Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by Thegs »

Zo, eindelijk weer eens even een update van dit monster. Vanwege een heleboel zaken (wisselen van werkgever, organisatie Sharknose Meeting, Alpentour en wat familie omstandigheden) weinig tijd gehad en op dit moment heb ik ook nog niet alle foto's bij de hand voor een compleet verslag.

Voordat ik uberhaupt naar de RDW ben vertrokken wat het tijd voor een grote inhaalslag wat betreft onderhoud. Historie is niet sluitend, dus bij alles het zekere van het onzekere nemen. Vanuit daar dus de volgende klussenlijst genomen en dit afgewerkt:

- Oliewissel
- Nieuwe filters (olie en lucht)
- Nieuwe bougie's
- Radiatorwissel en nieuwe KVS natuurlijk
- Andere visco erop
- Nieuwe waterpomp
- Alle v-snaren vernieuwd
- En waarschijnlijk wat zaken die ik ben vergeten...

Daarna heb ik een afspraak gemaakt bij de RDW en is de auto gekeurd. Het duurde ongeveer 1,5 week en toen kwam eindelijk mijn kenteken binnen. Redelijk snel daarna een afspraak gemaakt voor een apk keuring wat net voor de Sharknosemeeting ingepland kon worden. Gelukkig goed gekeurd met twee adviespunten (4 kale banden wat ik wist omdat mijn wielen bij de poedercoater lagen en een doffe koplamp met een twijfelachtig lichtbeeld).

Eindelijk was het dan zover, de Zobel mocht legaal de weg op. In ben begonnen met de motor opnieuw in de rijden. Zeker aangezien het waarschijnlijke gat in het onderhoud en het stilstaan van de motor. Altijd lekker warm rijden (min 30 minuten of langer) en daarna beetje sprinten tot 3000 rpm max. Je kon echt merken dat de motor wakker aan het worden was. Ik heb voor mezelf een limiet van 500 km genomen om de motor weer in te rijden. Dit heb ik iets langer volgehouden en na 600 km de motor eens doorgetrokken tot 4500 - 5000 rpm. De motor heeft onderin verschrikkelijk veel koppel en pakt goed op.

Natuurlijk gaan we nu verder met de lopende zaken, er gaat nogmaals een oliewissel plaatsvinden zodat de motor fris door kan. Verder is de auto op de Sharknose meeting getaxeerd, meneer Steijn was laaiend enthausiast en vond het moeilijk om een waarde te hangen aan deze blijkbaar heel bijzondere auto. Ik verwacht het rapport zeer binnenkort en ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke taxatiewaarde (ondanks dat de auto nog wat kleine plekjes vertoond, op kroonkurken stond en nog lang niet netjes is).

Voor het weekend mocht ik mijn wielen weer in ontvangst nemen en die zijn gister van nieuwe rubber voorzien. De alu velgen zijn gestraald en gepoedercoat in standaard grijs. Ik zit nog te twijfelen of ik de harten zwart zal maken, maar dit gaat zeer waarschijnlijk snel gebeuren. Ook ben ik opzoek naar nieuwe logo's voor de chromen naafkapjes om het af te maken. Daarbij horen natuurlijk wat foto's:

Image

Hier een voorbeeld met Photoshop gemaakt om te laten zien hoe het wellicht moet worden:
Image

Om het nutria buffelleer eens lekker op te frissen heb ik hetvolgende pakket aangeschaft bij Colorlock. Ik zal binnenkort eens een proefstukje doen, weet wel dat het een beste klus gaat worden:
Image

En dan maar ff twee foto's omdat het kan.
Image

Image

Wat er nog voor lopende zaken op het lijstje staan. Dynamo is aardig overleden, dus het word tijd voor een opgefriste. Daarbij ga ik er een nieuwe accu inhangen omdat de auto nogal wat elektrisch vermogen vraagt. De wiswas installatie moet even gangbaar gemaakt worden en in moet even met het instrumentenpaneel van de airco aan de gang. Dan is er een klein beetje laswerk aan de achterste wielkasten wat gedaan moet worden en dan kan de achterkant een vers laagje Zobelbraun ontvangen. Het interieur krijgt een grote opfrisbeurt en dan langzaam maar zeker is de auto aardig aan het opfrissen. In de tussentijd lekker genieten van de auto en het technisch onderhoud helemaal op stand brengen (kleppenstellen, oliewissel versnellingsbak en differentieel, stuurpomp vervangen en noem het maar op).

Voor zover...


Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by Peter V. »

Mooi werk Gerwin. De velgen maken het echt af. Ik zou het hart zo laten trouwens.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by Jeroen »

Blijft een vreselijk mooie en dikke auto, na de ronde colorlock ook een hele uitgebreide fotosessie van het interieur hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by 323baur »

Spijt..


Wat een gruwelijk mooie aankoop had ik toch gedaan. Ik heb er echt kijk op al zeg ik het zelf :shake
Ik heb toevallig een site ontdekt waar jou probleem wordt herkent mbt de klima.
Het blijkt een easy fix te zijn!!

Zie:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/10198
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by 323baur »

En wat zijn ze mooi he die grote 4 deurs e21's
Helemaal wous ben ik ervan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by 323baur »

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by uwbuurman »

Prachtwagen Gerwin!! Lekker goed bezig lees ik wel :thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by loentje »

Ziet er goed uit!!! Echt een mooie bolide, alleen zou ik wat dikkere velgen eronder zetten (maar dat is persoonlijk)

Afijn, die logo's kun je gewoon bij de BMW bestellen, en colourlock werkt uitstekend dat gebruik ik ook voor mijn cabrio!!


groeten loentje
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)

Post by Thegs »

Zo weer eens even wat geluid van mijn kant. Ben even een poosje wat afwezig geweest, heb wat moeilijke weken achter de rug en we proberen en nu weer bovenop te klimmen.

Om mijn collectie auto's weer eens wat aan te pakken, heb ik wat spul verkocht. Zo ben ik de Disco sinds vandaag kwijt en heb ik mijn daily ingeruild. Was wel toe aan wat anders en mijn vader ruilde nog wat leuks in. Heb mijn Micra dan ook ingeruild om een VW Golf.

Ja dacht ik, lekker veilige keuze weer, maar toch heb ik weer wat bijzonders te pakken. Ik heb een 2001 Golf 2.3 V5 gekocht, van de eerste eigenaar met 86.000 km op de teller. Voorzien van Recaro's, airco, elek. ramen, elek. zonnedak en cruise control. Gewoon een heerlijk ding om in te rijden als daily en natuurlijk gewoon een nette auto. Buiten dit is het geluid verschrikkelijk verslavend, hij heeft 170 pk en blijft maar gaan.

Zal snel eens wat foto's maken, daar ben ik door omstandigheden nog niet aan toe gekomen.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuwe daily)

Post by 315jurre »

Gefeliciteerd met je nieuwe daily! Zeker geen verkeerde keuze. verschrikkelijk goede motor die 5-cilinder. En inderdaad dat geluid is prachtig!!!
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuwe daily)

Post by Jeroen »

Goed je weer terug te zien Gerwin. Klinkt als een erg leuke en best bijzondere daily dus... fotoooooos!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuwe daily)

Post by uwbuurman »

Goed dat je er weer bent Gerwin!! Van harte met de verkoop van de disco en de micra! veel plezier met die volksewagen
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuwe daily)

Post by Thegs »

Week of 3 geleden een grote was en poetsbeurt gedaan met mijn nieuwe daily, toen ook al een bosje foto's gemaakt maar nog niks mee gedaan. Vandaar nu eens een willekeurig bosje foto's van mijn daily...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuwe daily)

Post by 323baur »

Hij is echt netjes Ger.
Maar ja, houd jij hem ook zo..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuwe daily)

Post by Jeroen »

Plaatje van een auto Gerwin, geen straf om dat als daily te hebben! Haha goh bekende foto locatie bij die spiegelruiten :wink:
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply