welke carburator kies ik?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
jamesV
E21 Pro

welke carburator kies ik?

Post by jamesV »

dankzij dit forum heb ik al veel geleerd maar ik heb alweer een vraagje :bag
ik heb vandaag in de garage deze carburator teruggevonden. als ik me niet vergis heb ik deze zo'n 15 jaar geleden uit een 316 gehaald. Nu mijn vraag... zou deze passen op mijn 315 waar nu een solex opzit? Dus Solex er af en deze dubbele carburator er op zonder aanpassingen? Indien ja zou ik hem helemaal schoon maken en een nieuwe rubberen voet bestellen want deze ziet er niet meer zo goed uit. Zou dit een verbetering zijn voor de wagen (eventueel meer power) of denken jullie dat ik beter bij mijn huidige solex kan blijven. Hieronder de betreffende carburator:

Image

Image

Image

Image

Image

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: welke carburator kies ik?

Post by Jeroen »

2B4 is een prima carburateur en gebruikt hetzelfde spruitstuk als jij al hebt dus dat gaat al goed. Misschien dat Peter weet of er nog aanpassingen nodig zijn maar dit zou zomaar een eenvoudige swap kunnen zijn. Volgens mij is het luchtfilterhuis (die pannekoek) wel anders maar dat moet wel te vinden zijn voor een 316 lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

voorlopig goed nieuws dus. Thx Jeroen voor de info :thumbsup
En wat denk je van de prestaties?? Zouden die beter zijn dan met mijn huidige Solex of heb je daar geen ervaring mee?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Geen ervaring mee maar dat kan eigenlijk alleen maar verbeteren. De 2B4 is een erg prettig carburateurtje, redelijk probleemloos en zat capaciteit. Mijn eerste E21 was een 316 met 2B4, werkte toen bij een tuner, alleen grotere sproeiers erin en ontsteking iets verzet meen ik en dat ding liep met gemak 200!
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Het spruitstuk is inderdaad gelijk maar de luchtfilter past niet.

Verschillende elektrische delen zijn zelfs onderling uitwisselbaar. Ik ben niet zeker of de gaskabelaansluiting past.
De bedrading mag geen probleem zijn:

* Beiden stekker bimetaal (automatische choke)
* Beiden elektronische afslagsproeier. (zelfde als van 315)
* Beiden elektrisch verrijkingsventiel. (Zelfde als van 315)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

en zo ziet hij er uit na het opkuisen:

Image

Image

Image

Image

Image

ondertussen heb ik ook al een passende luchtfilter gevonden maar ik denk iets te missen. bovenop de carburator staan 3 bevestigingsschroeven.. als ik het juist heb moet er binnenin de luchtfilter een metalen ringel waar deze in passen. Klopt dit? zo ja mis ik die nog :(
De rubberen voet voor onder de carburator is nogal versleten... moest iemand nog zo een liggen hebben in goede staat geef maar een seintje.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Voetpakking zeker vervangen en er hoort idd een metalen ring in het luchtfilterhuis waarmee je het luchtfilterhuis tegen de carb vast maakt.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply