320/6 ombouw m30b35 opbouwfase

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
rahlers
Newbee

320/6 ombouw m30b35 opbouwfase

Post by rahlers »

bmw 320/6 1978 type1 ombouw opbouw naar m30b35

Goede dag iedereen (ik kom uit drenthe kan dus wat dialect in zitten en spelfouten)

ik ben begonnen met het restaureren (begin maart vorig jaar) van de auto zoals iedereen wel heefd ervaren op uitzonderingen na nartuurlijk dat de mettalic lak begon te leven en uiteindelijk van uit zich zelf de auto verliet, mijn auto was eigenlijk niet meer de moeite waard was om toch op te knappen toch gedaan, tja je moet toch bezig blijven maar op alle punten verrot die dat ook konden zijn, dorpels, zijruiten onder, rondom vooruit, kofferbak, wielkasten, deuren, keienvanger, motorkap, spatborden, motorruimte dan met name het front, en de orginale 6 was ook aan zijn einde hij er moest net zo veel olie als benzine in dus weg er ermee lang getwijfelt wat voor motor er zou moeten m20 m30 of een m-power maar dat is maar uitgebleven aangezien de nieuwere motoren te duur zijn en de ouden op lagerschalen niet al te betrouw baar, dus het is een m30 geworden van bouwjaar 86 uit een engelse m535i e28. 5 bak van een 6 serie trothle bodies van een m5 en een paar hand gemaakte onderdelen, maar helaas heb ik weinig tot haast niets aan foto`s gemaakt van de las werkzaam heden maar die kennen we nu ook wel dus,

hier is het mee begonnen bij ruil met een e30 cabrio heb ik eigenlijk niet goed gekeken naar alle roest punten,

Image

dus de foto`s van de las werkzaam heden weg gelaten auto geheel gestript gelast strak gemaakt en thuis in de 2k epoxy primer gezet boven en onderzijde

Image
Image
Image
Image
Image
Image

alle onder delen onderzijde auto gestraald en gespoten en na tektiel weer gemonteerd,

Image
Image

schroefpoten gemaakt bilstein met camber verstelling van een e36

Image
Image
Image

achter met 60 mm veren eerst

Image
Image

motor pas gemaakt heefd even geduurt kwa stunen versnellings bak steun van een e28, motor zelf na 2 pogingen zelf gelast bij, hartgers te zutphen een radiateur op maat laten maken alu
hier lopen de foto`s een beetje door elkaar, de motor was pas gemaakt voor het spuiten, door de trothle bodies past op een gegeven moment helemaal niks meer paar voorbeelden zoals thermo huis, de aluminium colector was voor de test loop,

Image
Image
Image

alles opgebouwd en aangepast alle slangen vervangen voor vaste alu pijp met siliconen slangen, motor er weer uit en 1 juli van dit jaar heb ik hem naar de spuiter gebracht harry feyen in emmen

http://v8-shop.nl/page3.php?view=thumbn ... ategory=13 foto`s van het spuiten

en nu is hij weer terug bij mij op stal in de kleur sterling grau, en als eerst de bedrading er weer in na wat nieuwe frisse tape anders vergeten we dat weer hoe dat ook al weer zat,

Image
Image
Image
Image
Image
Image

tot zo ver eerst
Last edited by rahlers on Tue Aug 24, 2010 10:48 pm, edited 5 times in total.

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: 320/6 ombouw m30b35 opbouwfase

Post by 323baur »

Zo dan, das wel wel werk.
Wil de moderator even een paar IMG tags plaatsen..

Keep us posted!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Fraai werk, en mooi die ITB's op een M30. Ik ga ervan uit dat je in die airbox nog kelken hebt zitten, kom je dan wel uit met cyl 6?
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Leuk voorsteltopic en wat een werk heb je al gedaan :wink:

Dit is een heel mooi project wat met veel interesse gevolgd gaat worden.
Laat maar komen die foto's en verhalen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Wohhh, dat ziet er echt goed uit!

ben benieuwd naar het eindresultaat.

groeten loentje
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Heel gaaf hoor!
Zeker nog niet klaar voor de Sharknose meeting :mrgreen:
Volgend jaar hoop ik wel!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Blackadder
E21 Fanatic

Post by Blackadder »

Ziet er een fantastisch project uit!

