kilometerteller kabel
kilometerteller kabel
Goedemorgen Iedereen,
Mijn eerste topic op dit forum. :-]
Heb al enige jaren een 2002 touring als dagelijkse auto en een De Tomaso welke al bijna klaar is voor gebruik, maar dit terzijde.
Sinds kort ook nog een 320/6 uit 1982 die al lekker opschiet qua klaar zijn.
Nou loop ik tegen het probleem aan dat mijn snelheidsmeter het wel doet, wel iets "springerig" maar mijn dag en totaalteller niet doortellen!
Moet ik dit in de kabel zoeken of in de tellerunit of ergens anders? Oh ja, het is er wel een met 5-bak af fabriek mocht dit nog uitmaken.
Hoor graag wat jullie idee is.
Alvast bedankt,
Chiel
Mijn eerste topic op dit forum. :-]
Heb al enige jaren een 2002 touring als dagelijkse auto en een De Tomaso welke al bijna klaar is voor gebruik, maar dit terzijde.
Sinds kort ook nog een 320/6 uit 1982 die al lekker opschiet qua klaar zijn.
Nou loop ik tegen het probleem aan dat mijn snelheidsmeter het wel doet, wel iets "springerig" maar mijn dag en totaalteller niet doortellen!
Moet ik dit in de kabel zoeken of in de tellerunit of ergens anders? Oh ja, het is er wel een met 5-bak af fabriek mocht dit nog uitmaken.
Hoor graag wat jullie idee is.
Alvast bedankt,
Chiel
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 41
- Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
- Location: Amersfoort
Re: kilometerteller kabel
Hai Chiel,
Dat zit in je klok. Je kan denk ik het beste een andere ergens vandaan halen. Ik heb 'n keer m'n klok gerepareerd maar dat was 'n hele vroege, uit '76.(Latere klokken zijn gesloten.) Toen slipte een tandwiel over de as. Model '76 heeft een kort stuk kilometerkabel wat je in de boormachine kan zetten, als je 'm laat draaien kan je zien waar het misgaat in de klok. Door simpelweg de as te ruw te maken heb ik dat opgelost.
Nadeel is dat je de naald eraf moet trekken en weer erop moet zetten, liefst in dezelfde stand...succes!...anders klopt je aantal km/h niet meer.
Groeten,
Marco
Dat zit in je klok. Je kan denk ik het beste een andere ergens vandaan halen. Ik heb 'n keer m'n klok gerepareerd maar dat was 'n hele vroege, uit '76.(Latere klokken zijn gesloten.) Toen slipte een tandwiel over de as. Model '76 heeft een kort stuk kilometerkabel wat je in de boormachine kan zetten, als je 'm laat draaien kan je zien waar het misgaat in de klok. Door simpelweg de as te ruw te maken heb ik dat opgelost.
Nadeel is dat je de naald eraf moet trekken en weer erop moet zetten, liefst in dezelfde stand...succes!...anders klopt je aantal km/h niet meer.
Groeten,
Marco
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: kilometerteller kabel
Zeer bedankt voor deze laatste posting! ik had altijd gedacht dat het aan de kilometerkabel zelf lag (te strak of vreemde bochten).
Goeie tip!!
Goeie tip!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 41
- Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
- Location: Amersfoort
Re: kilometerteller kabel
Overigens, De Tomaso, da's toch heel exclusief? Welk model heb je?
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: kilometerteller kabel
Tja, het is wel bijzonder spul. Een Pantera, Italiaans design en een Amerikaans hart...Co wrote:Overigens, De Tomaso, da's toch heel exclusief? Welk model heb je?
Zelf vind ik een Longchamp interessanter, is ja zo bijzonder om te zien in mijn ogen
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Re: kilometerteller kabel
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb overigens een Deauville, 1 van de 244 stuks dus best wel apart. Hessing heeft er destijds 38 van geleverdt dus hier was het relatief een populair modelletje!
Als ik het dus goed begrijp moet ik op zoek naar een andere tellerset en kan ik dan wel of niet meer de kilometstand aanpassen?
Groet,
Chiel
Ik heb overigens een Deauville, 1 van de 244 stuks dus best wel apart. Hessing heeft er destijds 38 van geleverdt dus hier was het relatief een populair modelletje!
Als ik het dus goed begrijp moet ik op zoek naar een andere tellerset en kan ik dan wel of niet meer de kilometstand aanpassen?
