M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 22-05-2012
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Nope. Die poullies zijn wel wat waard in e30 kringen. Voor de e30jes zonder servo..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
aah oke... mjah bewaar hem goed... op zolder een flinke verzameling aan het worden...323baur wrote:Nope. Die poullies zijn wel wat waard in e30 kringen. Voor de e30jes zonder servo..
maar gelukkig dat mn vader ook enthausiast is... anders had ik echt ruimte gebrek... (niet alleen door die poullie hoor FAP )
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
nog een kleine vraag... ik ga onderdelen bestellen... zo ook de koppakking...
en die heb je in 2 maten... in 1,75mm en 2,05mm... is dit gewoon een kwestie van de oude meten en dezelfde bestellen? of is er een rede waarom de een of de ander?? (dacht zelf misschien een dikkere voor als de kop gevlakt is)...
en die heb je in 2 maten... in 1,75mm en 2,05mm... is dit gewoon een kwestie van de oude meten en dezelfde bestellen? of is er een rede waarom de een of de ander?? (dacht zelf misschien een dikkere voor als de kop gevlakt is)...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Ik dacht dat je de dikkere moet bestellen als je de kop gevlakt hebt.
Beslist even nameten!
Beslist even nameten!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Normaal moet je idd de dikkere bestellen na het vlakken van de kop. Je kan echter ook de normale dikte nemen, de compressie wordt dan iets hoger en zo ook het vermogen. Wel even nameten of je kleppen genoeg speling hebben
Ik heb na het vlakken van de hartge kop ook gewoon de normale dikte van dichting gemonteerd ... werkt perfekt zo
Gerrit
Ik heb na het vlakken van de hartge kop ook gewoon de normale dikte van dichting gemonteerd ... werkt perfekt zo
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Zow weer even een kleine update... Door drukte toch wat minder tijd gehad...
Het blok zit weer nieuw in de lak... Wederom hittebestendige 2-componenten coating (zoals het spruitstuk)... ook op deze lak heb ik weer even moeten wachte omdat die meestal alleen door professionals gebruikt en dus niet bij elke doe-het-zelf zaak te vinden is...
Maar zoals gezegd heb ik de onderdelen besteld... en de eerste onderdelen zijn inmiddels ook binnen...
Nu kan ik weer starten met de opbouw...

-koppakking
-kleppendekselpakking
-carterpakking
-kopbouten
-oliepomp
-waterpomp+pakking
-oliefilter
-distributieriem
-spanrol+pen+veer
-Vsnaar
ook hebben ik en mne maat vanmiddag weer geklust en hebben weer eea gestraald en met vernis behandeld...
de onderdelen zien er weer als nieuw uit...

Ik ga nu eerst even een dag of 8 naar Dubai... daarna heb ik nog lekker een weekje vrij... dus dan begin ik aan het opbouwen van het blok... Hierna moet ik de kleppendeksel nog behandelen en dan komt the hard part: de versnellingsbak...
Ik mis alleen nog 1 ding... en die kan ik alleen per 10stks. kopen...
dat is de pakking die aan het koelbuisje hoort achter aan de cylinderkop... Heeft iemand die toevallig??
Het blok zit weer nieuw in de lak... Wederom hittebestendige 2-componenten coating (zoals het spruitstuk)... ook op deze lak heb ik weer even moeten wachte omdat die meestal alleen door professionals gebruikt en dus niet bij elke doe-het-zelf zaak te vinden is...
Maar zoals gezegd heb ik de onderdelen besteld... en de eerste onderdelen zijn inmiddels ook binnen...
Nu kan ik weer starten met de opbouw...

-koppakking
-kleppendekselpakking
-carterpakking
-kopbouten
-oliepomp
-waterpomp+pakking
-oliefilter
-distributieriem
-spanrol+pen+veer
-Vsnaar
ook hebben ik en mne maat vanmiddag weer geklust en hebben weer eea gestraald en met vernis behandeld...
de onderdelen zien er weer als nieuw uit...

Ik ga nu eerst even een dag of 8 naar Dubai... daarna heb ik nog lekker een weekje vrij... dus dan begin ik aan het opbouwen van het blok... Hierna moet ik de kleppendeksel nog behandelen en dan komt the hard part: de versnellingsbak...
Ik mis alleen nog 1 ding... en die kan ik alleen per 10stks. kopen...
dat is de pakking die aan het koelbuisje hoort achter aan de cylinderkop... Heeft iemand die toevallig??
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
ziet er netjes uit Randy
Ik kijk er naar uit naar de volgende update.
Ik kijk er naar uit naar de volgende update.
groeten Stefan
e21 318 1978 in restauratie
e21 318 1979 daily
e21 318 1978 in restauratie
e21 318 1979 daily
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Mooi, en geen half werk! Welke waterpomp heb je, ik hoop dat 't de versie is voor de nieuwe fan, met schroefdraad voorop...
Have fun in Dubai en daarna horen en zien we 't wel weer!
Have fun in Dubai en daarna horen en zien we 't wel weer!
Regards/groeten, Jeroen
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Dank u allen! Ik heb wel zin in de vakantie 28graden... Heerlijk!
@Jeroen... Idd ik heb een waterpomp besteld waar de visco fan op past... Dus dat komt goed...
Allen een hele fijne kerst! En tot snel!
@Jeroen... Idd ik heb een waterpomp besteld waar de visco fan op past... Dus dat komt goed...
Allen een hele fijne kerst! En tot snel!
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Goeie vakantie Randy .. en ik volg je topic met véél belangstelling 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-01-2011
Weer een update van mijner zijde...
Allereerst heb ik een momentsleutel gekocht... Grijp er toch te vaak op mis, en het steeds lenen werkte voor mij niet...
Niet de allerduurste uitgekozen, en hij werkt perfect!! Werkplaatshandboek met alle aandraaimomenten erbij en dan kan je vooruit...

En dan kan t echte werk beginnen... gestart met het opbouwen van de onderzijde... Dus lagerschalen etc. etc. monteren, oliepomp en daarna de deksel...
Ook nu verliep alles weer soepeltjes... (let trouwens niet op de omgevingsrommel... in de winterdag is de garage volgepakt met alles wat niet in de tuin kan blijven staan...



hierna op mijn verrijdbare kar een paar houten steunen gemaakt zodat de motor op de motorsteunen kan rusten...
en ook dezelfde schuinte heeft als straks in de auto...

daarna verder met de koppakking, kop etc. etc. (fotó's zeggen meer dan woorden)



en dan verder met de aanbouwdelen mbt de distrubutie etc.



inlaatspruitstuk, thermostaat en carbs weer installeren...
(kleppendeksel moet ik nog iets aan doen, maar weet nog niet welke kleur)



Tot zover!
Iemand suggesties voor de kleur van de kleppendeksel??
Allereerst heb ik een momentsleutel gekocht... Grijp er toch te vaak op mis, en het steeds lenen werkte voor mij niet...
Niet de allerduurste uitgekozen, en hij werkt perfect!! Werkplaatshandboek met alle aandraaimomenten erbij en dan kan je vooruit...

En dan kan t echte werk beginnen... gestart met het opbouwen van de onderzijde... Dus lagerschalen etc. etc. monteren, oliepomp en daarna de deksel...
Ook nu verliep alles weer soepeltjes... (let trouwens niet op de omgevingsrommel... in de winterdag is de garage volgepakt met alles wat niet in de tuin kan blijven staan...



hierna op mijn verrijdbare kar een paar houten steunen gemaakt zodat de motor op de motorsteunen kan rusten...
en ook dezelfde schuinte heeft als straks in de auto...

daarna verder met de koppakking, kop etc. etc. (fotó's zeggen meer dan woorden)



en dan verder met de aanbouwdelen mbt de distrubutie etc.



inlaatspruitstuk, thermostaat en carbs weer installeren...
(kleppendeksel moet ik nog iets aan doen, maar weet nog niet welke kleur)



Tot zover!
Iemand suggesties voor de kleur van de kleppendeksel??
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Hey Randy, goed bezig!!!
zilver of antraciet (zoals bij alpina) dat kleed denk ik het mooiste af met de solexen, heb zelf zwart, maar dan kijk je zo saai in de motorruimte. en misschien oranje? ik heb altijd al willen weten hoe dat staat... doe het misschien bij de mijne... haha
zilver of antraciet (zoals bij alpina) dat kleed denk ik het mooiste af met de solexen, heb zelf zwart, maar dan kijk je zo saai in de motorruimte. en misschien oranje? ik heb altijd al willen weten hoe dat staat... doe het misschien bij de mijne... haha
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Mooi hoor- zo'n clean ding.
Kleppendeksel zou ik gewoon dezelfde kleur houden als de kop.
Goed bezig iig!
Kleppendeksel zou ik gewoon dezelfde kleur houden als de kop.
Goed bezig iig!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-12-2010
Gaaf hoor Randy
Hoe weet je nu dat na het monteren alles in de goede stand staat voor montage van de riem?
Je hebt natuurlijk de merktekens maar de nokkenas maakt (ehhhh meer of minder
) omwentelingen dan de krukas.
Er kan dan 180 graden verschil in zitten.
Gewoon een domme vraag hoor, niet dat ik iets fout zie zitten bij je.
Hoe weet je nu dat na het monteren alles in de goede stand staat voor montage van de riem?
Je hebt natuurlijk de merktekens maar de nokkenas maakt (ehhhh meer of minder
Er kan dan 180 graden verschil in zitten.
Gewoon een domme vraag hoor, niet dat ik iets fout zie zitten bij je.
So many cars, so little time