onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??
onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??
Ik ga een start maken met het aanpakken van het onderstel... De versnellingsbak is in revisie dus motortechnisch kan ik nu niet veel doen..
vandaar dat ik ga beginnen met de remmerij en onderstel...
Wil starten met het verlagen dmv verlagingsveren te monteren...
Is het hierbij het makkelijks om de gehele veerpoot eruit te schroeven? en welke moet ik dan los schroeven bovenin?
alleen de grote moer of ook de kleine moertjes?
het liefst haal ik de complete veerpoot eruit... zodat ik deze aan kan passen naar wens (vering) en evt. schokdempers...
Ook kan ik dan meteen de remmerij monteren en hoef ik daarvoor dus niet onder de auto te ligge...
Tips en tricks altijd welkom!!
vandaar dat ik ga beginnen met de remmerij en onderstel...
Wil starten met het verlagen dmv verlagingsveren te monteren...
Is het hierbij het makkelijks om de gehele veerpoot eruit te schroeven? en welke moet ik dan los schroeven bovenin?
alleen de grote moer of ook de kleine moertjes?
het liefst haal ik de complete veerpoot eruit... zodat ik deze aan kan passen naar wens (vering) en evt. schokdempers...
Ook kan ik dan meteen de remmerij monteren en hoef ik daarvoor dus niet onder de auto te ligge...
Tips en tricks altijd welkom!!
Last edited by r@n-d on Tue May 03, 2011 6:16 pm, edited 4 times in total.
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: onderstel aanpassen
Ojah, en zit er verschil in veerpoten bij een 320/6 en een 323...
Of maakt dat voor de veren niets uit??
Of maakt dat voor de veren niets uit??
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: onderstel aanpassen
Hoi Randy,
De veerpoten verwijderen doe je door beneden de fusee van de draagarm en de spoorstangkogel los te maken. Hierna nog de remleiding lossen. Van boven inderdaad de drie moertjes verwijderen en de veerpoot kan weg.
Bij verlagingsveren is het merkafhankelijk of je veren van een 4 cylinder, 320/6 of 323i kan gebruiken of alles gelijk is.
Bij H&R bijvoorbeeld kun je de verlagingsveren bij alle typen gebruiken. Bij eibach waren de 4 cylinders apart etc etc.
Schokdempers maakt weer wel een verschil. Deze zijn voor 4 cylinders, 320/6 en 323i verschillend.
De veerpoten verwijderen doe je door beneden de fusee van de draagarm en de spoorstangkogel los te maken. Hierna nog de remleiding lossen. Van boven inderdaad de drie moertjes verwijderen en de veerpoot kan weg.
Bij verlagingsveren is het merkafhankelijk of je veren van een 4 cylinder, 320/6 of 323i kan gebruiken of alles gelijk is.
Bij H&R bijvoorbeeld kun je de verlagingsveren bij alle typen gebruiken. Bij eibach waren de 4 cylinders apart etc etc.
Schokdempers maakt weer wel een verschil. Deze zijn voor 4 cylinders, 320/6 en 323i verschillend.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: onderstel aanpassen
Hartelijk dank...
Ik wacht op mijn bestelling en dan kan ik vooruit...
Dan nog mn bakkie terug... en dan alles weer in elkaar voor SM2011
Ik wacht op mijn bestelling en dan kan ik vooruit...
Dan nog mn bakkie terug... en dan alles weer in elkaar voor SM2011
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: onderstel aanpassen
Hoi Randy, het kan handig zijn om van te voren die grote moer bovenop alvast een groot deel los te maken!!
Dat gaat makkelijker als alles nog zo hangt dan los op de grond ligt.
Niet helemaal lossen hoor want dan knalt de boel los.
Na demonteren de verenspanner erop en het laatste stukje ronddraaien.
suc6
Dat gaat makkelijker als alles nog zo hangt dan los op de grond ligt.
Niet helemaal lossen hoor want dan knalt de boel los.
Na demonteren de verenspanner erop en het laatste stukje ronddraaien.
suc6
So many cars, so little time
Re: onderstel aanpassen
Thanks PeterV en Wondermike...
Dit gaat wel lukken zo denk ik...
Enig idee hoe het best om te gaan met de remklauw? eraf halen en leidingen volledig leeg pompen/remmen?
of afdoppen en nadien bijvullen en opnieuw ontluchten? wat is het makkelijkst...
Dit gaat wel lukken zo denk ik...
Enig idee hoe het best om te gaan met de remklauw? eraf halen en leidingen volledig leeg pompen/remmen?
of afdoppen en nadien bijvullen en opnieuw ontluchten? wat is het makkelijkst...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: onderstel aanpassen
Ik weet niet hoe het met de remvloeistof gesteld is, kleur en leeftijd?
Als je twijfelt gewoon leegtrappen, anders klauw loshalen en ff afdoppen.
Nieuw spul monteren en weer aansluiten.
Ontluchtingsnippel lossen en de zwaartekracht zijn werk laten doen of ff serieus ontluchten met zijn 2-en
Als je twijfelt gewoon leegtrappen, anders klauw loshalen en ff afdoppen.
Nieuw spul monteren en weer aansluiten.
Ontluchtingsnippel lossen en de zwaartekracht zijn werk laten doen of ff serieus ontluchten met zijn 2-en
So many cars, so little time
Re: onderstel aanpassen
in dat geval wordt het dus volledig verversen... haha...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: onderstel aanpassen
Wel zo slim om dan te voorkomen dat alles droog staat, da's alleen maar weer meer werk met ontluchten. Meestal is de remslang ook wel een keer aan vervanging toe, vouw je de oude dubbel met een tiewrap of griptang erop dan blijft de vloeistof erin. Wat er in slang en vast leiding zit is 2x niks en dat pers je er met ontluchten toch wel doorheen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: onderstel aanpassen
Zow, vandaag ff nieuwe MIM's gehaald...
Vind het toch een geweldig mooie velg... dus ook onder deze auto een setje MIM's... Wel gepolijste...
Foto's volgen...
Vind het toch een geweldig mooie velg... dus ook onder deze auto een setje MIM's... Wel gepolijste...
Foto's volgen...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: onderstel aanpassen
Zeker dat setje van 300 euro van MP??r@n-d wrote:Zow, vandaag ff nieuwe MIM's gehaald...
Vind het toch een geweldig mooie velg... dus ook onder deze auto een setje MIM's... Wel gepolijste...
Foto's volgen...
Zagen er netjes uit.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: onderstel aanpassen
Idd, zagen er heel netjes uit nog, op 1 velg zat 1 heel klein dutsje in de rand. Verder heel netjes, geen schades of lak die loslaat/eraf is...
Het profiel op de banden is nog goed (5 a 6 mm)... weet alleen niet of ik de banden "fijn" ga vinden, men is nogal wisselend over toyo in ieder geval...
Maar goed, ik leg ze er in eerste instantie met deze toyo's op, mocht het tegen valle kan ik ze nog altijd wisselen met een andere/betere band...
Voor 250 gekocht. Nu heb ik dus ook nog een setje gepolijste MIM's, ik blijf het een supermooie velg vinden... wat dat betreft kon ik het niet beter treffen
en heb dus ook geen seconde getwijfeld om deze te kopen... Toen ik net begonnen was met de motorrevisie zag ik ook een setje te koop in belgie (net over de grens)
maar omdat ik al redelijk wat uitgaven had en ik de uitgaven wilde spreiden over het jaar heb ik deze aan me voorbij laten gaan, achteraf balen...
Mooi dat ik deze tegen kwam...
Het profiel op de banden is nog goed (5 a 6 mm)... weet alleen niet of ik de banden "fijn" ga vinden, men is nogal wisselend over toyo in ieder geval...
Maar goed, ik leg ze er in eerste instantie met deze toyo's op, mocht het tegen valle kan ik ze nog altijd wisselen met een andere/betere band...
