diverse vragen e21 323i '81

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: diverse vragen e21 323i '81

Post by Peter V. »

323baur wrote:Ennuh, waarom zet je de auto achterste voren op de trailer?
Achteraf bekeken kan ik daar wel een antwoord op geven. Vanwege zijn vaste rijplaten denk ik. De achterzijde kan bij de trekhaak verder oversteken zodat je aan de achterzijde die rijplaten omhoog kunt zetten.

(Hadden wij misschien toen ook kunnen proberen?)

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Gubbels
E21 starter

Post by Gubbels »

Was niet echt gepland om hem achterstevoren te zetten, ging eigenlijk net met gewichtsverdeling. Op de terugweg van de RDW toch vooruit op de trailer gezet, voelde toch net wat beter. Moest wel de vaste rijplaten erafhalen.

Gisteren de K-jetronic losgehaald en de benzineverdeler losgeschroefd. De luchtweger beweegde netjes los, de plunjer zat muurvast. Ik heb hem niet losgekregen. Gelukkig had ik nog 2 K-jetronic verdelers liggen van een 323i. eentje uit elkaar gehaald, netjes gereinig en op de bestaande luchtweger geplaatst. Gemonteerd op de auto en proberen te starten. Na een aantal malen proberen liep de auto en toen de auto netjes rond 1/4 op de tempmeter was liep de auto ook zeer mooi en regelmatig. Vanmorgen weer geprobeerd te starten, weer moeizaam. Eenmaal aangeslagen en opgewarmd loopt de auto mooi. Na het weekend de WUR, extra luchtschuif en koudstartventiel eens controleren. Weet iemand of je de WUR los kunt halen zonder de KVS af te laten?

Nu bleek dat van de achterveren eentje gebroken was, maar meteen een nieuw setje veren besteld. Vandaag al de voorveren gewisseld, de 1e heeft me ong. de hele morgen bezig gehouden en een kapotte stuurkogel. de 2e had ik binnen een uurtje gewisseld. Nieuwe stuurkogel gehaald, maandag meteen monteren en tevens de achterveren even wisselen.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Zo komen we steeds een stapje verder.
WUR kan los zonder koelvloeistof af te tappen, geen probleem.
Slecht starten kan ook aan de extra luchtschuif liggen.
So many cars, so little time
Gubbels
E21 starter

Post by Gubbels »

Gisteren de reserve WUR uit elkaar gehaald, deze netjes schoongemaakt en gecontroleerd. De originele van het blok klopte de weerstand niet van. Tevens de extra luchtschuif losgehaald. deze bleek ook vast te zitten, deze is van het KVS type. Ik heb het voorste deel uit elkaar gehaald en de plunjer welke de lucht afsluit netjes gangbaar gekregen. Nu heb ik het gevoel dat het achterste deel niet geheel netjes werkt, als ik hem in warm water leg beweegt hij wel, maar niet zover dat de luchtspleet geheel dicht is. als ik hem met remmenreiniger afkoel gaat hij ook niet zover open dat de luchtspleet geheel open is. Kan ik dit achterste gedeelte uit elkaar halen, waar het bi-metaal inzit? Deze zou ook verstelbaar moeten zijn, maar de verstelschroef zit vast.

Tevens vanmorgen even het koudstartventiel laten testen, klikt wel, en lekt ook niet, maar zit geheel verstopt. Nu proberen ultrasoon reinigen, anders een van de 2 reserves proberen.
Tevens gisteren nog even de achterveren gewisseld, ze bleken toch aan beide zijden gebroken te zijn.

vandaag ook nog even de velgen weggebracht voor nieuwe banden, zijn besteld en ik kan ze morgen afhalen. Dus we zijn bijna klaar voor de APK keuring.

groeten,
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Lekker bezig geweest weer! Even een paar gedachten:

-extra luchtschuif heeft een aanzienlijke invloed op de (verhoogde) stationairloop. de oorspronkelijke (oude) types hebben achterop een bout zitten. Na verwijderen loopt de koelvloeistof er mondjesmaat uit maar dan kun je de schroef erachter (gewoon platte schroevendraaier) verstellen om het verhoogd toerental in te stellen. Alleen met koude motor doen anders blijft 'ie straks helemaal niet meer lopen. Na een paar afstelpogingen is het gedaan met de lol en moet de koelvloeistof weer even afkoelen. Revisiewerk (evt): vervangen o-ring van de stelschroef. Bij de latere modellen (huidig geleverde versie) kan de achterkant niet meer los, zelfstellend noemt men dat maar het betekent gewoon niet meer af te stellen.

