Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris 't Dak eraf!
Je hebt wel een lekker ruime werkplek zo! Verder... tsja niets onoverkomelijks, maar wel rommelwerk. En als je dan weet hoeveel Marco betaald heeft voor de 'restauratie' door Speek dan springen je de tranen in de ogen. Van een grondige of nette aanpak is geen sprake en heit feit dat de werkzaamheden al even geleden zijn uitgevoerd doet daar geen afbreuk aan. Zonde en idd nu tijd om het goed doen. Ga je 'm nu helemaal kaal halen en geheel laten stralen? Als ik zo eea aan naadjes zie lijkt dat me wel raadzaam.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
ik heb nog iets leuks binnengekregen ook!
aangezien ik een type 1 heb, wil ik deze helemaal type 1 uitgevoerd hebben. Nu is alles type 1 behalve het typenummer achterop de klep. Dat is een type 2, dus zonder zwarte achterplaat. Bij de auto zat los een originele mooie chrome uitvoering en op de klep nu zit een beetje geelig verchroomde met de i van het origineel. geen proum. 323i typenummers met zwarte achterplaat zijn niet meer nieuw te bestellen, dus was ik op zoek naar een alternatieg. Pieter (Meester Pieter) had een oplossing, een 733i logo, dat hij had liggen en dan de 733 omruilen voor een 323. Dus het 733i logo overgenomen.
Wat blijkt nu, de type 1 cijfers zijn bijna een keer zo dik als de type 2 en de type 2 cijfers zijn een fractie langer. Maar daardoor schuiven de karakters wel zoveel op dat ze niet in de originele pingaatjes van de 733 cijfers vallen. Iets met Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zeg maar.
Maar wat heb ik nu? een originele 323i logo met zwarte achterplaat! Wederom dankzij Pieter, die de tip gaf! Naar nu blijkt is de kromming van de zwarte achterplaat bij de 323i ook iets sterker dan bij de 733. Dat had ik wel opgevangen met dubbelzijdige tape, maar toch.
Paar foto's!

De pinnetjes die in de klep steken, die snij ik eraf met de Dremel. De gaatjes in de kofferklep worden dicht gemaakt en dan plak ik het logo met dubbelzijdige tape vast.
aangezien ik een type 1 heb, wil ik deze helemaal type 1 uitgevoerd hebben. Nu is alles type 1 behalve het typenummer achterop de klep. Dat is een type 2, dus zonder zwarte achterplaat. Bij de auto zat los een originele mooie chrome uitvoering en op de klep nu zit een beetje geelig verchroomde met de i van het origineel. geen proum. 323i typenummers met zwarte achterplaat zijn niet meer nieuw te bestellen, dus was ik op zoek naar een alternatieg. Pieter (Meester Pieter) had een oplossing, een 733i logo, dat hij had liggen en dan de 733 omruilen voor een 323. Dus het 733i logo overgenomen.
Wat blijkt nu, de type 1 cijfers zijn bijna een keer zo dik als de type 2 en de type 2 cijfers zijn een fractie langer. Maar daardoor schuiven de karakters wel zoveel op dat ze niet in de originele pingaatjes van de 733 cijfers vallen. Iets met Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zeg maar.
Maar wat heb ik nu? een originele 323i logo met zwarte achterplaat! Wederom dankzij Pieter, die de tip gaf! Naar nu blijkt is de kromming van de zwarte achterplaat bij de 323i ook iets sterker dan bij de 733. Dat had ik wel opgevangen met dubbelzijdige tape, maar toch.
Paar foto's!

De pinnetjes die in de klep steken, die snij ik eraf met de Dremel. De gaatjes in de kofferklep worden dicht gemaakt en dan plak ik het logo met dubbelzijdige tape vast.
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:42 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
@ WM, haha dat dak gaat eraf!
@ Jeroen: ik dacht dat Vrove dat heeft gedaan. Daar heeft Marco m gekocht destijds nadat die hem had ingekocht en heeft opgelapt. daar gaat het ook fout, want Brove heeft m voor de handel opgeknapt. dan lever je ander werk dan wanneer je een auto in opdracht van een klant opknapt...
Inderdaad wil ik m helemaal kaal hebben en laten stralen, maar waar ik nog wat mee zit is dat er dan ook grit aan de binnenzijde onderin de naden kan blijven zitten. dat gaat altijd weer roesten. Dus ik overweeg nog om 'm in zo'n zuurbad te dompelen. Dat vreet alle roest en bitumen en andere rommel weg. Daarna in een epoxy bad en hij is goed behandeld. Wat is wijsheid, he?
en ik ben heel blij met de werkruimte. Er zit nog een stuk voor waar m'n boot stond van de winter. Lekker ruim! (plek voor meer speelgoed
)
@ Jeroen: ik dacht dat Vrove dat heeft gedaan. Daar heeft Marco m gekocht destijds nadat die hem had ingekocht en heeft opgelapt. daar gaat het ook fout, want Brove heeft m voor de handel opgeknapt. dan lever je ander werk dan wanneer je een auto in opdracht van een klant opknapt...
Inderdaad wil ik m helemaal kaal hebben en laten stralen, maar waar ik nog wat mee zit is dat er dan ook grit aan de binnenzijde onderin de naden kan blijven zitten. dat gaat altijd weer roesten. Dus ik overweeg nog om 'm in zo'n zuurbad te dompelen. Dat vreet alle roest en bitumen en andere rommel weg. Daarna in een epoxy bad en hij is goed behandeld. Wat is wijsheid, he?
en ik ben heel blij met de werkruimte. Er zit nog een stuk voor waar m'n boot stond van de winter. Lekker ruim! (plek voor meer speelgoed

- 323baur
- E21 VIP
Mmm, das allemaal maar zeer matig.
En dat dak: NIET doen!
En dat dak: NIET doen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
Koos: Brove=Speek, vandaar. En ik dacht dat Marco de auto eerst had gekocht en krot daarna had bezorgd voor restauratie, maar dat weet ik ook niet zeker, dus je zou weleens gelijk kunnen hebben.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
Ha, weet ik dat ook weer Jeroen! Zoals ik het beschreef heeft Marco t mij verteld. nou ja, doet verder ook niets meer, 't moet klaar en beter dan nu!
Ite: waarom niet? Gaat helemaal goedkomen! het originele hemeltje is veel slechter en beschadigder dan het "nieuwe" hemeltje, i wil graag een open dakkie en origineel. Dat kan prima, mits goed uitgevoerd.
Ite: waarom niet? Gaat helemaal goedkomen! het originele hemeltje is veel slechter en beschadigder dan het "nieuwe" hemeltje, i wil graag een open dakkie en origineel. Dat kan prima, mits goed uitgevoerd.
Open dakje rules
, of cabrio!
Ik heb sinds vandaag ook een polaris project!!
Foto's volgen!
groeten loentje

Ik heb sinds vandaag ook een polaris project!!

Foto's volgen!
groeten loentje
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
+1!!! ,vandaag weer heerlijk met open dakkie rondgereden, er komt in de toekomst echt geen auto waar geen opendak inzit!loentje wrote:Open dakje rules, of cabrio!
Ik heb sinds vandaag ook een polaris project!!![]()
Foto's volgen!
groeten loentje

I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- pattam2009
- E21 VIP
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Inderdaad een mooie plek om in te werken koos
Stralen, schuren, zuren, ik weet het nog niet.
Ik zelf vind het stralen van de cas wel een risico, ik heb me wel eens laten vertelen dat er veel energie vrij komt op
het plaatwerk tijdens het stralen en dat daardoor het plaatwerk kan gaan vertekenen.
Ook het straalmiddel wat in de kleine gaatjes en hoekjes achterblijft komt ook niet ten goede.
Schuren lijkt mij de meest veilige optie, maar dat is een werk
Het alternatief om te zuren lijkt mij het beste, maar geen idee wat daar de kosten van zijn, zal wel
opleveren.

Stralen, schuren, zuren, ik weet het nog niet.
Ik zelf vind het stralen van de cas wel een risico, ik heb me wel eens laten vertelen dat er veel energie vrij komt op
het plaatwerk tijdens het stralen en dat daardoor het plaatwerk kan gaan vertekenen.
Ook het straalmiddel wat in de kleine gaatjes en hoekjes achterblijft komt ook niet ten goede.
Schuren lijkt mij de meest veilige optie, maar dat is een werk

Het alternatief om te zuren lijkt mij het beste, maar geen idee wat daar de kosten van zijn, zal wel

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
das niet heel goedkoop maar volgens mij niet veel duurder dan stralen. En met schuren kom je ook niet in de hoekjes en onderin de gaatjes zoals op mijn foto's.
- Jeroen
- Site Admin
Ik denk ook, dompelen in 't zuur en straks verzegelen met epoxy.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Er is voor beiden wat te zeggen.
Ik was van plan bij de baur om te stralen omdat er ook wat nadelen zijn aan het zuren. Dit schijnt nogal moeilijk heel erg goed uit te spoelen zijn zodat er zuurresten achterblijven.
Ik was van plan bij de baur om te stralen omdat er ook wat nadelen zijn aan het zuren. Dit schijnt nogal moeilijk heel erg goed uit te spoelen zijn zodat er zuurresten achterblijven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
Wil de uitlaten en de bak en cardanas erafhalen. Kan dat als de auto op zijn wielen staat of lukt het dan niet? Iemand nog tips?
Als ik de bak loshaal, gaat de pook dan zo mee uit de cardantunnel of moet daar ook iets los?
Als ik de bak loshaal, gaat de pook dan zo mee uit de cardantunnel of moet daar ook iets los?
Last edited by uwbuurman on Tue May 10, 2011 11:14 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris Demontage, tips nodig!
Gaat prima hoor. Vwb schakelmechaniek wel even ophanging van de plaat achteraan loshalen (onder de auto) en pookknop en pookhoes met afdekking eraf dan heb je iets meer ruimte om te manouvreren zonder zaken te beschadigen.
Regards/groeten, Jeroen