Voorstellen

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Willem
E21 starter
Posts: 29
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:20 pm

Voorstellen

Post by Willem »

Hallo,

Ik ben wim, 23 jaar en een trotse e21 323i bezitter. Ik heb vorig jaar een zwarte 323i gekocht met nogal veel werk en ben druk aan de slag gegaan met restaureren in mijn vrije uurtjes naast mijn studie en zaterdagwerk.
Ik ben begonnen met de techniek in orde te maken. Heb de nodige slijtage onderdelen aan het motorblok vervangen en kwam er hierbij achter dat het een 2.7 eta blok bleek te zijn. Eerst wist ik niet goed of ik hier blij mee moest zijn aangezien dit niet het originele blok is. Uiteindelijk heb ik het blok toch maar laten zitten en technisch in orde gemaakt. En de auto op de vermogensbank gezet op mijn werk. Toch nog 160 PK en 270 Nm met originele K-jetronic. Best veel voor zo'n oud blok.
Ook de remmen en koppeling heb ik gereviseerd.
Toen de techniek in orde was heb ik alle moed bij elkaar geschraapt om met de carrosserie te beginnen. De bekende plekken waren toch allemaal wel aangetast: wielkasten, B-stijlen, bodem bij reservewiel, kriksteunen en na het demonteren van de hemel bleek ook het dak te roesten. Deze zomer ben ik 2 volle weken met het plaatwerk aan de slag gegaan en heb alle nieuwe delen er in gelast. Het strak maken van de auto is aan mij niet aanbesteed en heb dit dan ook uitbesteed aan een kennis die een autorestauratie bedrijf heeft. Op het moment is de auto helemaal strak en staat hij in de grondverf. Dingen die nu nog gedaan moeten worden zijn:
- De auto conserveren met een antiroest oplossing
- kleur spuiten (zwart)
- en de auto geheel opnieuw opbouwen.

Ik heb het forum al wel een poosje als stille gebruiker gebruikt, maar wou me toch graag even voorstellen om bevindingen met elkaar uit te kunnen wisselen. Dan weten jullie ook wie er hier rond spoken. :wink:
Foto's van de restauratie post ik op een later tijdstip.

Jullie horen van mij op het forum! :)


I´m Fast and Furious...
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4592
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Voorstellen

Post by gerrit323 »

Hey van harte welkom Wim .. en idd wij zijn verlekkerd op foto's :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29783
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Voorstellen

Post by Jeroen »

Hoi Wim!

Leuk, welkom hier! Leuk project dus ja foto's graag. Wat weet je van deze 2.7, weet je wat exact gedaan is? Anders kun je wellicht iig het BMW nr van je cilinderkop eens plaatsen, klinkt leuk iig!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Voorstellen

Post by Wondermike »

Welkom Wim en foto's willen we natuurlijk zien.
Suc6 met de opbouw.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12107
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Voorstellen

Post by Peter V. »

Welkom Wim.

Altijd leuk een liefhebber en restauratie erbij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voorstellen

Post by uwbuurman »

Hoi Wim! Welkom en kom dr maar in met je foto's!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11862
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Voorstellen

Post by 323baur »

Ook vanaf hier een hartelijk welkom.
Foto's doen het altijd leuk.
Ik ben zeer benieuwd naar de totale setup van je 2.7
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Willem
E21 starter
Posts: 29
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:20 pm

Re: Voorstellen

Post by Willem »

Hallo,
De foto's wordt aan gewerkt!
Het is een origineel 2.7 eta blok en cilinderkop. Hier hebben ze de originele nokkenas van een 323i ingezet. Ik hoop dat ze de oliekanalen van de 2 nokkenas lagers ook er in geboord hebben. Aangezien bij een eta cilinderkop 2 nokkenaslagers niet gesmeerd worden omdat dit de wrijving verlaagd en het verbuik dus ten goede komt. Dit blijft goed gaan bij een eta blok omdat de nokken van de nokkenas niet zo hoog zijn en het toerental een stuk lager ligt.
Verder moet ik nog even gaan brainstormen over de brandstof toevoer, nu draait hij als de motor stationair draait nogal rijk en als ik vol gas geef gaat hij een stuk armer draaien. Misschien dat de aanpassing van de koudstart regeling uitkomst kan bieden om er meer brandstof in te krijgen....
jullie nog ideeen?

Groeten!!
I´m Fast and Furious...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voorstellen

Post by uwbuurman »

Je kunt straks een boekie aanleggen over de 2.7 conversies Ite!!! :lol:
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply