Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Ik weet niet wat het is, maar ik zou helemaal niks meer van dit blok willen (her)gebruiken.
Alles heeft zo op zijn lazer gehad, volgens mij ben je dan met een verkeerde start bezig.
Ik zou - zeker omdat M20jes heel goed koop zijn te vinden - totaal opnieuuw beginnen.
Alles heeft zo op zijn lazer gehad, volgens mij ben je dan met een verkeerde start bezig.
Ik zou - zeker omdat M20jes heel goed koop zijn te vinden - totaal opnieuuw beginnen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
liefste heb ik de krukas van een diesel, maar waar scoor ik die?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Een gesmede dieselkrukas is hardstikke mooi maar ook weer zwaarder. Je blok is niet vastgelopen en heeft wel olie gehad. Het kan goed zijn dat je krukas gewoon nog goed is. Drijfstangen zijn kwetsbaarder. Het revisiebedrijf kan aan de staat van de schaallagers al een advies geven lijkt mij.
Wil je echt zekerheid kun je hem nog laten polijsten of laten slijpen. Daarna nog even balanceren en hij is weer 200%.
Wil je echt zekerheid kun je hem nog laten polijsten of laten slijpen. Daarna nog even balanceren en hij is weer 200%.
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
E39 530d
Toyota yaris
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Ik heb net om het gewicht van de dieselkrukas gekozen voor de lichtere eta krukas, deze is in originele configuratie niet geschikt om hoge toeren te maken maar als je (zoals ik .. zie foto's in e30 topic) hem samen met de drijfstangen laat balanceren is hij zeker ok en bedrijfszeker ..
Krukas uitmeten en indien nodig zoals Jos aak al aanhaalt eventueel laten bijslijpen .. kost je minder dan een nieuwe .. en werkt even goed. Vraag aan het revisiebedrijf of het koper van de lagerschalen zichtbaar is .. indien niet is de krukas 90% zeker nog ok
Gerrit
Krukas uitmeten en indien nodig zoals Jos aak al aanhaalt eventueel laten bijslijpen .. kost je minder dan een nieuwe .. en werkt even goed. Vraag aan het revisiebedrijf of het koper van de lagerschalen zichtbaar is .. indien niet is de krukas 90% zeker nog ok

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Ik heb er 1 maar die is nog niet belastingvrijliefste heb ik de krukas van een diesel

So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
En d'r zit nog een hele auto aan volgens mij 

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Ja die krijg je erbij, tis wel een dure krukas hoor 

So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Kijk buurman, dan ga je toch niet verder klooien..Leonidas wrote:http://link.marktplaats.nl/422626870 ???
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
ja en nee. gebruikte blokken zijn me al meer aangeboden, maar ja, dan koop ik nog steed wat waarvan ik niet weet hoe het eruit ziet. Een mooie 2.7 ombouw bouwen is ook leuk! kost wat meer, maar als ik geld wilde sparen had ik die hele auto niet moeten hebben. Dit is de komende 3 jaar een bodemloze put en daarna hoop ik 10 jaar vooruit te kunnen met een van de (dan) mooiste 323i's type 1. blok is, zoals eerder gezegd, nog niet heel actueel. Eerst de cas helemaal goed. daarna zien we weer.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Heb je inzicht in de hoeveelheid roest die je heb of is dit nog rijkelijk bedekt met........?uwbuurman wrote:Maar mijn planning is als volgt:
2011: auto strippen, schuifdak monteren, carosserie stralen en roest verwijderen (dwz gaten dichtlassen)
2012: auto en losse delen spuiten, onderstel poedercoaten/opknappen
2013: opbouwen en nieuwe motor bouwen/regelen
2014: rijden voor SM2014...
Alles wat sneller gaat is meegenomen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Voorlopig is de auto heel strak te noemen.
- Ik zie een gat aan de binnenzijde van het spatbord links voor (waterafvoer?),
- een rotte zooi onder vooraan in de kokerbalk/kriksteuk, ook links,
- ik heb een gat in de koffer, rechts in de wielkuip, tussen dat metalen versterkings stripje en het spatbord.
- verder heb ik nog roest aan de rechterkant onder het zijraam. Linkerkant had ik vorig jaar al opgeknapt en een gat dicht gelast.
- Aan de rechterzijde onder bumperhoek zit wat roest onder de lak,
- aan beide sparbordranden achter alsmede op de voorspatborden heb ik roestadertjes onder de lak, goed kijken, maar ze zitten er wel,
- tot slot heb ik een rotte deur maar daar heb ik al een vervanger voor.
Al met al denk ik dat dit een van de strakkere e21 is. Niet smetteloos, maar wel goed. Zo zie ik niets onder de kofferbakrubber, onder de voorruit en onder de achterbank. Geen idee wat er tevoorschijn komt na het stralen. Wellicht wordt mijn wagen wel 30 kilo lichter door alle plamuur die eraf gaat....
- Ik zie een gat aan de binnenzijde van het spatbord links voor (waterafvoer?),
- een rotte zooi onder vooraan in de kokerbalk/kriksteuk, ook links,
- ik heb een gat in de koffer, rechts in de wielkuip, tussen dat metalen versterkings stripje en het spatbord.
- verder heb ik nog roest aan de rechterkant onder het zijraam. Linkerkant had ik vorig jaar al opgeknapt en een gat dicht gelast.
- Aan de rechterzijde onder bumperhoek zit wat roest onder de lak,
- aan beide sparbordranden achter alsmede op de voorspatborden heb ik roestadertjes onder de lak, goed kijken, maar ze zitten er wel,
- tot slot heb ik een rotte deur maar daar heb ik al een vervanger voor.
Al met al denk ik dat dit een van de strakkere e21 is. Niet smetteloos, maar wel goed. Zo zie ik niets onder de kofferbakrubber, onder de voorruit en onder de achterbank. Geen idee wat er tevoorschijn komt na het stralen. Wellicht wordt mijn wagen wel 30 kilo lichter door alle plamuur die eraf gaat....
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Ik zou maar eens met Koning Albers in Lelijkstad gaan praten.
BMW liefhebber in hart en nieren en doet niet moeilijk over zeikdetails.
Is niet duur en echt goed.
BMW liefhebber in hart en nieren en doet niet moeilijk over zeikdetails.
Is niet duur en echt goed.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
en wat moet ik met hem bespreken dan Ite? ik bedoel, wat kan hij voor me betekenen?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Hij heeft de ruimte. Je mag best wat zelf doen, en het mag ook wat tijd kosten.
Bovendien krijg je geen bon als je daar niet om vraagt
Bovendien krijg je geen bon als je daar niet om vraagt

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.