vraagje over starten van mn bmw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: vraagje over starten van mn bmw

Post by Peter V. »

Het lage vlotternivo....

HOE WERKT DE CARBURATEUR.

In je carburateur zit een klein brandstofvoorraadje wat op peil wordt gehouden door een vlotter (denk maar aan een WC stortbak). Als dit nivo daalt dan zakt de vlotter en opent hiermee de vlotternaald waardoor er brandstof bijkomt. Vanuit deze voorraad zuigen de sproeiers hun brandstof naar de wervelkamer( luchtspleet etc etc). Jouw stand van de gasklep (lucht aanzuig) bepaald de onderdruk na die klep en dus de hoeveelheid aangezogen brandstof. Dit noemen ze een venturiwerking of ejecteurwerking. Dit is eigenlijk het gehele basisprincipe van een carburateur. Nu kun je dit met twee wervelkamers doen of nog meer en dat geeft dan ook mede de verschillende soorten carburateurs.

Een laag vlotternivo kan dus een probleem geven omtrent het aanzuigen. Dit kan uitvallen geven en schokken van de auto in bochten. Een warme motor die je stilzet laat dus waarschijnlijk een beetje brandstof verdampen uit de vlotterkamer. Als jij dan gaat starten dan krijg je eerst even geen brandstof. Vervolgens geeft de mechanische brandstofpomp (deze werkt alleen als je motor draait) wat brandstof naar de vlotterkamer zodat de sproeiers deze kunnen aanzuigen.

Komen we gelijk op het gasgeven tijdens starten. In eerste instantie als je de gasklep opent tijdens starten laat je de acceleratiepomp een extra shot brandstof spuiten in de wervelkamer (deze werkt ook tijdens het wegrijden bijvoorbeeld). Deze shot haal je uiteraard wel uit de vlotterkamer. Dus je trekt dit nivo even extra naar beneden. Mocht de auto nu ook nog koud zijn dan ligt de chokeklep ook nog dicht wat minder lucht toelaat zodat het brandstof/lucht mengsel rijker is. In een slecht afgestelde carburateur kun je dus bij een koude motor met dat extra gasgeven je carburateur verzuipen.

Aanvullingen/aanpassingen door iemand mag uiteraard altijd.

Hopelijk kom je hier iets verder mee.

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Top Peter. Duidelijke uitleg.
Hier kan men wat mee.

Tip, als je een reserve op de kop kan tikken, uit elkaar halen.
Dan weer in elkaar zetten, dan wordt het nog duidelijker hoe de carb werkt.
logylove
Upcoming E21 fanatic

Post by logylove »

dit staat er op de carberateur: DBP Solex made in germany, zie trouwens ook geen waterslangen er naartoe lopen dus weet wel zeker dat het een elektrische chocke is...
Heden: henna rode bmw E21 316 uit 03-1980.
toekomst: BMW E46 320 coupé in het zwart!

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik weet dat Walloth (en vast andere ook) een soort anti terugloop klepje hebben wat je tussen de benzineleiding plaatst.
Hierdoor loopt de brandstof dan niet meer terug en blijft misschien je vlotterhuis vol staan.
So many cars, so little time
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Maak er anders eens een foto van zonder luchtfilter erop. Dan weten we het gelijk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

logylove
Upcoming E21 fanatic

Post by logylove »

hoe kan je merken of je automatische choke dan goed werkt?

een foto wordt binnenkort pas, t is nu een beetje slecht weer ervoor....

auto's geven je vrijheid, maar soms ook gezeur... zijn wat dat betreft net vrouwen, die geven je veel blijheid maar ook soms veel gezeur :P
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Als je automatische choke goed werkt en je start de auto koud dan zal je een hoger toerental hebben als normaal stationair draaien. Na een korte tijd zal dit toerental wegzakken naar de 850 tot 900 Rpm.
Gr Peter V.

r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:Ik weet dat Walloth (en vast andere ook) een soort anti terugloop klepje hebben wat je tussen de benzineleiding plaatst.
Hierdoor loopt de brandstof dan niet meer terug en blijft misschien je vlotterhuis vol staan.
Vraag me echter wel af of dit de oplossing is... Want de carb. moet dit zelf regelen... Afhankelijk van de leeftijd/staat van de carburateur denk ik dat je met het ene na het andere mankement te maken krijgt....
dus zelf zou ik er meer voor voelen de carb. af te stellen en na te kijken,
mocht dit niets uithalen zou je kunne kijken of hij nog te reviseren is en anders zou je hem kunnen vervangen...

Ik zeg t nog maar eens: een carburateur is een geweldig stukje techniek... en wanneer het goed werkt ga je er om geven :P :D
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

een carburateur is een geweldig stukje techniek... en wanneer het goed werkt ga je er om geven
+1
:thumbsup

Het aanzuiggeluid is fantastisch!
logylove
Upcoming E21 fanatic

Post by logylove »

trek binnenkort wel ff mn carberateur uit elkaar en maak hem geheel schoon, voor de rest zal ik m ook ff goed laten afstellen

logylove
Upcoming E21 fanatic

Post by logylove »

ik denk dat ik t probleem gevonden heb, het volgende heb ik vandaag geconcludeert:

- gaskabel is niet meer goed, moet vervangen worden,
- de veer die er voor zorgt dat t gas automatisch terug gaat is niet meer sterk genoeg om de klep geheel terug te duwen,
- de veer die bij de andere klep zit ( volgensmij de choke ) is te slap waardoor de klep soms een klein stukje open blijft staan,
- de bougiekabels zijn aan vervanging toe, deze zitten veel te los.

binnenkort maar een shoppen voor de bovenstaande spulletjes en deze vervangen...

logylove
Upcoming E21 fanatic

Post by logylove »

foto's van de carberateur staan hier:

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 3&start=15

welke carberateur heb ik?

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

logylove wrote:foto's van de carberateur staan hier:

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 3&start=15

welke carberateur heb ik?
Als ik me niet vergis een SOLEX DIDTA. Op MP biedt iemand er een paar gebruikte aan.
Gr Peter V.

loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

ik heb er nog een paar liggen van deze tweetraps!

groeten loentje
logylove
Upcoming E21 fanatic

Post by logylove »

ik heb alleen een paar veren nodig, deze zijn een beetje lam na 30 jaar... zijn deze nog nieuw verkrijgbaar?

Post Reply