E30 kop op E21 blok

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Brian/e30
Newbee
Posts: 10
Joined: Sat Nov 27, 2010 10:19 am

E30 kop op E21 blok

Post by Brian/e30 »

Heb hier ergens gelezen dat een E21 320 blok en een e30 320i blok meer vermogen levert door de grotere inlaatkleppen, maar past die kop daarop zonder aanpassingen?


User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E30 kop op E21 blok

Post by Wondermike »

Ik weet dat de kop van een E30 320 en 323 hetzelfde zijn.
En dat de kop van een E30 ook grotere inlaatkleppen hebben.
En dat die kop zonder problemen op een E21 blok kan, weet alleen niet of dat voor een 320 ook kan, wel voor een 323i.

Laat ik nou net zo'n kop hebben liggen zeg :o
So many cars, so little time
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E30 kop op E21 blok

Post by gerrit323 »

Dat kan :wink: ook op een 320
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Brian/e30
Newbee
Posts: 10
Joined: Sat Nov 27, 2010 10:19 am

Re: E30 kop op E21 blok

Post by Brian/e30 »

moet ik behalve de nokkenas van de e21 kop nog iets veranderen aan de e30 kop?
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E30 kop op E21 blok

Post by gerrit323 »

Bij mijn weten zijn de nokkenassen van e21 en e30 koppen gelijk ... deze hebben allemaal een nokkenas van standaard 264°.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: E30 kop op E21 blok

Post by ac/dennis »

Dus een e30 kop van een320/6 of 323i kan zonder problemen op het blok van een E21 6-cilinder worden gezet en dan meteen vermogenswinst? Scheelt dat veel vermogen?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E30 kop op E21 blok

Post by Wondermike »

Ik dacht iets van 7 pk.

E21 323i levert 143 pk
E30 323i levert 150 pk

Op een 320 weet ik het niet.
So many cars, so little time
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: E30 kop op E21 blok

Post by e-einundzwanzig »

volgens mij is dit broodje aap. die vermogenwinst zit m volgens mij puur in de l-jettronic gedeelte. de e30 kop kan wel grotere inlaten hebben, maar de grootte van de kleppen is (volgensmij) gelijk aan die van de e21 kop. ik denk dat als je een kop van een e30 er op zet. je het hele inlaattraject van het k-jetspruitsuk moet uithohnen om goed aan te sluiten op de inlaatpoorten van de kop, om vervolgens een beetje vermogenswinst te krijgen.

correct me if i'm wrong
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E30 kop op E21 blok

Post by Wondermike »

je het hele inlaattraject van het k-jetspruitsuk moet uithohnen om goed aan te sluiten op de inlaatpoorten van de kop, om vervolgens een beetje vermogenswinst te krijgen.
Ik denk dat zelf ook. De inlaatbuizen en pakkingen zijn kleiner van diameter bij een E21.
maar de grootte van de kleppen is (volgensmij) gelijk aan die van de e21 kop
Dat kan ik je binnenkort vertellen als ik een e21 kop ga lichten :wink:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 kop op E21 blok

Post by 323baur »

Dr. Wondermike..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E30 kop op E21 blok

Post by Wondermike »

hehe Dokter Wondermike heeft pas ook nog de werking van een Bilstein onderzocht.
Hierbij is de onderste dop losgekomen waarbij alle drek en olie onder grote druk vrij kwam in de schuur.
De spetters zitten werkelijk overal...
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 kop op E21 blok

Post by 323baur »

Ook doctoren maken fouten..
Zijn er ook foto's van de doctor onder de drek?? :mrgreen: :P
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: E30 kop op E21 blok

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:hehe Dokter Wondermike heeft pas ook nog de werking van een Bilstein onderzocht.
Hierbij is de onderste dop losgekomen waarbij alle drek en olie onder grote druk vrij kwam in de schuur.
De spetters zitten werkelijk overal...
nu speelt ie heer weer met olie... Ik begin toch vraagtekens te krijgen...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 kop op E21 blok

Post by 323baur »

hahaha, Arnold was ook zo gelukkig.
BAnnen die hap - allebei.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Brian/e30
Newbee
Posts: 10
Joined: Sat Nov 27, 2010 10:19 am

Re: E30 kop op E21 blok

Post by Brian/e30 »

Bedoelde eigenlijk het nokkenastandwiel in plaats van de nokkenas.
Weet iemand waar je ergens een set dichtingen kunt vinden voor een M20 motor op ebay? Koppakking, oliecarterpakking, oliekeerringen, klepsteelhoedjes alles erbij? :D
Post Reply