Cylinderkop E30

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Cylinderkop E30

Post by Wondermike »

Ik had vandaag niet zo heel veel te doen, alle onderdelen die bij de laatste aanschaf zaten zijn een beetje opgeruimd en alleen een extra blok wat nog in de weg stond.
Volgens de overleveringen een licht getuned blok :shock:

Nou heb ik er geen verstand van dus eerst het bloknummer gecontroleerd.
Het gaat gewoon om een 323i onderblok uit juni 1981, type 23 6E A

De kop is van 84 dus daar zal het hem wel inzitten dan, na demontage van het inluitspruitstuk het kopnummer gevonden.
1277731 oftewel een kop die bij een E30 op de 320 en 323i is gebruikt met de grotere inlaatkleppen.
Omdat het woord koppakking was gevallen gelijk maar het kleppendeksel eraf en de kopbouten losgedraaid. (mijn eerste kop die ik eraf haal :P )
En ja hoor tussen de 5e en 6e cilinder onbrak een stuk pakking.

Ik kan verder aan de kop geen narigheid zien alleen wat ingebrande spikkels bij cylinder 6.
Kan zo'n kop gewoon weer gebruikt worden met een nieuwe pakking?

Hoe controleer ik of de nokkenas versleten is? Is dat bij de nokken die de kleppen tuimelaars bedienen en kan je dat zo in gemonteerde toestand zien?
Omdat ik deze kop toch niet ga gebruiken ga ik hem op MP zetten maar ik heb geen idee wat de waarde hiervan is.
Last edited by Wondermike on Fri Dec 03, 2010 5:43 pm, edited 2 times in total.


So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Cylinderkop E30

Post by Peter V. »

In principe als ze op tijd de motor gestopt hebben zal er verder met de cylinderkop niet veel aan de hand zijn. De waarde van een "731" kop weet ik niet ( ik heb er zelf ook nog eentje liggen in combinatie met een 323i E30 blok).

De nokkenas beoordelen kan op verschillende manieren. Eerst de nokken inspecteren op inlopen ( visueel). Eventueel de ligthoogte ( nokhoogte) bekijken i.v.m. slijtage. Een ander probleem zou de lagers kunnen zijn waar deze in draait.
Ingebouwd is dat niet zo goed te bekijken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Cylinderkop E30

Post by 323baur »

Ik zou idd dat ding op MP mikken.
Zelf wil je hem toch niet gebruiken.
Waarde: eurootje of 50 denk ik - max..
Als je verder geen schade (scheurtjes, met name tussen de kleppen) ziet is tie verder prima bruikbaar hoor.
En idd, op de top van de nokken kan je de slijtsporen bekijken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Cylinderkop E30

Post by Arnold D »

Hebbu, hebbu :wink:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Cylinderkop E30

Post by Wondermike »

Jij hebt cylinder koppies genoeg, toch?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Cylinderkop E30

Post by 323baur »

Ja maar lees goed: hebben...is wat anders als kopen.
Dat krijg je als je een setje bent: gemeenschap van goederen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Cylinderkop E30

Post by Wondermike »

Hebbu, hebbu
1 maal, andermaal ......
So many cars, so little time
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Cylinderkop E30

Post by Smartie »

Past hier het inlaattraject van een 4a1 op?

Dan zou ik graag als gegadigde op de biederslijst komen.

Edit:
Lees net dat dat past.
Heerlijk dit, de puzzel gaat verder.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Cylinderkop E30

Post by Arnold D »

Verkocht.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Cylinderkop E30

Post by Wondermike »

Verkocht aan Arnold voor 300 euro :lol:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Cylinderkop E30

Post by 323baur »

Tis zeker koud daar in NH?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Cylinderkop E30

Post by Wondermike »

Allemachtig koud.....
Maar 300 euro maakt een hoop goed :wink:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Cylinderkop E30

Post by 323baur »

Ja, daar krijgen wij het warm van he.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Cylinderkop E30

Post by Smartie »

De liefde is over!

Gaat nu gewoon om keihard geld :lol:
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Cylinderkop E30

Post by r@n-d »

Michel zal Arnold wel wat extra's geven voor die 300 :wink:
Ik hoorde dat er in NH een grote lading vaseline ontvreemd was...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Post Reply