wel of niet loodtoevoeger

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

wel of niet loodtoevoeger

Post by Tjurd »

Ik was gisteren bij een bmw expert mannetje die volgens hem tientallen gas instalaties gemonteerd en nooit geharde klepzetels gemonteerd. zei dat hij ook nooit problemen met klanten erover had.

lood toevoeging was volgens hem ook zeker overbodig, gewoon af en toe 10 liter euro 98 tanken.

is het nu echt zo overbodig of kan ik beter wel blijven investeren in loodtoevoegin en niet eerder een gas instaltie monteren dan dat ik gehard klpezetels heb.
(volgens hem zijn die al hard)

betreft e21 m10/m20 motoren natuurlijk


1979 e21 320 automatic
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Wondermike »

Gas is om op te koken!!
So many cars, so little time
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Tjurd »

Wondermike wrote:Gas is om op te koken!!
haha,
en benzine om te slurpen ;)
1979 e21 320 automatic
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Wondermike »

Nee hoor, je mag het natuurlijk zelf weten.

De M10 gaat geloof ik nog wel maar ik dacht gehoord te hebben dat de M20 niet van gas houdt.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Jeroen »

Gewoon even de zoekfunctie gebruiken!

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... dvervanger
Regards/groeten, Jeroen
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Tjurd »

:$
Ik ga dit nog één keer plaatsen, daarna ben ik het echt zat. Tis de honderdste keer geloof ik.

De R&D afdeling van BMW heeft jaaaren geleden al uitgezocht hoe het zat met die behoefte aan lood of loodvervanger. Als een auto ten minste 50.000 km op loodhoudend dan wel loodvervanger heeft gereden (en dat is in het geval van onze E21's echt wel zo) dan is loodvervanger niet meer nodig.
indd effe gezocht maar niet goed genoeg blijkt wel, sorry jeroen :innocent

thanks :D
1979 e21 320 automatic
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
hen123drik
Upcoming E21 fanatic
Posts: 40
Joined: Wed Jul 06, 2011 1:50 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by hen123drik »

mwa, kleppen en klepzetels zijn van peperkoek in mijn opinie bij deze motoren. kleine 40.000km op gas en ik was uitgesteld met de kleppen. Toen de kop laten reviseren en extra harde klepseals + kleppen erin laten zetten (en meteen nieuwe klepgeleiders etc.) en sindsdien (15.000km) de kleppen niet meer hoeven bijstellen terwijl dat voor de revisie toch om de 4000km was. loodvervanger heeft eigenlijk alleen een smerende werking maar gewoon erbij doen, scheelt je zo een paar duizend km tot je motor aan revisie nodig is.

(BMW e21 316 1.8 automaat 1981)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Jeroen »

Zie de link hierboven, vanaf produktie medio 1983 is het allemaal beter gehard spul en dat moet d'r prima tegen kunnen. Het originele spul op een 81-er niet idd.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Zie de link hierboven, vanaf produktie medio 1983 is het allemaal beter gehard spul en dat moet d'r prima tegen kunnen. Het originele spul op een 81-er niet idd.
Jeroen,

Ondanks dat de klepzittingen die BMW sinds 8/1984 monteert gehard zijn, zijn ze niet perse LPG geschikt. Dan moet je naar gesinterde klepzittingen die met een koude krimp gemonteerd worden. Bij mijn M88/3 zijn ook dergelijke exemplaren gemonteerd (20Euro/st) en die vielen na de inrijperiode (5000km) binnen 0,03mm van het uitgangspunt; maar het werkelijke verloop is amper 0,01mm geweest en dat was met de veel goedkopere stalen klepzittingen niet haalbaar geweest.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Jeroen »

Goed om te weten. Sja ik ben met van alles bezig, maar niet met gasssss
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by Wilmo »

En een gasinstallatie met Flashlube? Verlengt dat echt de levensduur van de zetels?
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by raymondw »

Ja, dat doet het zeker; LPG is een schrale brandstof en is niet in staat om de kleppen te smeren waardoor er meer wrijving ontstaat (kleppen roteren immers). Flash lube voegt dit broodnodige smeermiddel toe aan het mengsel waardoor deze minder schraal wordt; de klepzittingen en daarmee ook de kleppen beter beschermd.

Maar het beste is om klepzittingen van een gesinterd type toe te passen.
Carpe Diem, Raymond
hen123drik
Upcoming E21 fanatic
Posts: 40
Joined: Wed Jul 06, 2011 1:50 pm

Re: wel of niet loodtoevoeger

Post by hen123drik »

en af en toe op benzine rijden natuurlijk. Dat is niet alleen goed voor je kleppen maar ook voor je benzinefilters etc. Er zit trouwens ook een slang van je kleppendeksel naar je luchtfilter. deze zorgt ervoor dat dampen uit je carter etc. niet direct in het milieu komen maar worden verbrand door je motor, was toen al verplicht ivm het milieu. natuurlijk zijn dit geen liters olie maar het zorgt toch voor minimale smering van je carburateur (als je die hebt tenminste, bij injectie weet ik het niet). Of dit voldoende is of uberhaupt significant is in je motor/kleppen denk ik niet. Flaslube heeft niet echt een toegevoegde waarde als ik de verhalen mag geloven maar; baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk niet.
Post Reply