M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 22-05-2012

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-06-2011

Post by loentje »

Ik ben benieuwd dadelijk naar het aantal pk's en het verbruik :bag


groeten loentje


r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-06-2011

Post by r@n-d »

Nu loop ik alleen tegen 3 kleine dingetjes aan...
Die ik wellicht op te lossen weet, alleen ter bevestiging vraag ik het toch even hier...

vraag 1:
De koelslang van de kachelradiator, loopt bij een 320/6 van de kachelradiater, door het inlaatspruitstuk,
waarna deze aangesloten wordt op de thermostaat.
Nu heb ik geen inlaatspruitstuk die daar een mogelijkheid voor biedt, en als ik kijk in een set slangen voor een 323i zie ik dat er 1 lange slang bij zit,
is deze hiervoor te gebruiken?? het lijkt namenlijk dat deze slang bij een 320/6 uit 2 delen bestaat...

Image

vraag 2:
Waarvoor is dit kastje? heb ik wel al eens gevraagd maar weet niet of het weggelaten kan worden??
Zie foto:
Image

vraag 3:
Welke visco koppeling moet ik hiervoor gebruiken? want je op mijn oude blok zat een andere koppeling zonder deze schroefdraad...
Conclusie: verkeerde waterpomp ik weet het :wtf
Maar wil dat nu dus oplossen met een andere visco koppeling... Welke heb ik dan nodig? en welke v-snaar poelie???

Image

Deze zeker??
Image

Alvast bedankt voor de hulp!!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by Wondermike »

Wat slang betreft, ja die lange moet je hebben.

Kastje heb je voor jouw blok niet meer nodig.
Is het regelkastje van de 320/323i motoren.

De visco met schroefdraad is de goede.

:thumbsup
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:Wat slang betreft, ja die lange moet je hebben.

Kastje heb je voor jouw blok niet meer nodig.
Is het regelkastje van de 320/323i motoren.

De visco met schroefdraad is de goede.

:thumbsup

Haha... dat is snel zeg...
Bedankt voor de reactie!!! Kan ik weer verder!!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by Wondermike »

In principe heb je wel de goede waterpomp want de visco's met schroefdraad zijn een stuk goedkoper dan die zonder schroefdraad.
Nadeel is dat je er nu 1 moet kopen.

Had je die zonder schroefdraad ook nieuw gekocht? Ik ken iemand (moi) die er nog wel 1 kan gebruiken.
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-06-2011

Post by r@n-d »

loentje wrote:Ik ben benieuwd dadelijk naar het aantal pk's en het verbruik :bag


groeten loentje

Ik alleen naar het aantal PK's :bag
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:In principe heb je wel de goede waterpomp want de visco's met schroefdraad zijn een stuk goedkoper dan die zonder schroefdraad.
Nadeel is dat je er nu 1 moet kopen.

Had je die zonder schroefdraad ook nieuw gekocht? Ik ken iemand (moi) die er nog wel 1 kan gebruiken.
Nee, die heb ik van mn andere blok...
Hij werkt prima hoor... Wilde hem in eerste instantie overzette... maar helaas...
Wordt dus toch een nieuwe aanschaffe...

Wil jijzelf een gebruikte of nieuwe??
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by Wondermike »

Een goede gebruikte kan een prima alternatief zijn :wink:
So many cars, so little time
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by gerrit323 »

Mooi Randy weer een stap verder .. op de vragen heb je al antwoord gehad zie ik .. tof dit forum ... ik zou ook alleen intresse hebben in het vermogen .. 3 carbu's :cheers
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 08-07-2011

Post by r@n-d »

Zow weer een update... Het heeft wederom heel lang geduurd...
Heeft zo zijn redenen... Druk met werke en problemen met de ontsteking...
Maar goed... verder heb ik alles nou wel afgebouwd en kan ik dus (hopenlijk) snel aan t rijden gaan...

Het afbouwen ging voorspoedig... Kabelboom uit mekaar geplozen e.e.a. getest, en opnieuw aangesloten, met hier en daar een kabeltje minder :D
De benzinepomp aangesloten en deze werkt nu mooi op contact slot en is afgezekerd.
De MSD unit aangesloten volgens omschrijving MSD en voor de voorzichtigheid de kabels nog maar even niet weggewerkt...
Mooi alles klaar, de laatste slangen ontvangen van de dealert en starten maar...

Nou mooi niet dus... alles draaid perfect mooi rond zonder geluidjes, start motor slaat meteen aan, brandstofpomp ook (is net een fontijn)...
Geen rare geluidjes in het blok, maar aanslaan... ho maar...
Even korte check:
- senor op krukas (tusse 500-600 ohm) gemeten waarde 542 ohm...
- bobine weerstand gecontroleerd en spanning gemeten en is goed...
- verderlerkap is opzich goed, punten zijn niet gecorodeerd dus dat zou het niet mogen zijn...
- MSD unit.... Hmmmm daar begint t... wel 12v. spanning erop... maar verder kun je maar weinig meten aan dat dit...
het is ook nog een gegoten blokje ook nog... dus openhalen is er niet bij...

contact gehad met MSD en ze hebbe mij een aantal aansluitschema's gegeven... deze ik toch wel al goed aangesloten had (meer smaken waren er eigenlijk ook niet)
nogmaals contact gezocht, om het falen van de unit te ontdekken, moest ik de verdelerkap en sensor omzeilen, door eigenlijk een continu puls te creeren op moment dat je die continu puls ontbreekt, moet er een vonk komen... geen vonk... kabels? die zijn goed... spanning op de unit? is goed... conclusie unit werkt niet naar behoren...

dus deze jonge kon weer op zoek naar een nieuwe unit... MSD zou kunnen... Maar ook Crane heeft unit die toe te passen zijn... een Crane dealer in nederland is BCCP...
Vraag voor gelegd, kort antwoord: kijk maar op de site van Crane of zie iets voor BMW hebben, dan kunne wij het wel bestelle... Lekkere service... Crane is net zo duidelijk als MSD, er word
dus weinig voertuigspecifiek aangeboden. Dus een mailtje richting Crane...

Maar ben natuurlijk niet voor een gat te vangen. Ook maar even biesheuvel gebeld... Ze bieden op hun site niets aan wat ontsteking betreft, maar naar een kort telefoontje ben ik van harte welkom met mijn bestaande unit en verdelerkap etc. etc. om de zaak een door te zoeken en evt. daar waar nodig te vervangen, want ook zij kunne die ontstekingen gewoon bestellen.
Kijk dat is service... Biesheuvel is dus spekkoper... Ik ga er morgen nartoe met mijn spulle om te kijken of ze iets voor me kenne betekenen...

Maargoed, na zo'n lang verhaal en toch wel enige frustratie kwijt te zijn, hier wat foto's van de motorruimte nu...

Image

Image

Image

en de spullen voor richting biesheuvel te gaan:

Image

Ik vrees het ergste voor wat betreft de MSD, maar goed... Zoiets is ook moeilijk na te gaan bij de aankoop (tweedehands)...

Snel weer meer!!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 02-08-2011

Post by Jeroen »

Ziet er fraai uit, maar de laatste loodjes...

Je hebt het over een krukassensor, waarvoor wordt die gebruikt? Gebruikt MSD die? Of gebruik je ten dele ook nog de Motronic ofzo? Met Motronic en een oud type blok heb je voor de ontsteking twee krukassensoren nodig en de werking kun je eigenlijk alleen controleren met een oscilloscoop (hall effect sensoren), weerstand is een indicatie maar niet meer dan dat, geeft geen uitsluitsel).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 02-08-2011

Post by gerrit323 »

Hoi Randy,

Je blok ziet er fantastisch mooi uit :thumbsup

Succes morgen .. ik ken dat van die last minute probleempjes .. komt uiteindelijk goed geoof me :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 02-08-2011

Post by r@n-d »

Jeroen wrote:Ziet er fraai uit, maar de laatste loodjes...

Je hebt het over een krukassensor, waarvoor wordt die gebruikt? Gebruikt MSD die? Of gebruik je ten dele ook nog de Motronic ofzo? Met Motronic en een oud type blok heb je voor de ontsteking twee krukassensoren nodig en de werking kun je eigenlijk alleen controleren met een oscilloscoop (hall effect sensoren), weerstand is een indicatie maar niet meer dan dat, geeft geen uitsluitsel).

Is ten dele de motronic en MSD zou die moeten kunnen gebruiken....

Maargoed, vandaag bij Biesheuvel geweest en e.e.a. bekeken....
Die MSD is echt overleden... Dus alles nieuw...

Nu gaan ze kijken naar een directe vervanger voor de MSD incl. bobine en nieuwe dode punt sensor, maar wel gebruikmakend van de bestaande verdelerkap...
En naar 3 DIS bobines met een stand-alone unit... HIerdoor komt de bestaande verdelerkap (en de rest) te vervallen... Voeding erop aansluiten en gas erop!!

Word morgen of overmorgen gebelt, dan weet ik meer... Kosten indicatie: €500,00 :hammer
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 02-08-2011

Post by Jeroen »

Jammer van de extra kosten, maar als 't dan allemaal werkt dan zal 't een feest zijn!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 02-08-2011

Post by gerrit323 »

+1
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply