Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Goedemiddag allemaal,
Ik had al in een ander topic dezelfde vraag gesteld, maar ik zal 'm hier ook nog maar even stellen, aangezien ik niet zoveel respons kreeg...
Weten jullie of 323i voor- en (vooral) achterpoten zonder grote aanpassingen op een 316 passen?
Dit gaat dus om de poten, inclusief remmen. Achter zou ik dus van trommels naar remmen gaan, en ik vraag me af wat hiervoor aangepast moet worden.
Ik ben van plan dit te doen aangezien mijn schijven voor nu toch al krom zijn, en ik wellicht later een ander blok erin wil leggen, en dan ben ik alvast voorbereid qua remkracht.
alvast bedankt!
Ik had al in een ander topic dezelfde vraag gesteld, maar ik zal 'm hier ook nog maar even stellen, aangezien ik niet zoveel respons kreeg...
Weten jullie of 323i voor- en (vooral) achterpoten zonder grote aanpassingen op een 316 passen?
Dit gaat dus om de poten, inclusief remmen. Achter zou ik dus van trommels naar remmen gaan, en ik vraag me af wat hiervoor aangepast moet worden.
Ik ben van plan dit te doen aangezien mijn schijven voor nu toch al krom zijn, en ik wellicht later een ander blok erin wil leggen, en dan ben ik alvast voorbereid qua remkracht.
alvast bedankt!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
U vraagt:
Aan de voorzijde kun je zo de veerpoten omwisselen. De draagarmen voor zijn ook gelijk. De stabilisator aan de voorzijde van een 323i is wat dikker maar de oude past wel. Wat betreft de remmerij voor moet je wel zorgen dat je de remklauwen heb met opvulling zodat je de geventileerde schijf kwijt kan.
Aan de achterzijde het volgende:
De dwarsdrager is in principe gelijk. Je moet alleen wel een stabilisatorstang gaan monteren (om echt een 323i achterzijde te hebben tenminste.)
Draagarmen van een 323i achter en de complete remmerij uiteraard. De remlisingen die op de draagarmen zitten zijn anders want je gaat met een flexibel stuk naar je remklauwen.
De handremkabels zijn anders i.v.m. de handrem die als trommelrem in de binnenzijde van je schijf zit.
Als ik me niet vergis kun je gewoon je eigen aandrijfassen gebruiken. Schokdempers en veren achter kun je zo omzetten.
Zo heb je het wel ongeveer denk ik!
Aan de voorzijde kun je zo de veerpoten omwisselen. De draagarmen voor zijn ook gelijk. De stabilisator aan de voorzijde van een 323i is wat dikker maar de oude past wel. Wat betreft de remmerij voor moet je wel zorgen dat je de remklauwen heb met opvulling zodat je de geventileerde schijf kwijt kan.
Aan de achterzijde het volgende:
De dwarsdrager is in principe gelijk. Je moet alleen wel een stabilisatorstang gaan monteren (om echt een 323i achterzijde te hebben tenminste.)
Draagarmen van een 323i achter en de complete remmerij uiteraard. De remlisingen die op de draagarmen zitten zijn anders want je gaat met een flexibel stuk naar je remklauwen.
De handremkabels zijn anders i.v.m. de handrem die als trommelrem in de binnenzijde van je schijf zit.
Als ik me niet vergis kun je gewoon je eigen aandrijfassen gebruiken. Schokdempers en veren achter kun je zo omzetten.
Zo heb je het wel ongeveer denk ik!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Ja volgens mij wel, idd ook de stabi's van de 323i gebruiken!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Wat betreft die remklauwen: bedoel je dat ik iets moet aanpassen aan m'n huidige of dat ik de nieuwe kan overzetten? Dit lijkt mij het makkelijkst?Peter V. wrote:U vraagt:
Aan de voorzijde kun je zo de veerpoten omwisselen. De draagarmen voor zijn ook gelijk. De stabilisator aan de voorzijde van een 323i is wat dikker maar de oude past wel. Wat betreft de remmerij voor moet je wel zorgen dat je de remklauwen heb met opvulling zodat je de geventileerde schijf kwijt kan.
Die stabi moet wel lukken... denk je dat ik achter dan moet gaan kloten met nieuw materiaal, of dat ik het red met alle remleidingen en de handremkabel van een 323i?Peter V. wrote: Aan de achterzijde het volgende:
De dwarsdrager is in principe gelijk. Je moet alleen wel een stabilisatorstang gaan monteren (om echt een 323i achterzijde te hebben tenminste.)
Draagarmen van een 323i achter en de complete remmerij uiteraard. De remlisingen die op de draagarmen zitten zijn anders want je gaat met een flexibel stuk naar je remklauwen.
De handremkabels zijn anders i.v.m. de handrem die als trommelrem in de binnenzijde van je schijf zit.
Als ik me niet vergis kun je gewoon je eigen aandrijfassen gebruiken. Schokdempers en veren achter kun je zo omzetten.
Zo heb je het wel ongeveer denk ik!
Ik zat ook te denken aan de remkrachtverdeler, is die dan niet anders bij een 323i?
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
bartgouda wrote:Wat betreft die remklauwen: bedoel je dat ik iets moet aanpassen aan m'n huidige of dat ik de nieuwe kan overzetten? Dit lijkt mij het makkelijkst?Peter V. wrote:U vraagt:
Aan de voorzijde kun je zo de veerpoten omwisselen. De draagarmen voor zijn ook gelijk. De stabilisator aan de voorzijde van een 323i is wat dikker maar de oude past wel. Wat betreft de remmerij voor moet je wel zorgen dat je de remklauwen heb met opvulling zodat je de geventileerde schijf kwijt kan.
Wat Peter aangeeft is dat er verschil zit tussen 323i klauwen en die van een 316, omdat de geventileerde schijf niet tussen past. Eigenlijk niets meer dan vulplaatjes...
Ik heb dit laatst ook gedaan bij mijn auto, had wel complete 323i klauwen daarvoor aangeschaft (thnx Wondermike)...
Als je 323i klauwen tot je beschikking hebt zou ik die gewoon pakken en hoef je niks aan te passen... de bevestigingspunten zijn gelijk... alleen dus de afstand tussen de zuigers is groter bij een 323i door dat er vulplaatjes tussen zitten...
Last edited by r@n-d on Fri Jul 01, 2011 10:35 am, edited 1 time in total.
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Kun je niet een complete achteras met klauwen, schijven, remleidingen, stabi's etc. etc. op de kop tikken? dan is het bijna plug and play...bartgouda wrote:Die stabi moet wel lukken... denk je dat ik achter dan moet gaan kloten met nieuw materiaal, of dat ik het red met alle remleidingen en de handremkabel van een 323i?Peter V. wrote: Aan de achterzijde het volgende:
De dwarsdrager is in principe gelijk. Je moet alleen wel een stabilisatorstang gaan monteren (om echt een 323i achterzijde te hebben tenminste.)
Draagarmen van een 323i achter en de complete remmerij uiteraard. De remlisingen die op de draagarmen zitten zijn anders want je gaat met een flexibel stuk naar je remklauwen.
De handremkabels zijn anders i.v.m. de handrem die als trommelrem in de binnenzijde van je schijf zit.
Als ik me niet vergis kun je gewoon je eigen aandrijfassen gebruiken. Schokdempers en veren achter kun je zo omzetten.
Zo heb je het wel ongeveer denk ik!
Ik zat ook te denken aan de remkrachtverdeler, is die dan niet anders bij een 323i?
Remkracht verdeler is bij mijn weten idd anders... Dus die zul je ook van een 323i moeten nemen...
PM Loentje anders even... hij is momenteel een 323i aan t strippen voor de verkoop...
Afgelopen zondag had hij deze onderdelen nog... Maar t gaat hard... Dus zou t toch even bij hem proberen....
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Volgens de onderdelensite van BMW is de hoofdremcylinder, remkrachtverdeler etc van alle E21-jes gelijk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
aah oke... ik was altijd van mening dat deze bij 323i anders zou zijn... anders zou je toch niet heel veel rempresatie winnen door schijven achter te nemen??Peter V. wrote:Volgens de onderdelensite van BMW is de hoofdremcylinder, remkrachtverdeler etc van alle E21-jes gelijk.
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Ik moet ook zeggen dat trommels achter best goed remmen (alles in verhouding uiteraard). Je heb tenslotte wel meer oppervlakte maar waarschijnlijk minder kracht door de kleine remcylinders. Het is de warmteafvoer die bij schijven beter is dan bij trommels.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Ja, zolang je je banden in de (niet aanwezige) ABS kan remmen op droog wegdek is je remkracht voldoende. Het gaat me meer om dosering, warmteafvoer en eerlijk gezegd ook de looks.
Een hele achteras met alles erbij is ook nog een idee... zal eens met Loentje overleggen... de voorpoten kon ik sowieso bij hem krijgen.
Een hele achteras met alles erbij is ook nog een idee... zal eens met Loentje overleggen... de voorpoten kon ik sowieso bij hem krijgen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Idd wel een goede van Bart, volgens mij heeft de 323i nog een remdrukbegrenzer voor de achterkant.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
De remdrukbegrenzer aan de achterzijde hebben ze allemaal. Het is wel dat de 6-cylinderuitvoering een andere afsluitdruk heeft welke hoger is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Aah oke... mjah ik snap het verhaal van koeling en dergelijke... maar dus een upgrade voor vind k belangrijker...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Voor ga ik dan ook vrijwel zeker doen, maar dan heb je best wel grote schijven voor, en achter trommeltjes, liever gelijk mooie schijven dan.
Met alles wat ik nu op school leer wordt mij steeds minder het nut van "big brake kits" duidelijk... de meeste mensen lijken te denken dat je dan "beter" kan remmen, of harder, terwijl eigenlijk het enige voordeel warmteafvoer(mits ze geventileerd/geperforeerd zijn) is, en doseerbaarheid(ligt eigenlijk meer aan fijnafstelling van klauwen/blokjes). Voor op het circuit zeker handig dus, maar voor op de weg?
Je kan naar mijn weten met vrijwel alle remmen door de grip van je banden heen remmen, tenzij je superbrede (semi-)slicks hebt...
Met alles wat ik nu op school leer wordt mij steeds minder het nut van "big brake kits" duidelijk... de meeste mensen lijken te denken dat je dan "beter" kan remmen, of harder, terwijl eigenlijk het enige voordeel warmteafvoer(mits ze geventileerd/geperforeerd zijn) is, en doseerbaarheid(ligt eigenlijk meer aan fijnafstelling van klauwen/blokjes). Voor op het circuit zeker handig dus, maar voor op de weg?
Je kan naar mijn weten met vrijwel alle remmen door de grip van je banden heen remmen, tenzij je superbrede (semi-)slicks hebt...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?
Ten dele waar. Je kunt wel degelijk meer vertraging bereiken en dan binnen een correcte rembalans. Lomp op je remmen gaan staan resulteert al snel op blokkerende voorbanden maar niet in een optimale vertraging tenslotte. Daarom heeft het absoluut zin om de doorsnee BMW van betere remmen te voorzien, het is niet voor niets dat merken als Movit aan de lopende band setjes leveren voor zelfs de M modellen van BMW.
Daarnaast is de afvoer van warmte idd een belangrijke winst, al zullen weinigen hun remmen gewoon op straat aan de kook krijgen, op het circuit iig veel eerder. Hoewel, we hebben onlangs in de Alpen genoeg mensen gezien die er niet voor kozen om de auto op de motor naar beneden te laten gaan, maar juist onafgebroken met hun poot op de rem. Dan komt er zo'n heerlijk stinkende en soms zelfs rokende auto de berg af. Dat soort mensen hebben wat mij betreft trouwens niets te zoeken op een Grossglockner of Stelvio, levensgevaarlijk, niet in de laatste plaats voor de andere weggebruikers!
Daarnaast is de afvoer van warmte idd een belangrijke winst, al zullen weinigen hun remmen gewoon op straat aan de kook krijgen, op het circuit iig veel eerder. Hoewel, we hebben onlangs in de Alpen genoeg mensen gezien die er niet voor kozen om de auto op de motor naar beneden te laten gaan, maar juist onafgebroken met hun poot op de rem. Dan komt er zo'n heerlijk stinkende en soms zelfs rokende auto de berg af. Dat soort mensen hebben wat mij betreft trouwens niets te zoeken op een Grossglockner of Stelvio, levensgevaarlijk, niet in de laatste plaats voor de andere weggebruikers!
Regards/groeten, Jeroen