Voor 250 gekocht. Nu heb ik dus ook nog een setje gepolijste MIM's, ik blijf het een supermooie velg vinden... wat dat betreft kon ik het niet beter treffen
en heb dus ook geen seconde getwijfeld om deze te kopen... Toen ik net begonnen was met de motorrevisie zag ik ook een setje te koop in belgie (net over de grens)
maar omdat ik al redelijk wat uitgaven had en ik de uitgaven wilde spreiden over het jaar heb ik deze aan me voorbij laten gaan, achteraf balen...
Mooi dat ik deze tegen kwam...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: onderstel aanpassen
Zow achter is aangepast...
Foto's volgen...
Maar nu heb ik een probleem... Ik ben met voor bezig de veerpoten eruit te halen, onder bij de fusee heb ik de draagarm en de stuurmechanisme los... Maar krijg deze met geen mogelijkheid uit de fusee...
Nu lees ik in het werkplaats handboek dat ik de stab.stang los moet maken... Maakt dit veel verschil dan?? (note: deze krijg ik ook met geen mogelijkheid los)..
HELP HELP haha
Foto's volgen...
Maar nu heb ik een probleem... Ik ben met voor bezig de veerpoten eruit te halen, onder bij de fusee heb ik de draagarm en de stuurmechanisme los... Maar krijg deze met geen mogelijkheid uit de fusee...
Nu lees ik in het werkplaats handboek dat ik de stab.stang los moet maken... Maakt dit veel verschil dan?? (note: deze krijg ik ook met geen mogelijkheid los)..
HELP HELP haha
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: onderstel aanpassen
Krijg je hem niet los of er niet uit?
Je moet er behoorlijk veel kracht voor zetten om de draagarm naar beneden te drukken zover dat jde die uit de veerpoot drukt. Kan met een eind hout en dan je gewicht erop zetten.
Om dit makkelijker te maken zou ik de draagarm uit het subframe lossen en ook de voorste bevestiging van de stabi.
Je moet er behoorlijk veel kracht voor zetten om de draagarm naar beneden te drukken zover dat jde die uit de veerpoot drukt. Kan met een eind hout en dan je gewicht erop zetten.
Om dit makkelijker te maken zou ik de draagarm uit het subframe lossen en ook de voorste bevestiging van de stabi.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: onderstel aanpassen
Stuurkogel wil idd meestal wel los, fusee wil idd wel es lastiger zijn. Soms helpt een moker, een balljoint splitter en als je echt pech hebt zo'n vork erop, dat laatste kost je meestal wel het hoesje van de fuseekogel maar die kun je wel weer bij de automaterialenzaak halen.
Je kunt idd ook de veerpoot compleet met draagarm verwijderen (draagarm los van subframe en stabi los) zodat je wat meer ruimte hebt voor een splitter oid. Als de stabi vastgerot zit aan de draagarm kun je in dat geval beter ook even de stabi verwijderen alleen is het dan wel te hopen dat je de stabi aan 1 kant los krijgt van een draagarm.
Maar het eenvoudigst is ws draagarm laten zitten en zo'n vork loslaten op de fuseekogel. Kijk ook eens in ons H&R en Bilstein topic want je bent echt niet de eerste die met het onderstel aan de slag gaat.
Je kunt idd ook de veerpoot compleet met draagarm verwijderen (draagarm los van subframe en stabi los) zodat je wat meer ruimte hebt voor een splitter oid. Als de stabi vastgerot zit aan de draagarm kun je in dat geval beter ook even de stabi verwijderen alleen is het dan wel te hopen dat je de stabi aan 1 kant los krijgt van een draagarm.
Maar het eenvoudigst is ws draagarm laten zitten en zo'n vork loslaten op de fuseekogel. Kijk ook eens in ons H&R en Bilstein topic want je bent echt niet de eerste die met het onderstel aan de slag gaat.
Regards/groeten, Jeroen