E21 verlagen vraagje

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
bartgouda
E21 Fanatic

E21 verlagen vraagje

Post by bartgouda »

Goedendag,

Mijn naam is Bart en ik ben nieuw op dit forum. ik lees al wel een tijdje mee, maar dit is mijn eerste post!
Ik heb recent een 1980 BMW 316 E21(carburateur) gekocht, en ben van plan deze binnenkort een flink stuk te verlagen.
op dit moment zitten er al gele verlagingsveren op de auto(merk onbekend), waardoor hij zo'n 2 cm lager ligt, echter dit vind ik nog lang niet genoeg.
Ik heb al veel gehoord over verschillende veer/dempercombinaties, maar ik ben op zoek naar een verstelbare set die écht laag gaat en écht hard in te stellen is, maar ik kan deze nergens vinden...
wie heeft hier ervaring mee of kennis van en kan mij hiermee helpen?

mvg en bij voorbaat dank,

Bart

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: E21 verlagen vraagje

Post by Jeroen »

Even een eigenwijze vraag, waarom zo hard mogelijk, dat draagt niet per sé bij aan een betere wegligging. Een schroefset is leuk maar dan moet je de auto eigenlijk wel uit kunnen wegen. Misschien kijken voor een goede set veren en dempers, H&R is veel gebruikt en verlaagt ca 40mm maar er zijn ook wel 60-40 sets. Met brede banden wordt dat wel oppassen voor je voorschermen.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ik wil de demping kunnen instellen om 2 redenen:
- ik ben niet bepaald te spreken over de veer/dempverhouding die de huidige veren opleveren, veel te stoterig en weer te zacht in de bochten.
- als de auto zó laag ligt en mijn wielen komen ver naar buiten(ben op zoek naar een setje 15x10 ET0), zal de demping veel harder moeten zijn om t zooitje niet te laten aanlopen

de hoogte wil ik kunnen verstellen omdat ik niet zo'n zin heb om een stel veren te kopen, er dan achter te komen dat ze nog een centimeter lager moeten, er dan in te gaan slijpen en er dan achter te komen dat ie zo niet rijden kan.
ik weet dat ik de wielkasten zal moeten omrollen en de banden "trekken" en dergelijke om het niet te laten aanlopen, voordat iemand daarover begint:P
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Hallo Bart en welkom hier. Mooie E21 heb je, ik heb hem even bekeken in je andere topic.
Wil je je E21 zo ver verlagen voor prestaties of ook voor de looks?

Ik heb een setje veerpoten voor de voorkant met schroefset erop te koop, misschien heb je interesse :

Image
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Hee danny, het gaat mij vooral om de looks, een 316 is niet zo'n scheurmonster haha...
ik ben zeker wel geïnteresseerd, moet er voor de installatie van deze nog iets aan de auto aangepast worden?
Oh en hoeveel verlagen deze maximaal, weet je dat?
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Er zijn geen aanpassingen nodig, het zijn originele E21 veerpoten.
Ik weet niet tot hoe laag ze verlagen, maar volgens mij gaan ze heel erg laag. Zo stond de auto op zijn pootjes toen ik het onderstel er onderuit haalde:

Image

Image

Ze waren toen helemaal naar onderen geschroefd, dus in de minst strakke stand. Achter zat Bilstein B6 met H&R veren.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Post Reply