Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Hoi,
Afgelopen weken weer wat kilometers gemaakt met het mooie weer, e21 rijdt geweldig!
Liep wel tegen een probleempje aan met het intrappen van de rem. Als je dan laag in de toeren zit, valt de motor uit.
Dit gebeurt ook bij stilstand in z'n stationair en dan de rem intrappen. Gebeurt niet meteen maar na enkele seconden.
Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?
Ook piepen mn remmen aan de voorkant, schijven en remblokken zijn nieuw, moet dit gewoon inslijten? Wel jammer dat het zo'n kabaal maakt.
Afgelopen weken weer wat kilometers gemaakt met het mooie weer, e21 rijdt geweldig!
Liep wel tegen een probleempje aan met het intrappen van de rem. Als je dan laag in de toeren zit, valt de motor uit.
Dit gebeurt ook bij stilstand in z'n stationair en dan de rem intrappen. Gebeurt niet meteen maar na enkele seconden.
Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?
Ook piepen mn remmen aan de voorkant, schijven en remblokken zijn nieuw, moet dit gewoon inslijten? Wel jammer dat het zo'n kabaal maakt.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
In dat geval moet je het zoeken bij je rembekrachtiger. Deze is dan waarschijlijk lek en hierdoor zou je een vacuumlek krijgen als je de rem intrapt. De motor valt dan uit. Dit moet je merken dat het remmen ook minder goed gaat (voor je gevoel moet je harder trappen.
Het kan wellicht zijn dat de terugslagklep in de slang verrot is. Zoeken vanaf de slang van het inlaatspruitstuk naar je rembekrachtiger.
Het kan wellicht zijn dat de terugslagklep in de slang verrot is. Zoeken vanaf de slang van het inlaatspruitstuk naar je rembekrachtiger.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Ok, duidelijk verhaal Peter, maar kun je me uitleggen waarom dat dan zo werkt? ff leermomentje van maken zeg maar?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
De rembekrachtiger is eigenlijk een soort onderdrukpomp. Dit bestaat uit een membraan waar jij aan de ene kant het motorvacuumopzet en aan de andere kant jouw voetpedaalkracht.
Het komt erop neer dat je motorvacuum dan samen met je pedaalkracht remt zodat jij minder hard moet trappen. Je kunt dus zonder rembekrachtiger net zo hard remmen dan met alleen moet jij veel garder op het pedaal stampen.
Als dit membraan is gescheurd dan heb je dus een vacuumlek bij je motor. De slang die vanaf je bekrachtiger naar je inlaat gaat krijgt dan "buitenlucht" zodat je minder onderdruk in je inlaatspruitstuk heb. Aangezien je dan een verandering in je lucht/brandstof verhouding krijgt zal de motor bij lagere toeren gewoon uitvallen (dit afhankelijk van de grote van lekkage uiteraard). Nu zit er in die slang nog een terugslagklep om ervoor te zorgen dat je bij het uiterste geval dat je een verkeerd mengselverhouding heb of een te vroeg ontstekingtijdstip je een knal in de inlaat van je motor krijgt dat je op die manier je membraan kapot drukt.
Dit is mijn gedachte erover.
Het komt erop neer dat je motorvacuum dan samen met je pedaalkracht remt zodat jij minder hard moet trappen. Je kunt dus zonder rembekrachtiger net zo hard remmen dan met alleen moet jij veel garder op het pedaal stampen.
Als dit membraan is gescheurd dan heb je dus een vacuumlek bij je motor. De slang die vanaf je bekrachtiger naar je inlaat gaat krijgt dan "buitenlucht" zodat je minder onderdruk in je inlaatspruitstuk heb. Aangezien je dan een verandering in je lucht/brandstof verhouding krijgt zal de motor bij lagere toeren gewoon uitvallen (dit afhankelijk van de grote van lekkage uiteraard). Nu zit er in die slang nog een terugslagklep om ervoor te zorgen dat je bij het uiterste geval dat je een verkeerd mengselverhouding heb of een te vroeg ontstekingtijdstip je een knal in de inlaat van je motor krijgt dat je op die manier je membraan kapot drukt.
Dit is mijn gedachte erover.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Heb het wel eens eerder gezegd, PeterV is echt een levende E21-vraagbaak 
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Dank heren voor deze mooie woorden
Ik doe mijn best
Ik doe mijn best
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Ik vind ook eigenlijk dat Peter wat meer in het midden van het land moet gaan wonen, en je moet je wat meer gaan verdiepen in M30 motoren.
Verder geen wensen
Verder geen wensen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Het verdiepen in M30 motoren kan wel maar het verhuizen naar het midden van het land gaat hem niet worden.323baur wrote:Ik vind ook eigenlijk dat Peter wat meer in het midden van het land moet gaan wonen, en je moet je wat meer gaan verdiepen in M30 motoren.
Verder geen wensen
Voor het mooie moet ik dan thuis ook een M30 motor hebben dan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Is vast een deal te sluiten met Ite. Heeft nog een rijdend gevaarte staan genaamd Het Konijn dat je vast voor weinig aan je collectie mag toevoegen, en je kunt de auto er alleen nog maar mooier en beter op maken 
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Volgens mij heb ik het "konijn" al gezien en daar kan het inderdaad alleen maar beter op worden. Voorlopig blijft het bij de beiden E21'ers maar ook ik kan niet in de toekomst kijken dus je weet nooit.Jeroen wrote:Is vast een deal te sluiten met Ite. Heeft nog een rijdend gevaarte staan genaamd Het Konijn dat je vast voor weinig aan je collectie mag toevoegen, en je kunt de auto er alleen nog maar mooier en beter op maken
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Het konijn wordt denk ik maar een club rambam auto.
Hij kan er niet lelijker op worden
(neem wel een vat olie mee, want dat gebruikt hij meer dan benzine).
Hij kan er niet lelijker op worden
(neem wel een vat olie mee, want dat gebruikt hij meer dan benzine).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
Is tie van eene Koos geweest?

So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Motor valt uit bij intrappen rempedaal
hahaha das een goeie. Vanaf nu noem ik hem koos.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.