vraagje over starten van mn bmw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
logylove
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Sun Feb 13, 2011 1:50 pm
Location: velsen-noord ( noord-holland )

vraagje over starten van mn bmw

Post by logylove »

beste mensen,

ik zit al een jaartje met een vraag en heb op het forum gezocht of iemand er al over heeft geschreven, nu dat ik niks vind vraag ik het zo maar...

ik moet mijn bmw altijd starten door een beetje gas te geven, is dit normaal of moet ik iets gaan afstellen ( of iets anders )? ( alles is nog orgineel van de motor )

ik heb namelijk gehoord dat gas geven bij het starten van je motor slecht is voor je motor, klopt dit?


groetjes Gert-Jan


Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by Peter V. »

Gas geven is schadelijk???? Natuurlijk is het niet goed om een koude motor gelijk de toeren in te jagen zonder dat de oliesmering goed is. Als je dat bedoeld dan heb je gelijk. Wat betreft het starten met iets gas geven. Onze 316 hoef ik het niet te doen maar met extra gas geven start ze ook niet sneller. Blijft de motor wel gelijk mooi draaien als ze eenmaal loopt? Zo ja dan zou ik er niets aan doen. De basisafstelling controleren kan natuurlijk altijd ( automatische choke etc.)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
logylove
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Sun Feb 13, 2011 1:50 pm
Location: velsen-noord ( noord-holland )

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by logylove »

de motor heeft wel vaker de neiging om na het starten weer uit te willen vallen, als dan een half minuutje een beetje gas erop zet dan blijft ie wel gewoon lopen ( ook vaak bij starten met een warme motor )... hij is vorig jaar een keer afgesteld omdat ie zelfs bij het stoplicht toen uit viel en doet dat sinds dien niet meer ( t uitvallen ).
Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by loentje »

Ach elke bmw is het anders, zolang je geen injectie hebt moet je vaak 1 of 2 maal op het gas trappen. Bij injectie zou dit eigenlijk niet moeten!

En niet meteen naar 5000 toeren stampen natuurlijk, maar als je rond de 1500 toeren blijft hangen is het no problemo en wat Peter zegt kijk eens naar je automatische choke.

groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by uwbuurman »

net wat loentje zegt, bij carburateurmotoren hoort dat wel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
logylove
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Sun Feb 13, 2011 1:50 pm
Location: velsen-noord ( noord-holland )

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by logylove »

oke, thnx, zal ff mn choke nakijken
Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by Wondermike »

Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.

Wat me opviel was dat je lang moest doorstarten voor de auto aansloeg.
Maar ik heb echt geen verstand van carburateurs :bag
So many cars, so little time
logylove
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Sun Feb 13, 2011 1:50 pm
Location: velsen-noord ( noord-holland )

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by logylove »

k vind m altijd al langzaam met aanslaan , maar dacht dat dat mischien kwam omdat ik hiervoor een auto uit 1992 heb gehad....

iemand enig idee hoe je het kan verhelpen dat lang doorstarten voor die aanslaat ( zelfs als ie warm is ) ?????
Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Nu moet je ophouden hoor. :wink:

Even al je problemen geprobeerd samen te vatten:

* Koude motor of warme motor is lang doorstarten.
* Koude motor altijd starten met gasgeven.
* Begin uit vallende motor.

Ervan uitgaan dat je brandstofverbruik normaal is ( 1 op 10 zegmaar). moet je het eerst gaan zoeken in de automatische choke afstelling. Een warme motor en slecht starten kan te maken hebben met eenzeer laag vlotternivo of een vacuumlek.

Welke carburateur heb je erop zitten?
Solex DIDTA 32/32 of een solex 2B4?

Als je dit niet zo weet dan deze vraag:
Aan de zijkant zit een rond dekseltje van ongeveer een 5 a 6 cm. Zijn hier twee koelwaterslangen op aangesloten of is deze elektrisch aangesloten?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by Wondermike »

Je reed toch niet op gas ? :shock
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by uwbuurman »

Nee, duidelijk te merken aan je vragen dat je er niets van weet, Peter :wha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Nee, duidelijk te merken aan je vragen dat je er niets van weet, Peter :wha

Ik doe ook maar alsof :innocent Wat technische woorden erdoor en het lijkt al wat :wha
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
logylove
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Sun Feb 13, 2011 1:50 pm
Location: velsen-noord ( noord-holland )

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by logylove »

Peter V. wrote:
Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Nu moet je ophouden hoor. :wink:

Even al je problemen geprobeerd samen te vatten:

* Koude motor of warme motor is lang doorstarten.
* Koude motor altijd starten met gasgeven.
* Begin uit vallende motor.
klopt geheel, dat zijn mijn problemen met mn bmwtje...
Peter V. wrote:
Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.

Ervan uitgaan dat je brandstofverbruik normaal is ( 1 op 10 zegmaar). moet je het eerst gaan zoeken in de automatische choke afstelling. Een warme motor en slecht starten kan te maken hebben met eenzeer laag vlotternivo of een vacuumlek.
verbruik is normaal, wat bedoel je met een laag vlotter nivo?
Peter V. wrote:
Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.

Welke carburateur heb je erop zitten?
Solex DIDTA 32/32 of een solex 2B4?

Als je dit niet zo weet dan deze vraag:
Aan de zijkant zit een rond dekseltje van ongeveer een 5 a 6 cm. Zijn hier twee koelwaterslangen op aangesloten of is deze elektrisch aangesloten?
ik zal ff kijken welke carberateur ik heb, k weet iniedergeval dat t nog de orginele is en dat er wel vaker problemen mee is ( het is dat webers zo duur zijn, anders had ik die er al op gezet)
Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
logylove
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Sun Feb 13, 2011 1:50 pm
Location: velsen-noord ( noord-holland )

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by logylove »

Wondermike wrote:Je reed toch niet op gas ? :shock
klopt, alleen noem je t gaspendaal ook niet een benzinependaal of toerenpendaal ofzo... :wha
Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by r@n-d »

logylove wrote: ik zal ff kijken welke carberateur ik heb, k weet iniedergeval dat t nog de orginele is en dat er wel vaker problemen mee is ( het is dat webers zo duur zijn, anders had ik die er al op gezet)
Dubbele webers kosten idd nogal wat...
Maar je hebt ook goede vervangers voor de DIDTA of de solex 2B4... Deze zijn ook van weber... Kosten ong. 300 euro...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Post Reply