v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Re: Mijn project 323i 24v
ik raad je trouwens aan om meteen fatsoenlijke remmen in te bouwen, heb wel wat bange momenten gehad op de snelweg.
zeker omdat je een 318 als basis hebt
ik moet ook eens omgaan naar 5gaats onderstel, met 290-300mm schijven.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
het plan is om daar inderdaad wat aan te doen. ik wil voor en achter de schijven van 323i overzetten, en misschien voor de volvo remklauwen gaan. als je al ferodo remblokken gebruikt wordt het ook al een stuk beter.Thijsse wrote:ik raad je trouwens aan om meteen fatsoenlijke remmen in te bouwen, heb wel wat bange momenten gehad op de snelweg.
ook de stabilisatrorstangen, diff, brandstofpom, en subframe van de 323i gaan over.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
voorlopig ga ik de 323i als donor gebruiken, en zoals het er naar uit ziet heb ik er veel van nodig. ik zal even moeten bekijken wat ik allemaal over houdt, en of het rendabel is om er nog een complete auto van te maken. maar dat bekijk ik als het eerste project af is.uwbuurman wrote:wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ga je nu 1 goede e21 maken of toch twee?
Toch wel raar om de bimmer zo te zien staan zonder blok en wielen, maar blijf het topic in de gaten houden. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat
.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
gaat wel wel redelijk opzich. de 318 is bijna zo ver dat ik de motor er in kan hangen. heb een motor besteld van een 5 serie. maar dit laat helaas nog al lang op zich wachten.
ik had behoorlijk wat foto's gemaakt en wilde ze deze week online zetten. maar mijn telefoon en laptop (en andere zaken) zijn gestolen in spanje. heb vandaag een nieuwe laptop gekocht, maar je begrijpt dat de foto's van mijn harde werk verloren zijn gegaan.
ik had behoorlijk wat foto's gemaakt en wilde ze deze week online zetten. maar mijn telefoon en laptop (en andere zaken) zijn gestolen in spanje. heb vandaag een nieuwe laptop gekocht, maar je begrijpt dat de foto's van mijn harde werk verloren zijn gegaan.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
update:
motor ruimte is in de lak gezet. moet nog zeker 1 laag bij.
voor de rest heb ik voor de hele ophanging superflex poly rubbers gekocht, en mijn fusees opgestuurd naar GAZ voor een schroefsetje.
heb nog steeds geen motor. is wel besteld, maar zat nog niet veel actie in. er is nog genoeg werk in de rest van de auto...
before:

after:

motor ruimte is in de lak gezet. moet nog zeker 1 laag bij.
voor de rest heb ik voor de hele ophanging superflex poly rubbers gekocht, en mijn fusees opgestuurd naar GAZ voor een schroefsetje.
heb nog steeds geen motor. is wel besteld, maar zat nog niet veel actie in. er is nog genoeg werk in de rest van de auto...
before:

after:

