type chassis

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

type chassis

Post by pattam2009 »

Wat ik graag zou willen weten is of er verschillende type e21 chassis zijn gemaakt.

De verschillen in plaatwerk en optisch kenmerken tussen de VFL en NFL modellen zijn wel terug te vinden,
maar de maatvoering van het chassis zelf, daar heb ik nog geen verschil in kunnen ontdekken.

Het gaat mij dan bijvoorbeeld om het dak met de A, B en c stijlen.

Kortom, is er een verschil in het chassis van een 315 t/m 323 zowel VFL als NFL. :?:


Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: type chassis

Post by 323baur »

Volgens mij zit er geen verschil in VFL en NFL, alleen in 4 en 6 cilinder qua subframe en steuntjes. (en de extra 323i uitlaat sparing).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: type chassis

Post by loentje »

Ik denk wel dat er iets verschil moet zitten, type 1 en type 2 achterlichten zijn namelijk qua lengte niet hetzelfde!

groeten loentje
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: type chassis

Post by Arnold D »

Ik heb eens van iemand gehoord die het achterpaneel van een E21 in een 323i over wilde zetten. Deze bleek 1 cm te kort te zijn.
Ik weet niet waar dat paneel uit gekomen is, maar dat was niet van een 323i.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: type chassis

Post by pattam2009 »

Kijk dat bedoel ik :nah
kan wel kloppen, want de achterzijpanelen zijn er voor de VFL en NFL. :!:

Zou er een verschil in maatvoering zijn van het dak met de stijlen, heb namelijk het plan om mijn dak te vervangen.
Daarom moet ik er zeker van zijn dat er geen verschil per type E21 in de maatvoering van het dak met stijlen is, voordat ik met een dak zit wat niet gaat passen :hammer
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: type chassis

Post by Arnold D »

Ik denk dat dat wel gaat passen, want deuren en ramen zijn uitwisselbaar.

Maar, meten is weten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: type chassis

Post by e-einundzwanzig »

het achterpaneel is volgensmij alleen anders vanwege de uitsparing van de einddemper....
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: type chassis

Post by uwbuurman »

dakraampie plaatsen Patrick? Als je dat gaat doen, wil ik graag weten hoe je dat doet, want met die gedachte speel ik ook wel eens. In feite niet te moeilijke operatie. knip- en plakwerk...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: type chassis

Post by pattam2009 »

@ Koos,

Nee geen dakraam maar een ander dak met opendak erin origineel af fabriek.
Een dakraam (schuifkantel) heb ik er nu inzitten maar dit is een dak wat achteraf is gemonteerd.
Opzich zit het dak er netjes in maar ik vind een origineel dak veeeeele malen mooier, vandaar.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: type chassis

Post by Wondermike »

Koos, ik heb nog een aftermarket glazen klapdak staan. Komt uit een E21 :thumbsup
Goede pasvorm en waterdicht.

De achterste zijpanelen en achterplaat zijn volgens bmwfans vanaf 1979 anders.
Ik denk dat het dak wel uitwisselbaar is. Maar ik heb wel eens voor die klus gestaan en dit toen aan iemand anders over gelaten.
Zag dat niet zo zitten.
Maar it's been done before.
So many cars, so little time
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: type chassis

Post by pattam2009 »

@ wondermike,
Ik las het vanmiddag toen ik info. aan het zoeken was over de ombouw van een dak.
Je was van plan om er van 2 één te maken, waaronder het overzetten van het dak ook op de planning stond.
Maar dit is helaas niet door gegaan door omstandigheden :bag

Voor zover ik nu heb begrepen en wat ik zelf heb kunnen ontdekken is er geen verschil in de daklijn per type.
Mocht het ervan komen hou ik jullie op de hoogte over deze ombouw, maar vind het een heftige ingreep en zal iemand moeten vinden waar ik het vertrouwen in heb dat het goed komt.

word vervolgd.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: type chassis

Post by uwbuurman »

och opzich is het een prima klusje, maar dit is er wel een in de categorie die ik aan een schadehersteller zou overlaten. Je auto moet in de trekbank en dan een paar tijdelijke verstevigingen en dan chop chop en lassen maar. Als je een dak gaat scoren, dan zou ik de stijlen zo lang mogelijk houden, kun je later bij het omzetten wel zien wat er dan nog af moet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: type chassis

Post by Wondermike »

Vergis je niet hoor, op sommige plaatsen is het plaat 3 lagen dik in de stijlen en probeer dat maar eens netjes te lassen.
Er is een Noor/Zweed/Fin of Deen die dit al een keer heeft laten doen.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: type chassis

Post by uwbuurman »

Ik heb het laatste jaar van dichtbij het herstel van een Ring schade gezien, daar is in een Ford Cougar een kwart auto vervangen, ook in lagen. Donordeel eerst kaal gehaald, daarna de binnenste lagen gelast en vervolgens de buitenste lagen een stukje ertussen gezet. Een goede schadehersteller kan dat wel. Maar ben met je eens dat je wel moet weten wat je doet...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nou ja, genoeg offtopic, maar gewoon om te laten zien dat een vakman wel wat kan... Maar ik zou er zelf, zeker niet zonder richtbank, niet aan beginnen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: type chassis

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:och opzich is het een prima klusje, maar dit is er wel een in de categorie die ik aan een schadehersteller zou overlaten. Je auto moet in de trekbank en dan een paar tijdelijke verstevigingen en dan chop chop en lassen maar. Als je een dak gaat scoren, dan zou ik de stijlen zo lang mogelijk houden, kun je later bij het omzetten wel zien wat er dan nog af moet.
Ik had begrepen dat de Deen.. inderdaad de stijlen zo lang had gelaten dat bij de voorzijde zelfs heel de voorruitsponning was overgezet dus ook de onderzijde.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply