323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
amen, maar ik ben idd benieuwd hoe dit financieel afloopt..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Hij zit eronder hoor, en het sper is fluisterstil
.
Alle klussen aan de Baur zijn gedaan.
Ging allemaal niet zonder slag of stoot vandaag maar geen zin meer om te typen, morgen wel weer.
Alle klussen aan de Baur zijn gedaan.
Ging allemaal niet zonder slag of stoot vandaag maar geen zin meer om te typen, morgen wel weer.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Gefeliciteerd en blij te horen dat het gelukt is. Gelukkig dat het sperdiff goed is!Wondermike wrote:Hij zit eronder hoor, en het sper is fluisterstil.
Alle klussen aan de Baur zijn gedaan.
Ging allemaal niet zonder slag of stoot vandaag maar geen zin meer om te typen, morgen wel weer.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Kijk, is dat uiteindelijk toch ook allemaal goed gekomen. De uitgebreide en ongecensureerde versie horen we nog wel!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
super! Dan zal het een bommetje geld gekost hebben, maar het resultaat is dus goed! Daar hou ik van!! ben inderdaad benieuwd naar het hele verhaal.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Idd de kosten zijn er nou eenmaal maar nu heb ik een perfect sper met alles nieuw.
Haha het is allemaal niet zo spannend hoor maar ik was gisteren zo gaar.
Ik had een brug tot mijn beschikking dus om 10:00 begonnen met het demonteren van de auto.
Diff eronder uit, uitlaten er onder uit en de cardanas los.
Dit ging vlekkeloos want het meeste is al los geweest.
Bak iets laten zakken, nieuw geel schuimding geplaatst en het eindrubber wat aan het einde van de schakelplaat zit. (oude viel er in brokjes tussenuit).
Keerring van de bak vervangen dus so far so good, verder met de cardanas.
En hier ging het mis, allereerst de centrale moer losdraaien. Nou mooi niet
Na veel geklooi Peter gebeld als algemene vraagbaak of het schroefdraad niet stiekem andersom was maar nee.
Nog veel meer geklooi later begint er eindelijk beweging in te komen.
Stukje losdraaien totdat je sleutel niet meer past en dan moet je beginnen met hem te splitsen om het volgende stuk los te kunnen draaien.
Nou mooi weer niet
Er was gewoon geen beweging in te krijgen. En om nou te zeggen de boel was roestig, niet echt.
Echt alles geprobeerd er tussen te wrikken en na heel veel stress eindelijk los.
De moer ging echt tot de laatste draad heel zwaar en toen eindelijk de boel los was bleek de reden van de ellende, er zat niet alleen onwijs veel loctide op het schroefdraad, ook de verbinding tussen voor en achter was er mee besmeurd.
Lang verhaal iets korter maken, lager vervangen en de boel weer gemonteerd.
Andere middendemper en voorpijpen gemonteerd, auto opgebouwd en om 18:30 reedt hij weer naar huis, alle klussen gedaan.
Zit nog wel een rinkeltje in de uitlaat maar dat komt wel goed.
Ik was gebroken na zo'n dag zeg.
(Ik had er voor de zekerheid nog een cardanas mee van een eco 5-bak maar die is dus mooi 6mm langer dan de sportbak versie.)
Haha het is allemaal niet zo spannend hoor maar ik was gisteren zo gaar.
Ik had een brug tot mijn beschikking dus om 10:00 begonnen met het demonteren van de auto.
Diff eronder uit, uitlaten er onder uit en de cardanas los.
Dit ging vlekkeloos want het meeste is al los geweest.
Bak iets laten zakken, nieuw geel schuimding geplaatst en het eindrubber wat aan het einde van de schakelplaat zit. (oude viel er in brokjes tussenuit).
Keerring van de bak vervangen dus so far so good, verder met de cardanas.
En hier ging het mis, allereerst de centrale moer losdraaien. Nou mooi niet
Na veel geklooi Peter gebeld als algemene vraagbaak of het schroefdraad niet stiekem andersom was maar nee.
Nog veel meer geklooi later begint er eindelijk beweging in te komen.
Stukje losdraaien totdat je sleutel niet meer past en dan moet je beginnen met hem te splitsen om het volgende stuk los te kunnen draaien.
Nou mooi weer niet
Echt alles geprobeerd er tussen te wrikken en na heel veel stress eindelijk los.
De moer ging echt tot de laatste draad heel zwaar en toen eindelijk de boel los was bleek de reden van de ellende, er zat niet alleen onwijs veel loctide op het schroefdraad, ook de verbinding tussen voor en achter was er mee besmeurd.
Lang verhaal iets korter maken, lager vervangen en de boel weer gemonteerd.
Andere middendemper en voorpijpen gemonteerd, auto opgebouwd en om 18:30 reedt hij weer naar huis, alle klussen gedaan.
Zit nog wel een rinkeltje in de uitlaat maar dat komt wel goed.
Ik was gebroken na zo'n dag zeg.
(Ik had er voor de zekerheid nog een cardanas mee van een eco 5-bak maar die is dus mooi 6mm langer dan de sportbak versie.)
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Goed bezig geweest dan. In zo'n geval ben je inderdaad blij dat je een brug heb en niet plat op je rug kan liggen.
Voorlopig inderdaad klaar en laat de alpentoer maar komen
Voorlopig inderdaad klaar en laat de alpentoer maar komen
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Ben toch bang dat ik nog 2 nieuwe voorbanden moet gaan regelen.
Moet toch nog uitlijnen ook maar dan is ik er klaar voor.
Moet toch nog uitlijnen ook maar dan is ik er klaar voor.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Dus toch iets teveel platte vlakken gemaakt dan

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Wat tegenslag is er altijd wel bij, hoop dat je rug 't ook een beetje overleefd heeft! Maar het zit nu allemaal wel! En nu ben ik nog steeds benieuwd wat je qua middendemper hebt gedaan en wat het effect is. En wat is er met de voorbanden? Miss even balanceren? Als ze verschoven zijn op de velg, bijvoorbeeld als gevolg van een onvoorziene noodstop
dan kan dat nog wel eens de reden zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Er zit echt een vlakke kant op de banden, zitten nog prima in het midden aan de velgbeschermrand te zien.
Mijn rug vond het niet leuk, eigenlijk wilde ik om 14:00 al stoppen maar ik kon dan niet naar huis
Ik had gedacht dat sleutelen onder een brug minder belastend was maar nu kwam mijn nek er ook nog aan te pas.
Je wil niet weten hoe handig ik ben liggend op de grond met een diff op een krik
Maar goed vandaag rust dag en alle klussen zijn klaar.
De uitlaat die er onder zat had een vrij lange middendemper.
Hierdoor had ik wat moeite om hem spelingsvrij langs de aandrijfas te hangen.
Nu heb ik twee nieuwe voorpijpen want die had ik over en een middendemper met een klein potje (ala Ansa) en is de ruimte optimaal langs de as.
Zit een iets ander geluid in maar nog steeds een mooie brom.
Dus niets speciaals hoor
Mijn rug vond het niet leuk, eigenlijk wilde ik om 14:00 al stoppen maar ik kon dan niet naar huis
Ik had gedacht dat sleutelen onder een brug minder belastend was maar nu kwam mijn nek er ook nog aan te pas.
Je wil niet weten hoe handig ik ben liggend op de grond met een diff op een krik
Maar goed vandaag rust dag en alle klussen zijn klaar.
De uitlaat die er onder zat had een vrij lange middendemper.
Hierdoor had ik wat moeite om hem spelingsvrij langs de aandrijfas te hangen.
Nu heb ik twee nieuwe voorpijpen want die had ik over en een middendemper met een klein potje (ala Ansa) en is de ruimte optimaal langs de as.
Zit een iets ander geluid in maar nog steeds een mooie brom.
Dus niets speciaals hoor
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Huh? Had je band en velg gemarkeerd ofzo? Denk dat je me niet helemaal begrijpt, als je extreem hard remt bestaat de kans dat de band ahw stil staat op het asfalt maar dat de velg nog net een beetje verder (door) draait. Dat kan ook onbalans veroorzaken.Wondermike wrote:...zitten nog prima in het midden aan de velgbeschermrand te zien.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
ahhh ach zo, ik dacht dat je bedoelde dat hij vervormd op de velg zat.
Ikke snap eindelijk
Nou als je de band aait en wie doet dat niet zie en voel je de flat spot.....
Ikke snap eindelijk
Nou als je de band aait en wie doet dat niet zie en voel je de flat spot.....
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Oeps ja dan balanceer je dat er niet uit vrees ik.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
hahaha, dan weet je nog niet hoe 'ie remt met die nieuwe voorbanden.... Dus tegen die tijd weer een braketest??