Keep us posted!!
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
rahlers
Newbee

Post by rahlers »

Dag allemaal ja met de foto`s ging het even mis maar mijn vriendin wist dat even weer fijn te herstellen en in deze zitten geen kelken de airbox was echter alleen voor test opstelling voor het lopen ben bezig om een dbilas ecu te krijgen dan kan de luchtmassa meter verdwijnen en dan met 6 kleine filters rijden,

en nog een vraag aan die genen, wat voor achteras opstelling heb ik nog voor 5x120 steek iemand een idee of ervaring ermee heb nu op moment 323i met 25% sper mischien te ruil met iemand :D
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Post by ac/dennis »

Lekker bezig Rick!
Dacht even dat je de e21 had opgegeven, maar hier was je dus druk mee. Respect hoor!
rahlers
Newbee

Post by rahlers »

update

de aluminium veerpootbrug zelfgemaakt en gepolijst het kruis was niet nodig maar staat wel goed

Image
Image

van het zomer gespoten bbs rs 16`` achter 8.5j voor 6j met nieuwe boutjes en ventielen naafdoppen moeten nog komen met logo`s

Image

en even wat lijstjes gemonteerd geen croom meer maar zwart en de klemmetjes voor de stootlijsten je drukt je de pleuris op die diengen maar vaseline doet wonderen

Image
Image

motor steun gemonteerd op de fris gelakte motor links plus recht

Image
Image

en vandaag bij oolbekkink dealer in hoogeveen een hemeltje bestelt want dan kunnen de ruiten er weer in, maar hij licht niet meer in duitsland in het magazijn maar is ook niet niet meer leverbaar dus wachten we af op we hem gaan krijgen, hoop het want vingerhoedjes die kent me moeder al eens niet meer nou voor de meesten tot morgen

groetje
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Heb je al een update op dit project??

Ben benieuwd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
rahlers
Newbee

Post by rahlers »

hier een kleine update

heb even rustig aan gedaan laatste delen gespoten en wat onderdelen nog bij elkaar gezocht, eind van de maand gaat de motor erin zo dra ik me nieuwe koppeling heb met lichter vliegwiel.

nieuw hemeltje gespannen en geplakt, voor de genen die het nog niet wisten type 1 is niet meer leverbaar dus het is een type 2 geworden past ook goed

Image
Image
Image
zitten her en der nog een paar plooien maar de zonne kleppen de spiegel lampje moeten er ook nog in
Image

nieuwe koppelings cylinder geplaats op de vers gespoten pedalen houder
Image

de gespoten remdruk verdeler met de oude leidingen we willen niet in de war komen alles word koper
Image

ik was totaal vergeten dat je de raamspuil van type 1 over moest zetten in de type 2 deur dus met zweten de type 2 eruit en nieuw gespoten type 1 er weer in
Image

de losse motor delen hebben allen een kleurtje gekregen waaronder de kleppen deksel startmotor en de trottlebodies en klein spul
Image
Image

bij dbilas is een nieuwe computer ecu besteld waardaar je geen luchtmassa meter meer nodig heb, dus mooi 6 kleine vilters of kelken kan ga rijden blijft alles mooi strak

de mat zwarte bbs`en komen er toch niet onder het gaat te veel tijd en geld kosten om nu nog is weer een conversie van de wielsteek te doen, dus mij een heel mooi nieuw setje schmidt th lines 16 inch 2 delig gekocht, zal wel niet bij iedereen in de smaak vallen

Image
Image

en nieuwe aluminium kuipstoelen van kirkey type 41300 besteld 2 keer maar die zijn nog onderweg en ik kon zo geen fot`s vinden die mijnalbum pakken wou,

tot zo ver weer eerst als de motor erin komt zal er meer gepost worden
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Erg mooi werk hoor, petje af! Miste nog iets uit je eerdere foto's, de vulslang van de tankklep naar de tank die normaal door de kofferbak loopt. A la E30 in de wielkast gelegd?
Regards/groeten, Jeroen
rahlers
Newbee

Post by rahlers »

klopt :D deze was ik vergeten niet zo handig
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

die schmidt heb je zeker goed aan gedaan hoor, dikke duim!
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Post Reply