e30 blok in e21
e30 blok in e21
Hallo.
Het blok van mijn e21 320/6 uit 1981 is versleten.
Nu heb ik een blok van een e30 gevonden,
Motorblok BMW 320i E30 1990 (M20B20-kat.) i.z.g.st.
Deze motor is nog ingebouwd in de (schade) auto en is nog lopend te zien en te horen. 156.000 aantoonbare kilometers. Heeft in april 2010 met een km stand van 155.166 probleemloos de duitse Tüv-keuring en emissietesten doorstaan. Tevens is er toen nieuwe 5W40 synthetische olie op gedaan. Dit is de 129pk 1990cc Motronic Katalysator versie.
Loopt zeer mooi rond, moeilijk nog te vinden in deze staat.
Is het mogelijk om dit blok in mijn auto te leggen? Omdat het een schade auto betreft kan ik alles meenemen wat ik nodig heb. ik hoop dat ik jullie voldoende info heb gegeven en anders hoor ik het graag.
wachtend op een antwoord René Géron
Het blok van mijn e21 320/6 uit 1981 is versleten.
Nu heb ik een blok van een e30 gevonden,
Motorblok BMW 320i E30 1990 (M20B20-kat.) i.z.g.st.
Deze motor is nog ingebouwd in de (schade) auto en is nog lopend te zien en te horen. 156.000 aantoonbare kilometers. Heeft in april 2010 met een km stand van 155.166 probleemloos de duitse Tüv-keuring en emissietesten doorstaan. Tevens is er toen nieuwe 5W40 synthetische olie op gedaan. Dit is de 129pk 1990cc Motronic Katalysator versie.
Loopt zeer mooi rond, moeilijk nog te vinden in deze staat.
Is het mogelijk om dit blok in mijn auto te leggen? Omdat het een schade auto betreft kan ik alles meenemen wat ik nodig heb. ik hoop dat ik jullie voldoende info heb gegeven en anders hoor ik het graag.
wachtend op een antwoord René Géron
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e30 blok in e21
Alles is mogelijk maar vereist wel een ombouw.
Je moet sowieso omzetten:
*Elektrische brandstofpomp.
*draadboom gedeelte.
*Als je de kat gaat gebruiken een lambdasonde en kat gaan plaatsen.
*Ik denk dat de versnellingsbak en verdere uitlaat wel zal passen.
Als je dit gaat doen zijn er wel andere M20 motoren die geplaatst kunnen worden en die je gelijk een aardige vermogenswinst geven.
Je moet sowieso omzetten:
*Elektrische brandstofpomp.
*draadboom gedeelte.
*Als je de kat gaat gebruiken een lambdasonde en kat gaan plaatsen.
*Ik denk dat de versnellingsbak en verdere uitlaat wel zal passen.
Als je dit gaat doen zijn er wel andere M20 motoren die geplaatst kunnen worden en die je gelijk een aardige vermogenswinst geven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: e30 blok in e21
thnx voor reactie
oke, maar meer vermogen betekend ook hoger brandstof verbruik, omdat ik nog op school zit zie ik dat niet zo zitten.
zit op het blok van de e30 geen 5-bak? en de Kat kan ik ook gewoon omzetten toch? en wat is een labdasonde? Nog nooit van gehoord
oke, maar meer vermogen betekend ook hoger brandstof verbruik, omdat ik nog op school zit zie ik dat niet zo zitten.
zit op het blok van de e30 geen 5-bak? en de Kat kan ik ook gewoon omzetten toch? en wat is een labdasonde? Nog nooit van gehoord
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 blok in e21
Lamdaregeling (emissiecontrole in een kat versie) is uit te schakelen in de DME (Motronic) of op te lossen met een non-kat DME, je wilt vast geen katalysator onder je E21 gaan knutselen. Omdat de E30 bak geen telleraandrijving heeft is het niet handig om deze bak te gaan gebruiken, anders kun je leuk aan de knutsel en betrouwbare en betaalbare oplossingen heb ik nog niet gezien.
Ben het wel met Peter eens dat ik dan eerder een 325 blok zou plaatsen, stukken sterker zowel qua koppel als qua vermogen, en definitely zuiniger dan de 2 liter versie. Maar als je dat 320i blok voor peanuts kunt krijgen is het een optie natuurlijk.
Ben het wel met Peter eens dat ik dan eerder een 325 blok zou plaatsen, stukken sterker zowel qua koppel als qua vermogen, en definitely zuiniger dan de 2 liter versie. Maar als je dat 320i blok voor peanuts kunt krijgen is het een optie natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e30 blok in e21
Ik moet ook wel zeggen.
Met alle respect natuurlijk dat aangezien het niet zomaar ombouwen is. Enigszins verstand van zaken is belangrijk omdat anders het risico heel erg groot is dat je eindigt met een E21 zonder motor die straks op marktplaats terug te vinden is.
Met alle respect natuurlijk dat aangezien het niet zomaar ombouwen is. Enigszins verstand van zaken is belangrijk omdat anders het risico heel erg groot is dat je eindigt met een E21 zonder motor die straks op marktplaats terug te vinden is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: e30 blok in e21
weer bedankt voor de reactie's, hier kan ik wat mee.
Maar hoe kan nu een 2.5L zuiniger zijn dan een 2.0?
Kan iemand me dit uitleggen.
Groetjes René
Maar hoe kan nu een 2.5L zuiniger zijn dan een 2.0?
Kan iemand me dit uitleggen.
Groetjes René
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 blok in e21
Tsja een motortje wat minder hard hoeft te werken verbruikt ook minder. Mijn dagelijkse 328i haalt een gemiddeld verbruik van 1:12 terwijl ik toch wel momenten heb dat ik lekker doorrij. Maar er zijn zat 316i's die niet aan zo'n verbruik komen...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e30 blok in e21
daarnaast is de tekst bij een M20B20: ze hebben de prestaties van een 318i en het verbruik van een 325i...
Last edited by uwbuurman on Wed Jan 19, 2011 1:05 pm, edited 1 time in total.
Re: e30 blok in e21
Ik ben op het moment bezig een 320i uit een E30 in mijn E21 te lepelen. Heb een 320i gekocht en compleet uit elkaar gehaald, nieuwe zuigerveren, drijfstanglagers, krukaslagers etc gemonteerd. Elektrisch moet je even weten wat je doet, maar de electronica van een M20 motor is niet moeilijk.
Succes, het is vrij gemakkelijk te doen!
Succes, het is vrij gemakkelijk te doen!
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: e30 blok in e21
@ jcrucq,
Aangezien er voor mij ook een M20 B25/2.7 ombouw op de planning staat voor in de E21, is alle informatie en aanpassingen die er bij komen kijken van harte welkom
Laat de informatie maar komen en het liefst met fotos.
Aangezien er voor mij ook een M20 B25/2.7 ombouw op de planning staat voor in de E21, is alle informatie en aanpassingen die er bij komen kijken van harte welkom
Laat de informatie maar komen en het liefst met fotos.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e30 blok in e21
nog steeds aan het uitvogelen patrick? hahaha, zo snel als jij restaureert, komt het moment van inbouw snel dichterbij!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: e30 blok in e21
pattam2009 wrote:@ jcrucq,
Aangezien er voor mij ook een M20 B25/2.7 ombouw op de planning staat voor in de E21, is alle informatie en aanpassingen die er bij komen kijken van harte welkom![]()
Laat de informatie maar komen en het liefst met fotos.
Je mailde mij toch ook voor die injectoren?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: e30 blok in e21
Injectoren
Niet dat ik weet.
Niet dat ik weet.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: e30 blok in e21
Sorry, verkeerde quote.
Ik bedoelde jcrucq
Ik bedoelde jcrucq
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: e30 blok in e21
Foto's van de revisie heb ik helaas niet. Wel van het blok zoals het nu klaar is, helemaal mooi zilver gespoten? Ben nu bezig met de injectoren en bekabeling. Elektrische benzinepomp heb ik ook al liggen. Geen idee hoe ik hier foto's kan uploaden.
Ik race ook met E30 bij de BMW circuitclub, heb daar al de nodig informatie opgedaan met E30 motoren. Vragen kan je altijd stellen
Ik race ook met E30 bij de BMW circuitclub, heb daar al de nodig informatie opgedaan met E30 motoren. Vragen kan je altijd stellen