323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Hoogste tijd om in mijn eigen topic eens een zinvolle (..) bijdrage te leveren.
Ik zit al een week thuis met een giga stijve nek en dito koppijn.
Inmiddels zit ik aan de Valium :D Ik verveel me dood, achter een scherm zitten hou ik niet langer dan een halfuurtje vol dus:
Die ene rechterremschijf moest nog steeds vervangen worden..
Easy klusje voor vandaag. Op mijn gemakje maar eens de boel losgemaakt.
Het bleek nodig want ook aan deze zijde was 1 remblokje aan het delamineren...
IK KOOP DUS ECHT NOOIT NIET GEEN IMMI BENDE MEER, en al helemaal niet bij wn...
Gelukkig brak de imbus bout af waar de klauw aan het anker vast zit, dus we zijn weer lekker aan het klieren geweest.
Foto's volgen..


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Image

Image

Zie hier het remblokje! Die had het ook niet meer lang gehouden..
Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

323baur wrote:Zie hier het remblokje! Die had het ook niet meer lang gehouden..
We zijn niet anders gewend van je :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by gerrit323 »

Mooi zicht je BAUR met 2 nieuwe remschijven was bijna vergeten hoe mooi die kunnen zijn :mrgreen:

En dan nu het serieuze ... VAN HARTE BETERSCHAP :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Alles goed en wel. Dit blokje was nog lang niet op, zit er nog maar 5 jaar op...
Ik vind het belachelijk. Ik rijd alleen maar recreatief :roll:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Mooi gedaan Ite. Gelukkig dat de inbusbout tijdens de Alpentour niet is afgebroken :?

Rustig met het kopervet hoor.

Beterschap verder.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Rustig met het kopervet hoor.
Hij wil dat het nooit meer vast rot, dat spul hoort niet OP je schijf hoor ouwe knutselaar.
Beterschap indeed
So many cars, so little time
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Arnold D »

Dat je nu al de schijf erop hebt zitten :mrgreen: maar je had al beloofd om dat niet op het laatste moment te doen.
Tis niet verkeerd om al die bouten voor de tour eens gangbaar te maken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ach ja, je schiet wel een een beetje uit he.
Ik heb alleen het pasvlak op de naaf waar de schijf tegen aankomt ingevet.
Evenals de blokjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Wel nu, net thuis van de Noord Holland rit. Beetje zuur en teleurgesteld.
Niet in de organisatie, het weer en de omgeving, alles helemaal prachtig en perfect.
Wondermike for President! 100 punten!

Maar helaas is mijn BMWeetje ziek geworden en niet zo'n beetje ook.
Het is begonnen bij een rondje kleppenstellen wat niet goed wilde lukken.
Steeds weer liep het boutje los van uitlaatklep cilinder3.
Zo ook halverwege de tourrit. een keer goed en snel gas geven en klep drie stond niet meer onder spanning. Luid tikkend en voorzichtig mijn weg vervolgd.
Aan het einde van de dag laten afkoelen en weer opnieuw vast gezet.
Ze liep weer als vanouds. Zonder al te veel belasting ben ik naar huis gereden, max 130km/u. Totdat ik bijna thuis was..
De oliedruk viel stationair bijna weg, minder dan 1 bar!! Lampje ging aan. Gelukkig heb ik nu een metertje :? Op tijd gestopt.
Olietemp was 85graden volgens het metertje.

Nu - auto even laten staan voor het zakken van alle olie:
Auto is nog warm ca 60 graden, oliepeil is goed - niks verbruikt, nog mooi vers.
Stationair is de oliedruk nou rond de 1bar. Bij 2000 rpm dik 2,5 a 3bar.

Met een kloten gevoel weet ik nu even niet wat ik er van moet denken, het vertrouwen is een beetje weg.
Hoe kan het zijn dat 20 minuten geleden de oliedruk bijna weg viel en dat die nu weer goed is.
(even gas geven tot 4000 rpm geeft makkelijk 4bar)
Dat ik toe ben aan een cilinderkoprevisie had ik al ingecalculeerd maar hoe ik nu over mijn onderblok moet denken.. (oliepomp?? toeval???)
Heren: geef mij eens een opkikker en vooral goede raad. 't Mag best geld kosten, maar dan wil ik het ook in 1x goed hebben.
Dit is helemaal ruk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Dat is inderdaad minder om te horen Ite.

Een meetfout kunnen we uitsluiten omdat en je lampje brandde en de meter gaf dit aan.

Het lampje gaat branden bij 0,5 bar. Normaal stationair heb je inderdaad 1 bar.

Ik denk niet dat je dit in je onderblok moet zoeken in de trent van zuigers, krukas etc. Ik heb het idee dat je overdruk klep was blijven open staan ondanks dat deze pas bij 5 bar moet beginnen met openen. Dit is een veer met zuigertje wat een te hoge oliedruk afvloeit naar het carter. Wellicht is het zuigertje of veer kapot. Deze zit aan je oliepomp vast.

Ik zou nu samen met de koprevisie een andere oliepomp zetten incl overdrukventiel. Onderblok lijkt mij geen probleem.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Dank voor je bericht. Ik zit me redelijk suf te piekeren hoe het nou kan dat dit kon en nu niet meer is (wat een zin..)
Dit zou een hele goede verklaring kunnen zijn.
Kan de oliepomp worden vervangen zonder dat het blok er helemaal uit moet?

Ik heb eigenlijk weinig zin om heel veel - onderzoeks - geld in dit blok te stoppen als achteraf blijkt dat dit richting Koos kan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Nils
E21 Fanatic
Posts: 354
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:11 pm

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Nils »

Ite: plug-and-play?? Zie: http://link.marktplaats.nl/443242047

Geen dank....
Nils.
BMW E36 320iA coupé (1992)
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Arnold D »

+1, wat Peter zegt.

Das de ellende van meters, je gaat er teveel naar kijken terwijl het misschien altijd zo is geweest.
Ik had in het begin hetzelfde.

Die van mij geeft koud ook veel meer druk dan warm. Komt door de dikkere olie.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ja dat klopt wel! Ik startte net de auto, olie was nu nog maar lauw, eerst 4 bar, paar tellen later rond de 2bar stationair.
Ik denk dat Peters analyse wel de juiste is.
@ Nils - dank + 100punten! mail is verstuurd.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply