Hoog stationair draaien
Hoog stationair draaien
Wij zijn sinds een paar weken in het bezit van deze Bmw 323 e21 uit 1979.
Al snel heb ik hem een grote beurt gegeven waarbij ik ook de bougies had vervangen en mij viel toen al op dat de bougies die er uit kwamen heel erg waren aangeslagen.
Hierna liep hij ook een stuk beter.
Maar na een paar dagen trad er een probleem op.
Als hij warm is lijkt hij constant op de choke te blijven staan, als je een tijd wacht zakt ie wel in toeren maar dit is geloof ik niet hoe het hoord.
Rijdend doet ie dan ook vreemd want als je eens flink gas geeft of met optrekken dan houd ie in eens in en hij is ook vaker afgeslagen, ook stil staand met de voet op het gas.
We hebben al een sensor in het thermostaathuis vervangen en hij zakt al iets eerder in toeren maar nog niet hoe het zijn moet.
Mvg, Jochem
Al snel heb ik hem een grote beurt gegeven waarbij ik ook de bougies had vervangen en mij viel toen al op dat de bougies die er uit kwamen heel erg waren aangeslagen.
Hierna liep hij ook een stuk beter.
Maar na een paar dagen trad er een probleem op.
Als hij warm is lijkt hij constant op de choke te blijven staan, als je een tijd wacht zakt ie wel in toeren maar dit is geloof ik niet hoe het hoord.
Rijdend doet ie dan ook vreemd want als je eens flink gas geeft of met optrekken dan houd ie in eens in en hij is ook vaker afgeslagen, ook stil staand met de voet op het gas.
We hebben al een sensor in het thermostaathuis vervangen en hij zakt al iets eerder in toeren maar nog niet hoe het zijn moet.
Mvg, Jochem
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hoog stationair draaien
Waarschijnlijk heb je een elektrische extraluchtschuif die inwendig vervuild is en daardoor blijft hangen, deze even demonetren voor inspectie.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Hoog stationair draaien
Even de demonen uitdrijven!Jeroen wrote:Waarschijnlijk heb je een elektrische extraluchtschuif die inwendig vervuild is en daardoor blijft hangen, deze even demonetren voor inspectie.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Hoog stationair draaien
Je vergeet wat Ite, fotoooos!!!
Extra luchtschuif veroorzaakt idd te hard lopen maar niet dat hij zomaar uitvalt.
Massa probleem van het stuurkastje van de ontsteking?
Even opnieuw vastschroeven en liefst met goede koelpasta ertussen.
Goh ben toch wel benieuwd naar foto's of had ik dat al gezegd?
Extra luchtschuif veroorzaakt idd te hard lopen maar niet dat hij zomaar uitvalt.
Massa probleem van het stuurkastje van de ontsteking?
Even opnieuw vastschroeven en liefst met goede koelpasta ertussen.
Goh ben toch wel benieuwd naar foto's of had ik dat al gezegd?
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hoog stationair draaien
Ik zie niks over uitvallen, wel over haperen maar da's niet zo gek, met die extraluchtschuif goed ver open staat 'ie vast te verzuipen en daar gaat 'ie wel van haperen. Valse lucht in het inlaattraject kan hier trouwens ook nog een issue zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Hoog stationair draaien
Welkom! Heb je ook foto's van die 323i? Een originele nederander? kleur? we willen alles weten 
Last edited by uwbuurman on Sun Mar 20, 2011 9:10 pm, edited 1 time in total.
Re: Hoog stationair draaien
Hoe ziet zo'n extra luchtschuif er precies uit? Is dat zo'n klein blikke potje onder de inlaat? Hier is een slangetje wat broos en er zitten wat haar scheuren in. Wat mij nog opviel is dat de vacuum slang op het kleppendeksel scheuren bevat en als ik het dunne vacuum slangetje wat hier aanzit los trek van de inlaat zakt iw wel goed in toeren.
Ik zal zo snel mogenlijk wat foto's plaatsen.
Het is een baur en hij is rood, liggen lm alpina look velgjes onder, is verlaagd en is verfraaid met een zender kit.
Mvg, Jochem
Ik zal zo snel mogenlijk wat foto's plaatsen.
Het is een baur en hij is rood, liggen lm alpina look velgjes onder, is verlaagd en is verfraaid met een zender kit.
Mvg, Jochem
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Hoog stationair draaien
Hoi,
Een rode Baur met zender kit, alpinalook velgen en verlaagd in een 323i vorm. Heb jij die gekocht in het oosten van Nederland? Zit zwart leder interieur in de auto ook dan?
Als ik het zo hoor dan heb jij aardig wat verouderde slangen. Als je hier verschillende vacuumlekken mee krijgt dan gaat zo'n K-jet totaal anders reageren dan normaal. Je moet dus eerst zorgen dat dit allemaal goed is.
De extra luchtschuif zit inderdaad onder het inlaatspruitstuk tegen de motor aan geschroefd.
Een rode Baur met zender kit, alpinalook velgen en verlaagd in een 323i vorm. Heb jij die gekocht in het oosten van Nederland? Zit zwart leder interieur in de auto ook dan?
Als ik het zo hoor dan heb jij aardig wat verouderde slangen. Als je hier verschillende vacuumlekken mee krijgt dan gaat zo'n K-jet totaal anders reageren dan normaal. Je moet dus eerst zorgen dat dit allemaal goed is.
De extra luchtschuif zit inderdaad onder het inlaatspruitstuk tegen de motor aan geschroefd.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Hoog stationair draaien
Ja we hebben hem idd uit het oosten van nederland vandaan. Ken je hem dan? Hij heeft een skai leren interieur idd.
Mvg, Jochem
Mvg, Jochem
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Hoog stationair draaien
Ik heb de auto al eens wat vaker gezien inderdaad.
Plaats maar eens wat foto's in je topic. Als je trouwens het topic opzoekt van de herfsmeeting in 2009 dan zie je ook foto's van de auto staan denk ik.
Plaats maar eens wat foto's in je topic. Als je trouwens het topic opzoekt van de herfsmeeting in 2009 dan zie je ook foto's van de auto staan denk ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Hoog stationair draaien
Waar zit dat stuurkastje? En wat bedoel je met koelpasta? Ik heb gister morge de extra luchtschuif gedemonteerd en door geblazen met remreiniger. Hierna heeft ie het haperen al rijdend een tijd niet gehad. Ik heb gister middag wat vacuum slangen los gehad en gecontroleerd maar de scheuren die ik heb kunnen ontdekken zijn geloof ik niet door en door. Gister avond nadat ik alles weer terug had gemonteerd was het met rijden in het begin nog vrij goed maar na een tijd hield ie weer ff in en dit kwam langzaam steeds weer vaker voor, hij was ook 2keer uit gevallen al stilstaand bij het stoplicht, net alsof er even geen brandstof komt.Wondermike wrote:Je vergeet wat Ite, fotoooos!!!
Extra luchtschuif veroorzaakt idd te hard lopen maar niet dat hij zomaar uitvalt.
Massa probleem van het stuurkastje van de ontsteking?
Even opnieuw vastschroeven en liefst met goede koelpasta ertussen.
Goh ben toch wel benieuwd naar foto's of had ik dat al gezegd?
Ik ben bezig met de foto's, ze komen ik beloof het.
Mvg,
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Hoog stationair draaien
Het stuurkastje van de ontsteking zit op je linker binnenspatbord naast de zekeringenkast.
Waarschijnlijk heb je het oude type, een vierkant blok van zo'n 8 * 10cm met een stekker erop.
Deze stekker gaat naar de motordraadboom en komt uiteindelijk ook in de zekeringenkast.
Koelpasta is mss bij die grote nog niet zo nodig.
Deze even losschroeven en zorgen dat het kastje en de schroeven goed massa maken.
Kan je wat meer omschrijven van het uitvallen?
Gaat hij eerst beroerd lopen of valt hij zomaar uit?
Start de auto vervolgens wel weer makkelijk?
De extra luchtschuif is in koude toestand (deels) geopend. Als de motor warmer wordt wordt de luchtschuif door een bi-metaal gesloten.
Heb je gekeken toen hij los was of hij open was?
Waarschijnlijk heb je het oude type, een vierkant blok van zo'n 8 * 10cm met een stekker erop.
Deze stekker gaat naar de motordraadboom en komt uiteindelijk ook in de zekeringenkast.
Koelpasta is mss bij die grote nog niet zo nodig.
Deze even losschroeven en zorgen dat het kastje en de schroeven goed massa maken.
Kan je wat meer omschrijven van het uitvallen?
Gaat hij eerst beroerd lopen of valt hij zomaar uit?
Start de auto vervolgens wel weer makkelijk?
De extra luchtschuif is in koude toestand (deels) geopend. Als de motor warmer wordt wordt de luchtschuif door een bi-metaal gesloten.
Heb je gekeken toen hij los was of hij open was?
So many cars, so little time
Re: Hoog stationair draaien
Hij valt dan plotseling uit, gas geven heeft hierbij geen of weinig zin.
Ik kon geloof ik wel een openingetje zien, ja.
Mijn pa meent vantevoren het uit vallen een soort zachte brom toon te horen vanuit midden onder de auto, mij is dit nog niet opgevallen.
Mvg, Jochem
Ik kon geloof ik wel een openingetje zien, ja.
Mijn pa meent vantevoren het uit vallen een soort zachte brom toon te horen vanuit midden onder de auto, mij is dit nog niet opgevallen.
Mvg, Jochem
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Hoog stationair draaien
Onder de auto hangt de benzinepomp, wel een essentiel onderdeel van een auto.
Misschien dat die niet lekker is?
Misschien dat die niet lekker is?
So many cars, so little time
Re: Hoog stationair draaien
Ja ik weet dat die daar hangt maar toch lijkt me dat ook onwaarschijnlijk. Ik weet ook niet of dat haperen en uitvallen samen hangt met dat hoog stationair draaien?