Goed, een technische dag als voorbereiding op de Alpentour dus, georganiseerd door Arnold en Mark op Mark z'n werk, Autocentrale in Drachten, waarvoor dank en

. Voor de Alpentour hebben we de volgende equipes:
Gerrit & Peter - 323i Hartge
Ite & Mathilde - 323i Baur soon to be 2.7
Arnold & Durk - B6 2.8
Sven & Gerwin - Alpina ombouw obv B11 3.5
Michel & Rokus - 323i Baur
Jeroen & Tamara - 323i Baur
Wegens motorproblemen was Ite z'n auto niet aanwezig, Ite wel, met de 735i.
Omwille van de reisafstand en drukte qua werk heeft Gerrit verstek moeten laten gaan.
Anyway, ontvangst met koffie en gebak bij Autocentrale en de sfeer zat er gelijk al goed in. Toen werd het tijd voor actie!
Allereerst Michel z'n auto op de brug...
Alle noeste arbeid aan oa complete achterbrug en ophanging is duidelijk zichtbaar, erg netjes allemaal.
Toch ontdekt Mark één adviespuntje, een slang die bij de brandstofpomp tegen de carrosserie schuurt.
Voorwielophanging met Volvo remklauwen, wederom erg netjes
Gelukkig is er altijd nog wel meer te zeuren al mag die troste 'wijzer' wel op z'n tellen passen
Mijn eigen auto op de brug, wegens overmatige roest geen verdere foto's
Adviespunt: slang hulpcilinder koppeling loopt tegen de brandstofdrukregelaar aan. Direct voorzien van extra bescherming.
Tijd voor de B6 van Arnold
Diff met de grote ribben van Alipina, en de krafstoffanlage
Poeh wat netjes nog allemaal
Ook hier wordt door de kritische maar rechtvaardige Mark een adviespunt gevonden, een heel licht lekkende waterpomp
Sfeerplaatje
Tijd voor de auto van Sven, boven en onder errug netjes. Adviespuntje: koelslang loopt tegen bout voorop het blok.
Custom uitlaat
Verder echt wel netjes
Dubbele remleidingen wijzen al op de aanwezigheid van Volvo 4-pots klauwen
Fraaie motorruimte met wat ooit het kloppend hart van een B11 3.5 was
Toen was het tijd voor de 7 Ite, we hadden tenslotte toch een brug ter beschikking.
En voila dat noemen we nou leedvermaak, de snuit van Michel
Eén van de vele oorzaken
Nog meer grimassen: geen hoop meer (Mark), hoopvol (Ite)
Toen werd het hoog tijd om een stukje te gaan toeren en ook eens een reeds lang geplande remmentest te gaan doen. Ite start met de 7. Vers gereviseerde remklauwen, OEM blokken, vers rubber en ABS zetten tezamen een indrukwekkend korte remweg vanaf 100 km/u neer. Arnold zet met het nodige blokkeren een aardig langere remweg op het asfalt (Alpina klauwen, Ferodo blokken) en dan duikt er plots een E46 M3 op. De beste man doet graag mee!
Oeiiiiii de toch met flinke remmen uitgeruste M3 zet en flinke remweg neer en komt bijna net zover als Arnold. Blokkeren en instabiliteit zijn geen issue dus een gebrek aan vertraging wordt mogelijk veroorzaakt door inwendig vervuilde remklauwen. Deze zijn sinds de auto in 2002 van de band liep niet meer uit elkaar geweest en onze auto's allemaal recentelijk, mogelijk de oorzaak?
Ikzelf heb niet heel veel meer meters nodig dan Ite (Wilwood 4-pots met Ferodo DS2500)
De M3 waagt nog een poging maar het wordt niet veel beter
De bestuurders bij het punt waar ze tot stilstand kwamen, de E46 M3 had marginaal minder meters nodig dan Arnold en kwam dus tussen Arnold en Michel uit.
Asfaltkunst
Vervolgens nemen we afscheid van Gerwin, Peter, Ite en Michel en doen nog een kleine toer in de regio. Een mooi moment om voor de oplettende lezer een "raad waar 'ie staat" te doen
Vervolgens even buurten bij Eino die leuk spul heeft staan, van de allereerste BMW genaamd Dixi (met een beetje geluk op de Sharknose Meeting)
Fraaie Z1
En de volledig originele voor-facelift 323i Baur met 71K kms die ook aanwezig was bij de meeting bij Gosliga
Vervolgens lunchen met een leeftijdsgenoot
Daar de enige dissonant van die dag. Naar alle waarschijnlijkheid een vogel laat een flinke kiezelsteen vallen op mijn kofferdeksel, put erin en verf eraf. Dat wordt overspuiten, geluk bij een ongeluk is dan dat gelijk de achterspoiler eraf kan. Wel prima lunch gehad daar en toen weer huiswaarts.
Nogmaals dank aan Arnold en Mark voor regelwerk, moeite, hulp en gastvrije ontvangst. Top daggie en we zijn allemaal duidelijk (zo goed als) klaar voor de Alpen. Kanniewachten!