323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Wondermike »

en mijn auto is vochtig van binnen als hij buiten staat na een nachtje
Welkom in de wondere wereld die E21 heet.

Is vaak een probleem van lekkage wat wel makkelijk naar binnen komt langs bijna alle rubbers en minder makkelijk eruit kan.
Deurpanelen zijn van board, daarachter hoort een plastic beschermingslaagje maar die is al jaren terug iemand vergeten terug te plakken.
Oudere auto's horen niet meer buiten te staan vind ik persoonlijk.

Mijn Baurtje is heerlijk droog, omdat hij al 10 jaar binnen staat.
Roesten doen ze dan amper meer, ik heb een paar kleine plekjes die gewoon niet verder roesten.
Wil niet weten wat er mee gebeurd als ik hem een jaar buiten zet.


So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Jim »

Bestaan er dan geen anti-roest middelen? Gewoon onderkant inspuiten bijv.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Jeroen »

Twee dingen:

1. Ergens mee inspuiten heeft alleen zin als je de boel kaal haalt en zeker weet dat daaronder geen roest oid zit. Anders gaat het nooit goed afdichten en duurt het alleen maar langer voordat je evt slechte plekken ziet.

2. Vocht binnenin de auto komt natuurlijk ergens vandaan. Via ontbrekend plastic achter de deurpanelen, ontbrekende rubber ringetjes van de doorvoer van de bedrading tussen portier en a-stijl, verstopte afvoeren schuifdak, oude deurrubbers, verstopte waterbak om het ruitenwisser mechaniek en ook een bekende is een versleten voorruitrubber. Als je pech hebt is het erger en heb je aan het voeteneind voor een plekje roest, Gelukkig kun je daar makkelijk de mat lichten voor inspectie.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Thegs »

Zie ik het nou goed, 346.000 of 348.000 km op de klok? Respectabele km-stand hoor!

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Jim »

ja 346000 op de teller, maar de verkoper zei dat er een nieuwe teller in was gekomen waardoor de km-stand onbekend was. In de onderhoudskrabbels die ik ontcijferd heb haalde ik en een vriend uit een woord dat ámper te lezen viel het woord 'motor' eruit. Dus bij 184000 nieuwe motor? Het enige wat ik kan zeggen is dat ik geen echte km-stand heb haha.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Jim »

Nog even een snelle vraag:
Is het mogelijk om je E21 op de 4 remschijven (of op de naaf) te laten rusten met 4 bokken? Of maak je dan gewoon de hele boel krom?
Ik zoek namelijk 4 punten waar ik de bokken onder kan zetten om de auto mooi een stuk van de grond te laten rusten voor het sleutelen.
Kan misschien overkomen als een beginnersvraag maar ik heb nooit een auto op 4 punten laten rusten, alleen de achterkant wat omhoog...
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Wondermike »

Aan de achterkant kan je hem op de bouten waarmee de achteras aan het chassis zit stutten. Net voor de achterwielen.
Als je genoeg hout hebt of ijzeren bokkies kan je hem aan de voorkant stutten op de plek waar je stabilisator aan de voorbalken zit.
Persoonlijk zou ik hem niet op de schijven laten rusten.
So many cars, so little time
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by gerrit323 »

Wondermike wrote:Persoonlijk zou ik hem niet op de schijven laten rusten.
+1 niet doen :!:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Jim »

Ja, het is nu duidelijk, het komt op een grote restauratie aan. Vandaag het vloerkleed onder de achterbank opgetild, het 'kleedje' daaronder was pisnat! Daaronder dus veel roest te zien. Ik wil binnenkort dus een ruimte huren waarin ik een lange tijd kan vertoeven en de auto dus strippen. Ik heb al een Haynes werkplaatshandboek binnen. Mijn ervaring is best gering dus echt álle tips, info, hulp whatever is welkom, Ook weet ik dat er nu best veel geld in gaat zitten maar ach, ik weet dat ik hier goed zit :P. Waar beginnen jullie meestal met strippen?, ik weet dat hier wel veel mensen zitten die ook restauraties van een E21 hebben gedaan.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by loentje »

Hmzzz,

bezint eer ge begint!!

Ik wil zeggen, ik hoop vaak halve restauraties op, mensen die enthousiast zijn begonnen maar daarna door de bomen het bos niet meer zien. Maak eerst dus eens een inventarisatie van hoe goed/slecht je auto is.

Daarnaast een kostenbegroting, denk wat het gaat kosten en doe dit ongeveer maal twee :D

Daarnaast idd ruimte, je moet er zeker van zijn dat je daar toch een aantal jaren kan zitten, restauratie duurt altijd langer dan je denkt.


groeten loentje
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by ac/dennis »

Ik zou er eerst nog eens een jaartje in rijden. Mss begint ie je na een half jaar al de strot uit te hangen en ben je blij dat je er nooit aan begonnen bent. Aan de andere kant wordt je er mss nog meer verliefd op, zo krijg je ook een beter idee van wat je allemaal nog wilt aanpakken.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by Jim »

Ja daar ben ik al mee bezig geweest. Ik hoef hem niet compleet uit elkaar, ik wil alleen het bodemwerk kaal halen (interieur en bekleding) en met anti-roest primer inspuiten bijv. en dan weer opnieuw bekleden, dus ook de onderkant van de wagen kaal halen. Een aantal jaren lijkt mij wel heel erg lang, dan bedoel jij waarschijnlijk een vollédige restauratie van alles wat er maar op kan zitten. Ik ben al begonnen met opschrijven van onderdelen die ik wil vervangen en wat ik moet gaan doen, ik kan wel begrijpen dat mensen dit zwaar onderschatten.
Alvast bedankt voor de tip btw.

AC dennis: Ik snap wat je bedoelt maar ik kan er zo absoluut niet lekker mee rijden, lekke uitlaat, slecht koud starten, bar stationair, uitvallen, natte bodem dat gaat schimmelen en verder roesten. Daarom doe ik nu ook nog lang geen volledige restauratie, maar gewoon de bodem (aangezien de rest van de auto er netjes uitziet) en de motordelen (benzine/lucht systeem that is).
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1979 en ff voorstellen

Post by uwbuurman »

En daarbij, als het je liefde is, deze 323i... tja, dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Op zulke momenten weet je al dat het wellicht meer kost dan de waarde van de auto rechtvaardigd, maar het is JOUW 323i en dus mag het iets meer kosten... Zo gaat het mij ook!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by Jim »

Project is begonnen: hieronder hele lijst fotos
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ik heb nu een aantal vragen:
1. Het is toch zo dat ik mijn katalysator kan vervangen door normale pijpjes aangezien een oude auto als deze (1979) niet gebonden is aan de emissiebestreidingswet van auto's?

2. Kan iemand mij in goede stappen uitleggen hoe ik precies de benzinetank moet demonteren? Ik wil namelijk mijn benzinesysteem even goed vervangen (pomp, drukkamer, leidingen, filter, open lucht schuif).
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1979 en ff voorstellen *Update*

Post by 323baur »

Ik zou zeggen: 6 schroeven loshalen en een beetje voorzichtig jutteren en de tanks liggen op de grond.
(wel van boven af alle slangetjes los halen :) )
Tip: maak eerst een paar detail foto's van alle aansluitingen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply