316, 1980 SAPHIR BLAU.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
dat denken jullie dat ik dat weet. Het is en blijft een gokuwbuurman wrote:+1, gelukkig weet jij wat je doet, ik zou het ding NOOIT weer aan de gang krijgen!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
De carburateur staat weer in elkaar maar nog geen testrun gedaan. Er zijn twee membraantjes lek van de zwarte kunststof vacuumdozen dus dat verklaard een hoop voor hoe dat ze liep.
Morgen een bestelling doen bij de dealer en dan zien we verder.
De carburateur was wel heel erg vuil:


En toen was ze weer schoon!


Morgen een bestelling doen bij de dealer en dan zien we verder.
De carburateur was wel heel erg vuil:


En toen was ze weer schoon!


Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Nu maar hopen dat de dealert een beetje snel is en je een poging tot starten kunt gaan doen... ben benieuwd maar als dat goed gaat word jij president van de afdeling carburateurs hoor!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Dat was hij al! Peter: diepe buiging. Ik was er niet eens aan begonnen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Dank heren voor deze woorden.
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt inderdaad. Als dit gereed is dan kan de 316 naar de RDW. Hierna is de 320/6 aan de beurt.
Over twee weken komt er nieuw rubber op de 15 inch BBS'en en deze gaan onder de 316! Dan heb ik toch nog een verlaagde en met 15 inch uitgevoerde E21 tot mijn beschikking.
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt inderdaad. Als dit gereed is dan kan de 316 naar de RDW. Hierna is de 320/6 aan de beurt.
Over twee weken komt er nieuw rubber op de 15 inch BBS'en en deze gaan onder de 316! Dan heb ik toch nog een verlaagde en met 15 inch uitgevoerde E21 tot mijn beschikking.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
tijdelijk tot dat de 320/6 klaar is toch??
@ carb, mooi schoon geworden! Dat, en een paar nieuwe membraampjes, dat zal schelen!!
@ carb, mooi schoon geworden! Dat, en een paar nieuwe membraampjes, dat zal schelen!!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
De 320/6 blijft op een originele setup. Al mijn Bilstein en H&R spul is inmiddels verkocht!uwbuurman wrote:tijdelijk tot dat de 320/6 klaar is toch??
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Update:
De carburateur staat uiteraard in elkaar en het vacuumdoosje is geplaatst. Hierna de proefstart die goed begon maar de auto bleef een heel hoog toerental houden en was niet af te stellen.
Carb. er weer afgehaald en de duitse beschrijving nog eens doorgelezen. Bleek dat ik met de grondafstelling van de 1e en tweede trapklep iets verkeerd had gedaan. Dit opgelost en de motor liep gelijk strak. Nu proberen af te stellen en stationair liep ze fantastisch maar zodra ik het teorental wilde opvoeren dan smoorde de auto en viel ze uit.
Ik helemaal over de zeik want wat had ik nu weer fout gedaan. Weer de carb eraf en de vlotterniveau's bekeken met de bovendeksel eraf. Dit was allemaal goed. Ik zag wel dat er wat tussen de pakking en deksel zat wat niet goed was mijn inziens. Nu alles teruggezet en de carburateur vastgezet volgens aanhaalmoment (10Nm).
Ik weet dat ik bij de vorige 320/6 hem te vast had gezet en zo de deksel had kromgetrokken. Dit wilde ik uiteraard voorkomen bij de 316 maar het bleek dat ik ze vooraf altijd te los had gezet want nu op 10Nm is dit op een rubbervoet toch best vast.
Net nog een proefstart gedaan en ze loopt mooi
Ook het toerental is goed op te voeren dus een illegaal testritje gedraaid. Al het gedoe was dus eigenlijk niets meer dan een vacuumlek.
Volgende op de planning is de RDW en de afspraak staat voor donderdag a.s. om 9.25 uur met een eendagskenteken. Dan hebben we gelijk een testrit gedaan waar vast wel wat nieuws uitkomt.
De carburateur staat uiteraard in elkaar en het vacuumdoosje is geplaatst. Hierna de proefstart die goed begon maar de auto bleef een heel hoog toerental houden en was niet af te stellen.
Carb. er weer afgehaald en de duitse beschrijving nog eens doorgelezen. Bleek dat ik met de grondafstelling van de 1e en tweede trapklep iets verkeerd had gedaan. Dit opgelost en de motor liep gelijk strak. Nu proberen af te stellen en stationair liep ze fantastisch maar zodra ik het teorental wilde opvoeren dan smoorde de auto en viel ze uit.
Ik helemaal over de zeik want wat had ik nu weer fout gedaan. Weer de carb eraf en de vlotterniveau's bekeken met de bovendeksel eraf. Dit was allemaal goed. Ik zag wel dat er wat tussen de pakking en deksel zat wat niet goed was mijn inziens. Nu alles teruggezet en de carburateur vastgezet volgens aanhaalmoment (10Nm).
Ik weet dat ik bij de vorige 320/6 hem te vast had gezet en zo de deksel had kromgetrokken. Dit wilde ik uiteraard voorkomen bij de 316 maar het bleek dat ik ze vooraf altijd te los had gezet want nu op 10Nm is dit op een rubbervoet toch best vast.
Net nog een proefstart gedaan en ze loopt mooi
Volgende op de planning is de RDW en de afspraak staat voor donderdag a.s. om 9.25 uur met een eendagskenteken. Dan hebben we gelijk een testrit gedaan waar vast wel wat nieuws uitkomt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Peter, dik respect hoor!
Ik heb een digitale CO meter, kom maar langs...
Ik heb een digitale CO meter, kom maar langs...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Bedankt voor het aanbod Ite. Ik denk dat ik die ook gewoon ga aanschaffen (nieuwe voor ik geloof 150 euro??????) Ik moet wel met twee carburateur E21'ers. Tevens een officiele carburateur afstelset wordt aangeschaft met vacuummeters etc etc.323baur wrote:Peter, dik respect hoor!
Ik heb een digitale CO meter, kom maar langs...
Ik ga me hier echt verder in verdiepen zodat ik ze kan dromen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ik ben ook benieuwd!
Van het weekend nog een saphir blauwe 318i e21 wezen kijken, maar dat was helaas een "no go".
Groeten loentje
Van het weekend nog een saphir blauwe 318i e21 wezen kijken, maar dat was helaas een "no go".
Groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Mooi dat je haar weer aan de gang hebt Peter! En het kan wel alleen maar een vaccuum lek geweest zijn, je bent wel helemaal klaar nu, meer een mooie schone carb!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Vanochtend met de 316 naar de RDW geweest. Ook eindelijk een goede legale testrit kunnen maken. Ik moet zeggen dat ze helemaal niet verkeerd rijdt. Een klein beetje scheeftrekken bij het remmen wat aangeeft dat de gereviseerde klauwen nog een extra ontluchtingsbeurtje kunnen gebruiken. Verder probleemloos.
Na wat nummercontroles, wegen en 100 euro betalen waren we een uur later weer klaar. Nu is het wachten op de papieren zodat de kentekenplaten en APK erop kunnen.

Nummercontrole:

En weer wachten

Na wat nummercontroles, wegen en 100 euro betalen waren we een uur later weer klaar. Nu is het wachten op de papieren zodat de kentekenplaten en APK erop kunnen.

Nummercontrole:

En weer wachten

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.