Groet,
Chiel
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 41
- Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
- Location: Amersfoort
Re: kilometerteller kabel
Da's 'n gave bak! (Of mogen we 't alleen over E21's hebben?
) Hoe zit dat met onderdelen voor die auto?
Volgens mij kan dat wel, zeker bij die van '76. Dan haal je eerst de ouwe open, die is toch al stuk, en met de opgedane kennis stel je dan de nieuwe bij.
Volgens mij kan dat wel, zeker bij die van '76. Dan haal je eerst de ouwe open, die is toch al stuk, en met de opgedane kennis stel je dan de nieuwe bij.
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
Re: kilometerteller kabel
Hoi Co,
Heb een type 2 dus die kan ik niet openmaken toch?
Heb net een klant van me gesproken die nog een paar e21's heeft staan en die gaat kijken of hij een geschikte heeft. Ik werk bij een automaterialen groothandel
Onderdelen voor een deauville kan lastig zijn. Motor en bak is gewoon Ford USA. Plaatwerk is handwerk dus zelfs bv een nieuwe deur of klep moet je dusdanig verbouwen dat de oude opnieuw opbouwen net zoveel werk is! Platform en ophanging was destijds ook gebruikt voor de maserati quattroporte 3/kyalami. Wel te krijgen maar niet goedkoop. Remmen komen overeen met Aston Martin V8/ Rolls silver shadow, ook niet echt goedkoop dus. Elektriek is italiaans dus slecht, dus beter zelf verbeteren en nieuw maken... Interieur is allemaal leer wat over metalen platen is gespannen, zelfs de deurpanelen hebben een metalen onderplaat. is niet uitwisselbaar want ook dit is volledig maatwerk. Alle boorgaten werden terplekke gemaakt en vastgezet. Bij hessing hebben ze ooit op verzoek van een klant een interieur overgezet. Resultaat was 2 man die 2dagen aan het passen zijn geweest en 2 autos met een net niet passend interieur aan het einde van de rit.
Heb een type 2 dus die kan ik niet openmaken toch?
Heb net een klant van me gesproken die nog een paar e21's heeft staan en die gaat kijken of hij een geschikte heeft. Ik werk bij een automaterialen groothandel
Onderdelen voor een deauville kan lastig zijn. Motor en bak is gewoon Ford USA. Plaatwerk is handwerk dus zelfs bv een nieuwe deur of klep moet je dusdanig verbouwen dat de oude opnieuw opbouwen net zoveel werk is! Platform en ophanging was destijds ook gebruikt voor de maserati quattroporte 3/kyalami. Wel te krijgen maar niet goedkoop. Remmen komen overeen met Aston Martin V8/ Rolls silver shadow, ook niet echt goedkoop dus. Elektriek is italiaans dus slecht, dus beter zelf verbeteren en nieuw maken... Interieur is allemaal leer wat over metalen platen is gespannen, zelfs de deurpanelen hebben een metalen onderplaat. is niet uitwisselbaar want ook dit is volledig maatwerk. Alle boorgaten werden terplekke gemaakt en vastgezet. Bij hessing hebben ze ooit op verzoek van een klant een interieur overgezet. Resultaat was 2 man die 2dagen aan het passen zijn geweest en 2 autos met een net niet passend interieur aan het einde van de rit.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: kilometerteller kabel
Hoi Chiel,
Welkom hier, en van zowel de 320/6 als de De Tomaso willen we graag foto's zien hoor!
Wat je teller betreft, ik denk dat het 't eenvoudigst is om de teller zelf te vervangen. Met een boormachientje kun je die wel weer op de juiste stand krijgen maar er zijn hier vast nog wel mensen die snellere methoden weten.
Wel belangrijk: de snelheidsmeter heeft een correctie ingebouwd. Dit omdat de gever op de versnellingsbak zit en dus niet kan zien wat je eindoverbrenging is. Heb je een standaard 320/6 3.64 diff dan moet de code zijn: W=0808 EG. Staat onderin de wijzerplaat van je snelheidsmeter, dus ingebouwd al in het zicht. Neem je een andere correctie krijg je uiteraard een afwijking...
Welkom hier, en van zowel de 320/6 als de De Tomaso willen we graag foto's zien hoor!
Wat je teller betreft, ik denk dat het 't eenvoudigst is om de teller zelf te vervangen. Met een boormachientje kun je die wel weer op de juiste stand krijgen maar er zijn hier vast nog wel mensen die snellere methoden weten.
Wel belangrijk: de snelheidsmeter heeft een correctie ingebouwd. Dit omdat de gever op de versnellingsbak zit en dus niet kan zien wat je eindoverbrenging is. Heb je een standaard 320/6 3.64 diff dan moet de code zijn: W=0808 EG. Staat onderin de wijzerplaat van je snelheidsmeter, dus ingebouwd al in het zicht. Neem je een andere correctie krijg je uiteraard een afwijking...
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: kilometerteller kabel
En foto's van die Tomaso!!
Erg mooi, vroegah toen ik klein was hing zo'n Deauville boven mijn bed - zoooo moooi.
Erg mooi, vroegah toen ik klein was hing zo'n Deauville boven mijn bed - zoooo moooi.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 41
- Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
- Location: Amersfoort
Re: kilometerteller kabel
Heb nog even gekeken maar ook de nieuwere kunnen open, wel de naald voorzichtig eraf halen, helaas.
Is 'n wat riskant werkje maar uiteindelijk veel makkelijker dan bijv. een ton erbij of eraf halen met de boormachine.
Succes, Marco
Is 'n wat riskant werkje maar uiteindelijk veel makkelijker dan bijv. een ton erbij of eraf halen met de boormachine.
Succes, Marco
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: kilometerteller kabel
Hmmm kan iemand een geïllustreerde 'how to' plaatsen misschien?
Regards/groeten, Jeroen
Re: kilometerteller kabel
Hoi Marco,
Dus als ik het even opsom; repareren is beter ivm afwijking. de kans op een andere tellerbak van 320/6 met 5-bak is klein neem ik aan.
Openmaken en kijken wat er mis is dus, wel geduld en geen trillende handen hebben.
Is het eenvoudig om de boel uit het dashboard te halen? Nou, ik kan me lol weer op dus!
Oh ja, foto's van mijn 320 heb ik nog niet, volgen zsm.
Mijn deauville is te zien op http://www.qv500.com kijk bij het registry onder deauville naar #2024. Nog geen interieurfoto's die volgen nog.
Leuke site trouwens om eens te bekijken.
Ik hou jullie op de hoogte maar dat zal wel volgende week worden. Moet eerst deze week nog de distributie, waterpomp, viscokoppeling en koppeling vervangen.
groet,
Chiel
Dus als ik het even opsom; repareren is beter ivm afwijking. de kans op een andere tellerbak van 320/6 met 5-bak is klein neem ik aan.
Openmaken en kijken wat er mis is dus, wel geduld en geen trillende handen hebben.
Is het eenvoudig om de boel uit het dashboard te halen? Nou, ik kan me lol weer op dus!
Oh ja, foto's van mijn 320 heb ik nog niet, volgen zsm.
Mijn deauville is te zien op http://www.qv500.com kijk bij het registry onder deauville naar #2024. Nog geen interieurfoto's die volgen nog.
Leuke site trouwens om eens te bekijken.
Ik hou jullie op de hoogte maar dat zal wel volgende week worden. Moet eerst deze week nog de distributie, waterpomp, viscokoppeling en koppeling vervangen.
groet,
Chiel
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: kilometerteller kabel
ach een andere tellerbak is prima te verkrijgen hoor, als je maar oplet dat je de code erop hebt staat die Jeroen aangeeft.
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 41
- Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
- Location: Amersfoort
Re: kilometerteller kabel
Ja, maar sowieso een andere halen, blijft 'n riskant klusje.
Stuur eraf, dan dan zwarte afdek unit eronder losschroeven,
dan kan je van onderaf zien dat de cockpit met twee "hand"schroeven vast zit,
als je die los hebt kan de hele tellerunit /cockpit naar voren gehaald worden.
Meest vervelende bij deze klus is dat je denkt dat je je stuur weer goed hebt staan maar na even rijden blijkt ie altijd net scheef te staan. Bij mij dan he....!
Stuur eraf, dan dan zwarte afdek unit eronder losschroeven,
dan kan je van onderaf zien dat de cockpit met twee "hand"schroeven vast zit,
als je die los hebt kan de hele tellerunit /cockpit naar voren gehaald worden.
Meest vervelende bij deze klus is dat je denkt dat je je stuur weer goed hebt staan maar na even rijden blijkt ie altijd net scheef te staan. Bij mij dan he....!
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring