Voorspoiler monteren.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Voorspoiler monteren.

Post by m182a1a »

Hoi,

Sinds kort heb ik een BBS voorspoiler gekocht voor mijn e21.

Als ik het goed begrijp moet ik hiervoor de voorbumper er af halen, voorspoiler er op zetten , en dan de bumper weer terugzetten.

Ik kom er echter niet aan uit hoe ik de voorbumper van de auto af haal :P.
Ik heb gezocht op dit forum, exploded views bekeken en gebladerd door de werkplaatshandleiding met slechte foto's.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze bumper er af haal?

Mvg,

Wout

Leonidas
E21 Fanatic

Re: Voorspoiler monteren.

Post by Leonidas »

Hoi

Aan de binnenkant van de voorbumper zitten moertjes op bouten die aan de bumper bevestigd zitten. Ik dacht 4 stuks totaal. Die draai je met een ratel los en dan komt de boel los. Verder nog 2 bevestigingspunten aan het chassis losmaken. Dan trek je de bumper er zo af.
Correct me if i am wrong...

Suc6!
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Het zijn er 2 moeren en die kun je aan de onderkant van de bumper losdraaien. Hiervoor zijn er twee kleine uitsparingen in de bumper gemaakt.
En de een bout aan het uiteinde van de bumper, aan weerskanten, die je aan de binnenkant van het voorspatbord los kunt halen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dit alles werkt alleen als deze bouten en moeren niet zijn verroest. De bouten hebben namelijk geen kop en zijn met een vierkante borst geborgd in de bumper.

Anders moet je namelijk de moeren losdraaien die aan de beugels zitten in het binnenscherm en deze hebben ook zo'n heerlijk systeem wat bijna alleen maar werkt als er geen flinke roestvorming is. Moeren een deel oplossen en dan zou je de beugels eruit moeten kunnen trekken met bouten en moeren.( een soort sleuf waar deze bouten doorheen schuiven).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

Vriendelijk bedankt,

Heb net even gevoeld waar ze zitten en heb ze kunnen vinden.

Morgen eraf halen en ff uitzoeken hoe de spoiler vast gezet moet worden :P.
Toch maar vroeg opstaan voor als ik naar de winkel moet voor boutjes en moeren.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

En dan zien we graag de foto's!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

Bah , vanmorgen te druk bezig geweest met nog een laagje lak erop spuiten dat ik geen tijd heb om de bumper er af te halen :wtf .
Ik moet zo gaan werken en heb nog niet gekeken hoe de spoiler er op moet, ik heb nog popnagels liggen en her en der een boutje en moertje.

Of wordt hij anders bevestigd? Zo niet dan neem ik van het werk gewoon 500 maten bouten en moeren mee :roll:

Foto's komen er aan zodra hij er op zit!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik weet niet hoe dat ze origineel erop gezet wordt maar volgens mij met zelftappers of parkers. Mijn voorkeur gaat uit naar RVS boutje en moertje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik heb vorig jaar mijn BBS van de auto afgehaald en daarvoor idd de bumper met beugels en al verwijderd, kun je goed bij in de wielkasten en dan kun je 'm ook weer prima recht afstellen bij terugplaatsen. Dan de twee boutjes op de hoeken (die ook in de voorschermen zitten) loshalen en dan ligt de bumper er al af. Wel een klusje om met z'n tweeën te doen want met name op die hoeken valt de bumper net in een uitsparing en de lak is zomaar beschadigd.

Origineel zit de voorspoiler geschroefd, maar met popnagels of rvs schroefjes is wel aan te bevelen idd. Bij mij dat de spoiler er af fabriek op en zat 'ie onder strak om de keienvanger. Ook dat is aan te raden, dan heb je geen rammels en kan de spoiler ook niet echt bewegen (anders heb je kans op barstjes).

Tot slot: met de boel los lekker alles behandelen met tectyl of wat dan ook, bijv ook de onderrand van de keienvanger. Als de spoiler er eenmaal op zit kom je er nooit meer bij en dan wil je geen verborgen roest...
Regards/groeten, Jeroen
Stef 02
Upcoming E21 fanatic

Post by Stef 02 »

Peter V. wrote:Anders moet je namelijk de moeren losdraaien die aan de beugels zitten in het binnenscherm en deze hebben ook zo'n heerlijk systeem wat bijna alleen maar werkt als er geen flinke roestvorming is. Moeren een deel oplossen en dan zou je de beugels eruit moeten kunnen trekken met bouten en moeren.( een soort sleuf waar deze bouten doorheen schuiven).
Categorie: Waardeloos systeem

Vorig jaar heb ik de BBS-spoiler verwijderd en door tectyl in de schroefdraad draaiden de slotbouten vrolijk met de moeren mee. :wtf Werd slijpen
Ik dacht met nieuwe slotbouten krijg ik dat nooit opnieuw vast in de sleuven maar dat viel best mee.
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

Bedankt voor alle info,

Hij zit er nu op :P. al heb ik wel ff de rubber strip moeten slopen maar daar komt dan maar een andere op.
Morgen ff nog wat hoekjes bijspuiten omdat er onder de bumper toch wel wat oppervlakkige roestvorming was.

En mijn super pro spuitwerk nog even bijwerken :innocent
Achja voor de eerste keer wat proberen ben ik er blij mee.

Ik zal foto's maken zodra ik de rest heb bijgewerkt en de bumper fatsoenlijk heb teruggezet, als ik er dit weekend tijd voor heb.
Scott
E21 starter

Post by Scott »

FOTO"S!!!
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

ja idd foto's anders blijf ik de enige die de auto gezien heeft :wha

groeten loentje
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=13971

Topic er van gemaakt :P.

Ik zie mijn kameraard met zijn 2002 nauwelijks, hij was wel zeker geinteresseerd met 2de Paasdag om te rijden.
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 320/6 manual

Post by GerritBuggenhout »

Nog even verder over het verwijderen van die bumper..
Als de moer en bout zot draait wordt het zowiezo slijpen ?
En als je dan slijpt, hoe krijg je die bumper er dan terug op ?

Ik heb voor mijn keienvanger ook nog 1 vijs die aan de zijkant vast zit :hammer Heb er zonet een schroevendraaier op gebroken :shock:
Post Reply