een vraag:
Zijn er hier techneuten die reeds hebben geëxperimenteerd met verschillende diff's?
Een 320/6 met diff van 323i, of een 323i met diff van een 320?
Zoja, wat zijn de merkbare verschillen (toerental, verbruik, enz....)
Vuur maar af.
verschil in toeren verschillende diff.
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
verschil in toeren verschillende diff.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: verschil in toeren verschillende diff.
Ikzelf heb een 323i gereden met het 3.45 diff(standaard) en een 3.64 diff(320-6).
Het maakt ongeveer een 400 rpm hoger uit dat rijden met een 320-6 diff in een 323i bij eenzelfde snelheid. Je snelheidsmeter zal ook wat afwijken uiteraard.
Het meest belangrijke verschil is dat je dus wat hoger in toeren zit en dus dichter bij je maximale koppel. Dit merk je vooral in trekkracht uiteraard. Wat betreft verbruik is het verschil niet zo veel.
Andersom zal een 3.45 diff in een 320-6 een lager toerental opleveren bij dezelfde snelheid. Aangezien een 320-6 al geen snelheidsmonster is zal ze nog luier aanvoelen en wellicht bij normale kruissnelheden te laag in toeren zitten. Je moet dus regelmatiger opschakelen om vlot mee tegaan.
In de alpen hebben Gerrit en ikzelf ervaren dat een 320-6 diff in een 323i lekkerder rijden is tijdens de bergpassen (trekkracht). Vooral snelwegrijden is een standaard 323i diff lekkerder i.v.m. lagere toeren.
Het maakt ongeveer een 400 rpm hoger uit dat rijden met een 320-6 diff in een 323i bij eenzelfde snelheid. Je snelheidsmeter zal ook wat afwijken uiteraard.
Het meest belangrijke verschil is dat je dus wat hoger in toeren zit en dus dichter bij je maximale koppel. Dit merk je vooral in trekkracht uiteraard. Wat betreft verbruik is het verschil niet zo veel.
Andersom zal een 3.45 diff in een 320-6 een lager toerental opleveren bij dezelfde snelheid. Aangezien een 320-6 al geen snelheidsmonster is zal ze nog luier aanvoelen en wellicht bij normale kruissnelheden te laag in toeren zitten. Je moet dus regelmatiger opschakelen om vlot mee tegaan.
In de alpen hebben Gerrit en ikzelf ervaren dat een 320-6 diff in een 323i lekkerder rijden is tijdens de bergpassen (trekkracht). Vooral snelwegrijden is een standaard 323i diff lekkerder i.v.m. lagere toeren.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: verschil in toeren verschillende diff.
Geheel eens met Peter. Hier nog wel een leuk programmaatje om hierop los te laten: klikkerdeklik
Regards/groeten, Jeroen
Re: verschil in toeren verschillende diff.
wat is eigenlijk het zwaarste e21 diff, 3.45 toch?
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: verschil in toeren verschillende diff.
Dus geen problemen met een diff van 320 in 323i.
Snelheidsmeter van de 320 zou dus best blijven zitten in de 323i om verschillen te minimaliseren.
Daar er toch niet zo veel autobahn zal geschraapt worden, lijkt mijn keuze ideaal.
Lekker de kasseien uit de weg rijden (met versterkte koppeling natuurlijk)
Snelheidsmeter van de 320 zou dus best blijven zitten in de 323i om verschillen te minimaliseren.
Daar er toch niet zo veel autobahn zal geschraapt worden, lijkt mijn keuze ideaal.
Lekker de kasseien uit de weg rijden (met versterkte koppeling natuurlijk)
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: verschil in toeren verschillende diff.
Idd je laat best de 320/6 tellerunit zitten als je voor een 3.64 diff gaat in de 323i.
Als je clusterunit overeenkomt met het gekozen diff kan de snelheid wel eens véél hoger worden aangegeven dan wat je eigenlijk echt rijd
Gerrit
Als je clusterunit overeenkomt met het gekozen diff kan de snelheid wel eens véél hoger worden aangegeven dan wat je eigenlijk echt rijd
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: verschil in toeren verschillende diff.
euh, dan blijft de situatie toch gewoon gelijk? 3.64diff + tellerunit 320/6 zoals het was,...gerrit323 wrote:
Als je clusterunit overeenkomt met het gekozen diff kan de snelheid wel eens véél hoger worden aangegeven dan wat je eigenlijk echt rijd![]()
Gerrit
Beide van de 320, maar met 323 motor, kan niet verkeerd lopen in mijn ogen.
Ik ga uiteraard niet combineren.....
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)