Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
Alex1971
Upcoming E21 fanatic
Posts: 54
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:58 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Alex1971 »

Jeroen wrote:Die heb ik tot twee keer toe teruggebracht bij onze Beierse vrienden. De halve wereld weet het maar de magazijnen van BMW hebben nog nooit gehoord van het verticaal opslaan van die dingen. Mijn huidige ontkoppelt boven ca 4K rpm wel maar is nog niet zoals het zijn moet.
@Jeroen; hee eindelijk ook iemand die dit probleem heeft erkend! Ik voelde me al roepende in de woestijn... Sorry voor off topic, maar waar resulteert dat in bij jou, Jeroen? Ik verdenk de mijne ook al sinds ik de wagen heb, uit zich in vanaf koud de vin al horen meeblazen en het te koud blijven van de motor op de temperatuurmeter. (ok, zenderbedrading heeft ook wat weerstand maar tot de thermostaat opengaat loopt ie mooi op naar het midden, en dan valt ie af naar net boven eerste streepje vanaf koud om er niet meer veel vanaf te wijken)


E21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29873
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *stalling, sleutelen!!!* pa

Post by Jeroen »

Tsja dat kan maar ten dele door de koelvin komen. Als de koelwatertemperatuur te laag wordt moet de thermostaat weer sluiten om te voorkomen dat je temperatuur terug loopt dus het zou kunnen dat je thermostaat ook wat zwaar loopt en niet goed meer sluit als dat gewenst is.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *stalling, sleutelen!!!* pa

Post by uwbuurman »

Zo een voorzichtig begin aan het sleutelwerk is er. Eerst maar eens wat plaatwerk verwijderd. Dus motorkap, bumper, voorspatborden keienvanger. Daarnaast de grille, koplampen en de veerpootbrug. De rechterzijde van de auto is onderhuids prima te noemen, maar links is er war meer werk. Aan de binnenzijde van de wielkast zit een gat en aan de onderzijde waar het spatbord aansluit op de kokerbalk zit een zeer krokant deel. Daar is blad of andere rommel blijvenhangen dat lekkerlang vochtig bleef terwijl regenwater niet weg kon. Daardoor is de boel denk ik verrot en ook mijn kriksteunpunt en wellicht een stuk kokerbalk. Maar eens kijken wat de gevolgen zijn als ik dat herstel. Op dit moment heb ik nog geen compleet beeld van de totale schade.

Helaas de fotocamera vergeten, dus maar wat mindere foto's met de telefoon gemaakt....

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dinsdagavond gaat de motor eruit! Maar eens kijken of dat wat wil en of al een eerste diagnose te stellen is.

Ander probleem is de lak. Mijn motorkap is niet heel mooi met wat deukjes en een diepe kras, er komt een nieuwe linker deur in, die nu een paar parkeerdeukjes heeft en waarvan de lak niet netjes is, de keienvanger bladert een beetje af en de twee voorspatborden zijn redelijk alleen een ietsje roest aan de randen. Aan de ene kant wil ik heel graag deze delen laten spuiten, maar van de andere kant wil ik liever de hele auto laten spuiten, maar dan komt er veel meer werk achter vandaan. Doe ik nu alleen de losse delen, dan heb ik straks wel wat kleurverschil, maar vervelender is, dat als de auto helemaal onderhanden wordt genomen, dat is over een jaar of 2, 3, ik die andere delen weer kan laten doen. Met andere woorden, spuitwerk voor een jaar of 2... Nou ja, ik zie wel. eerst de motor eruit.
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:19 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *stalling, sleutelen!!!* pa

Post by 323baur »

Beslist met Michiel contact opnemen!!
DIe kan jou prima helpen - goed BMW hart - leuke prijzen.
Ik vind de schade trouwens tot nu toe heel erg meevallen!
Niks bijzonders - al helemaal niet voor een Br..auto

(de commissiecreditnota zie ik graag snel verschijnen)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *stalling, sleutelen!!!* pa

Post by uwbuurman »

voor het spuitwerk bedoel je? welke Michiel is dat en waar zit die?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by 323baur »

Dat is deze gebruiker:
http://www.bmwe21.net/forum/memberlist. ... ile&u=4611
Hij heeft zeer goede connecties bij Koning Albers in Lelystad.
DAar kan je voor een prima prijs, prima spuiten.
Ze doen daar heel veel klassieke bmw's
Niet goed: doen we het nog eens over!
(ik heb ervaring, fijne gasten)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by uwbuurman »

Ok, dank je wel Ite, ik zal het in beraad houden. heb ook een kennis die werkt bij een autoschadebedrijf dat alles voor een grote BMW dealer doet. hij heeft de 320d ook al eens gedaan. Eerst de motor er maar uit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29873
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by Jeroen »

Het grote sleutelen is begonnen, succes van het verwijderen van de motor. Heb je al besloten hoe, met bak in 1x of bak eerst los?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by uwbuurman »

Eerst bak los denk ik.Lijkt me handiger. Ik heb een nieuwe motortakel, die moet ik eerst maar eens proberen. Heb de evenaar er helaas nog niet bij, dus het zal zonder evenaar moeten...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by 323baur »

hm, dat werkt gelijk een stuk lastiger hoor.
Kijk uit voor beschadigen iig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3608
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by Arnold D »

Dat ding heb ik geloof ik nog liggen.

Kom je me halen en hoe laat.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by uwbuurman »

zeg het maar ik ben er denk ik in de middag al...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3608
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by Arnold D »

In dat geval rij ik er wel naartoe. Wat is het adres (PM)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by uwbuurman »

Pm send!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag

Post by uwbuurman »

De motor is eruit! Met hulp van Arnold (dikke dank! :thumbsup ) heb ik de motor uit de auto gehaald. In 5 kwartiertjes sleutelen hebben we de motor losgehaald van de bak, ontdaan van delen die in de weg zitten (koelsysteem, stuurbekrachtigingspomp, dynamo etc) en de rest losgehaald.

Tijdens het sleutelen zag ik dat de dynamo scheef zat, dus niet mooi haaks ten opzichte van de riem. Een potentiële riemenvreter dus. Komt omdat de ophangrubbers verrot zijn :( . Alle moeren en bouten wilden goed los! Het blijkt wel dat een aantal niet origineel zijn, maar vervangen door een andere maat, soms in RVS.

Image

Eenmaal de motor uit de motorruimte getakeld is duidelijk te zien waar de olie op het blok zit, ipv er in, maar er is geen duidelijke bron. Dus geen scheur in het onderblok of de kop, die met het blote oog waarneembaar is.

Image

Image

Image

Nadat de motor op een pallet is gezet, hebben we deze ontdaan van de rest van de aanbouwdelen, met uitzondering van de distributieriem. De riemen zijn allen nog maar 2000 km oud. Een paar gekke dingen kom je dan wel tegen…

Niet veel afstelruimte en – mogelijkheden meer…

Image

Deze pakkingen zijn aanmerkelijk (ca 5mm) kleiner van diameter dan de doorgang van inlaatspruitstuk naar cilinderkop :shock en zijn dus domweg de verkeerde pakkingen… Scheelt toch weer een paar pk.

Image

Image

Deze klep is mooi droog, maar war een rare “duinen” in het metaal? Lijkt wel of het gelast is geweest ofzo?

Image

Deze klep is nat van de olie. In totaal twee van de zes…

Image

Nu de hamvraag: wat voor motor heb ik nu eigenlijk? Uit welke delen bestaat deze? Wie kan me helpen?

Op de cilinderkop staat dat ‘ie van 92 is? En nummer 1277 731 is?

Image

Image

Op het onderblok staat nummer 20 6E B, 22093501. Is dit ooit begonnen als een 2.0 6 cillinder? En hoe oud is dat blokkie dan?

Image

De eigenaar voor me die dit blok heeft laten inbouwen, heeft me verteld dat er een 2.7 nokkenas en 2.7 (84mm?) zuigers in zitten.

Wie kan me meer vertellen over de kop en het onderblok?
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:20 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply