
Weet jij dan ook wat voor onderblok ik heb? Heb ik dan een 323i onderblok, dat is opgeboord en waar een ETA nokkenas en ETA zuigers in liggen of heb ik een ETA 2.7 onderblok met een 731 kop?
Stel dat ik gebroken zuigerveren heb of een gat in de zuiger, is dat dan nog reparabel denk je? Of gevalletje helemaal dood?
En een latere compressie, waar leidt dat toe? minder vermogen/koppel?
Weet jij dan ook wat voor onderblok ik heb? Heb ik dan een 323i onderblok, dat is opgeboord en waar een ETA nokkenas en ETA zuigers in liggen of heb ik een ETA 2.7 onderblok met een 731 kop?
Stel dat ik gebroken zuigerveren heb of een gat in de zuiger, is dat dan nog reparabel denk je? Of gevalletje helemaal dood?
En een latere compressie, waar leidt dat toe? minder vermogen/koppel?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Ha Koos, De cylinders zijn in ieder geval 84 mm. Het kan een originele 2.7 zijn maar ook zo een opgeboorde 2.0 of 2.3' Een 2.5 onderblok is ook standaard 84 mm. Kijk maar naar de motorkode op het blok dan kun je zien wat het origineel geweest is. Als ik je verhaal zo hoor over het olieverbruik dan vrees ik het ergste. De cylinderwanden zullen waarschijnlijk schade/ krassen hebben. Met een beetje mazzel zijn je drijfstangen en krukas nog goed.
Alles is te repareren maar nieuwe zuigers zijn aan de prijs. Een wat lagere compressie daar merk je niet veel van maar als je daardoor de onsteking vroeger kunt zetten dan gaat het vermogen alleen maar omhoog.
Alles is te repareren maar nieuwe zuigers zijn aan de prijs. Een wat lagere compressie daar merk je niet veel van maar als je daardoor de onsteking vroeger kunt zetten dan gaat het vermogen alleen maar omhoog.
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
E39 530d
Toyota yaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Binnenkort schuif ik de auto de stalling in en ga ik in de winter het blok eens uit de auto sleutelen. Daar heb ik tot half november zeker geen tijd voor... Heb wel zin, maar ook een beetje koudwater vrees. Nou ja, we zien wel. Dank voor je info tot nu toe!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Jammer van zulke tegenslagen wanneer je net een auto gekocht hebt! Je hebt wel een hele mooie E21 gekocht, en het lijkt erop dat alles goed gaat komen.
Ik heb de foto's van het wegwerken van de roestplekken eens goed bekeken, en gelijk zin gekregen om die van mij ook eens aan te pakken!
Ik heb de foto's van het wegwerken van de roestplekken eens goed bekeken, en gelijk zin gekregen om die van mij ook eens aan te pakken!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Haha, das altijd mooi! Zelf heb ik zin om de hele auto aan te pakken... Succes met de jouwe!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29873
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Dat bedrag ben je voor een totaal revisie ook zeker kwijt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
maar dan heb je er wel weer een stb pomp bij...
Tja 2000 euries voor een 323i blok is veul geld hoor.
Dan zou ik er gewoon een standaard (of modified) eta blok in hangen.
Tja 2000 euries voor een 323i blok is veul geld hoor.
Dan zou ik er gewoon een standaard (of modified) eta blok in hangen.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29873
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Tsja te zien aan het zwarte inlaatspruitstuk is het geen fabrieksnieuwe maar een revisieblok, maar wel compleet met alles inclusief K-Jet verdeler. Dus ja het kan goedkoper maar dit plof je er op een zaterdag even in en je bent weer mobiel...
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Is leuk hoor! met alle aanbouw delen.
Tis dat ik een eta wil. Maar dit is geen slechte aanbieding.
Ik zou meer vragen
Tis dat ik een eta wil. Maar dit is geen slechte aanbieding.
Ik zou meer vragen

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
plug&pray is wel een goede optie, maar dan heb ik liever wat meer vermogen. Ach ik heb nog steeds wat koudwater vrees.
tis trouwens een type 2 blok... mijn koelvin zit voor de radiator. maakt dat nog wat uit? aan motorsteunlocaties enzo?
tis trouwens een type 2 blok... mijn koelvin zit voor de radiator. maakt dat nog wat uit? aan motorsteunlocaties enzo?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29873
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Volgens mij niet, gewoon die visco eraf schroeven en aan mij geven...
Regards/groeten, Jeroen