motorruimte gespoten voordat je een blok hebt? linke soep
ziet er wel strak uit verder
ziet er wel strak uit verder
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
2 jaar verder nu.
door omstandigheden heeft de auto al die tijd buiten moeten staan en heb ik er niks aan kunnen doen. de carrosserie is in die tijd natuurlijk behoorlijk wat slechter geworden. nu heb ik eindelijk weer een stuk schuur gehuurd om het project weer eens op te pakken. maar ik kreeg nu een aanbod een zo goed als harde koets te kunnen kopen van de verhuurder. we hebben een dealtje kunnen maken. dus ik heb de onderdelen die ik nog denk nodig te hebben van de groene af gehaald, en de rest wordt tzt verkocht.
het m50 idee is van de baan.
ik heb ondertussen ook een donor auto gekocht: een 740i. dus het wordt een 4.0 m60 v8 met 6 bak.
een m50 zou leuk geweest zijn voor op straat, maar ik ben nu ondertussen al 2 jaar intensief aan het driften met een e30 m50. deze heb ik laatst krom gereden en was niet meer te redden. de e30 is gesloopt, en weg.
het nieuwe project moet dus mijn nieuwe drift auto gaan worden!
plannen in grote lijnen:
e36 subframe voor (complete ophanging) + aanpassen voor meer stuuruitslag.
5 serie achteras (e34 of e28)
de motor proberen zo ver mogelijk naar achter te leggen, dus schutbord er uit slijpen.
rolkooi die ook helpt aan de stevigheid van de auto, dus met verstevigingen naar de achteras etc.
voor de rest alles wat iedere driftauto heeft aan veiligheidsvoorzieningen/opties zoals een kaal interieur, kuipstoelen, hydraulische handrem etc.
de auto wordt zo licht mogelijk, maar wel stevig/degelijk.
foto's zal ik posten als het project een beetje is gevorderd. ik vind een kale carrosserie niet zo interessant om foto's van te posten
door omstandigheden heeft de auto al die tijd buiten moeten staan en heb ik er niks aan kunnen doen. de carrosserie is in die tijd natuurlijk behoorlijk wat slechter geworden. nu heb ik eindelijk weer een stuk schuur gehuurd om het project weer eens op te pakken. maar ik kreeg nu een aanbod een zo goed als harde koets te kunnen kopen van de verhuurder. we hebben een dealtje kunnen maken. dus ik heb de onderdelen die ik nog denk nodig te hebben van de groene af gehaald, en de rest wordt tzt verkocht.
het m50 idee is van de baan.
ik heb ondertussen ook een donor auto gekocht: een 740i. dus het wordt een 4.0 m60 v8 met 6 bak.
een m50 zou leuk geweest zijn voor op straat, maar ik ben nu ondertussen al 2 jaar intensief aan het driften met een e30 m50. deze heb ik laatst krom gereden en was niet meer te redden. de e30 is gesloopt, en weg.
het nieuwe project moet dus mijn nieuwe drift auto gaan worden!
plannen in grote lijnen:
e36 subframe voor (complete ophanging) + aanpassen voor meer stuuruitslag.
5 serie achteras (e34 of e28)
de motor proberen zo ver mogelijk naar achter te leggen, dus schutbord er uit slijpen.
rolkooi die ook helpt aan de stevigheid van de auto, dus met verstevigingen naar de achteras etc.
voor de rest alles wat iedere driftauto heeft aan veiligheidsvoorzieningen/opties zoals een kaal interieur, kuipstoelen, hydraulische handrem etc.
de auto wordt zo licht mogelijk, maar wel stevig/degelijk.
foto's zal ik posten als het project een beetje is gevorderd. ik vind een kale carrosserie niet zo interessant om foto's van te posten
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
nee het is een 4.0 v8, de latere types zijn 4.4.
het schijnt dat de 4.0 betrouwbaarder zijn door o.a dubbele nokkenas ketting en andere cilinders.
het schijnt dat de 4.0 betrouwbaarder zijn door o.a dubbele nokkenas ketting en andere cilinders.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
De berichten zijn wisselend, hangt ook af in welk land zo'n ding gereden heeft ivm Nikasil problemen door laagzwavelige benzine. En één ding met een M60B40: altijd carterpan eraf en 1 voor 1 de hele reeks bouten van de oliepomp vastzetten met loctite anders gaan die een eigen leven leiden...

Regards/groeten, Jeroen
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
ik had dat verhaal van de bouten van de oliepomp idd al eens eerder gehoord. bedankt voor de tip met de duidelijke foto's!
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
v8 e21 Drift project
zo begon ik:

auto op bokjes gezet en e36 subframe gepast.

de e21 323i op de achtergrond is helaas niet van mij, maar wel een mooi voorbeeld
afgelopen tijd redelijk wat uren en slijpschijven er in gestoken.
alleen nog maar strippen...
al het overbodige er uit: isolatie matten er uit krabben, stoel bevestigings steunen, balk onder het dashboard, handrem bevestiging, achterbank, en nog veel ander klein spul.

ik denk er sterk aan om de carrosserie te laten stralen.
heeft iemand daar ervaring mee? kan ik dit ook zelf? ik zag dat je een pistool al hebt voor een paar euro.
zijn er mensen die ervaring hebben met andere methoden zoals dompelen in een chemisch bad?
tips zijn welkom!

auto op bokjes gezet en e36 subframe gepast.

de e21 323i op de achtergrond is helaas niet van mij, maar wel een mooi voorbeeld
afgelopen tijd redelijk wat uren en slijpschijven er in gestoken.
alleen nog maar strippen...
al het overbodige er uit: isolatie matten er uit krabben, stoel bevestigings steunen, balk onder het dashboard, handrem bevestiging, achterbank, en nog veel ander klein spul.

ik denk er sterk aan om de carrosserie te laten stralen.
heeft iemand daar ervaring mee? kan ik dit ook zelf? ik zag dat je een pistool al hebt voor een paar euro.
zijn er mensen die ervaring hebben met andere methoden zoals dompelen in een chemisch bad?
tips zijn welkom!
Last edited by Adje on Fri Jan 03, 2014 9:23 pm, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ziet er helemaal niet zo slecht uit. Wat betreft je vraag:
Chemisch bad moe je absoluut niet doen. De chemische delen blijven vaak achter in de hollen ruimtes en die zijn heel slecht schoon te spoelen.
Stralen kun je zelf maar ik denk dat als je dat in die ruimte doet waar je nu bezig bent dat de eigenaar van de E21 323i niet blij wordt. Dat pistool wat je voor een paar tientjes koopt is echt voor lokaal gebruik en niet voor een gehele bodemplaat.
Chemisch bad moe je absoluut niet doen. De chemische delen blijven vaak achter in de hollen ruimtes en die zijn heel slecht schoon te spoelen.
Stralen kun je zelf maar ik denk dat als je dat in die ruimte doet waar je nu bezig bent dat de eigenaar van de E21 323i niet blij wordt. Dat pistool wat je voor een paar tientjes koopt is echt voor lokaal gebruik en niet voor een gehele bodemplaat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.