-koudstartventiel: niet een heel belangrijke naar mijn mening, lekker als 'ie werkt maar ook zonder moet de auto aanslaan alleen kan het enkele tellen duren. Sproeit daarna al gauw niet meer (was dat nou 8 sec?) dus invloed op stationair (blijven) lopen is niet heel groot.
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

ziet er goed uit allemaal! ook die patrol die voor de kar staat :D
Gubbels
E21 starter

Post by Gubbels »

zo weer eens tijd voor een update.

De WUR gereinigd, extra luchtschuif schoon- en gangbaar gemaakt en een werkend koudstartventiel gemonteerd. het gevolg is nu dat ik de auto helemaal niet meer gestart krijg. een aantal dingen gecontroleerd, extra luchtschuif stond na het veelvuldig starten vol met benzine. dit laten leeglopen. tevens koudstartventiel afgekoppeld (stekker losgehaald). Krijg hem nog steeds niet gestart. Wat zou ik over de kop zien?

@ thijsse, die patrol is van een vriend. Is nog zeer netjes in orde voor zijn leeftijd.
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

Gubbels wrote:zo weer eens tijd voor een update.

De WUR gereinigd, extra luchtschuif schoon- en gangbaar gemaakt en een werkend koudstartventiel gemonteerd. het gevolg is nu dat ik de auto helemaal niet meer gestart krijg. een aantal dingen gecontroleerd, extra luchtschuif stond na het veelvuldig starten vol met benzine. dit laten leeglopen. tevens koudstartventiel afgekoppeld (stekker losgehaald). Krijg hem nog steeds niet gestart. Wat zou ik over de kop zien?

@ thijsse, die patrol is van een vriend. Is nog zeer netjes in orde voor zijn leeftijd.
lijkt erop dat dat ding verzopen is als een gek... mijn ervaring is dat als die kjet eenmaal loopt te kloten je aan de gang blijft ermee.. maar zoals gezegd, alles na blijven lopen totdat er leven uitkomt..
zijn je bougies droog?

heb hier nog een 84er longbody patrol staan van een maat, ook leuk speelgoed:)
Blackadder
E21 Fanatic

Post by Blackadder »

Ik heb ook nog een 323i vraagje:
Kan iemand me het correcte nummer geven van het benzinepomprelais?
Deze bevind zich in een aangehechte voet aan de zekeringenkast, naast de connector van de motorelektriciteit.
Ik heb een 1276 165 en een 1363 827.2 liggen, maar welke is de juiste?
Daarnaast zit nog een vierkant alukleurig relay, zelfde vraag.
Ik heb 1276 189 (89 9619) en 1269 274 (89 9782) Welke is de goeie?

In ieder geval heb ik ze vergeleken met de 318i (die ook een hoogdebiet benzinepomp heeft)
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Gubbels
E21 starter

Post by Gubbels »

Zo weer eens tijd voor een update.

ik heb de auto lopend gekregen, liep netjes koud, warm nog niet, moest nog afgesteld worden.
Gisteren de auto gecleanerd en netjes gepoetst.
Vanmorgen de auto laten keuren en afstellen. Auto is gekeurd, maar jammer genoeg is de auto na de keuring op weg naar huis uitgevallen en niet meer aan te krijgen.
Wilt wel starten, maar valt meteen uit. je hoort de benzinepomp heel zwaar lopen (was nieuw). Dus ik denk (hoop) dat de benzinefilter verstopt zit, vanavond even vervangen door een nieuwe en hopelijk start en loopt de auto meteen.

@blackadder, ik heb nog niet naar de relais gekeken. ik zal er vanavond eens aan denken.

Groeten,
Gubbels
E21 starter

Post by Gubbels »

net even de filter gewisseld. Volgens mij zit de tank goed vol met roest, benzine is rood van de roest. niet goed dus. Weet iemand op welke manier je de tanks kunt reinigen (welke middelen en werkwijze) of kun je beter meteen nieuwe kopen. Weet iemand misschien een adres voor nieuwe tanks??

groeten,
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Nieuwe tanks zijn vrij prijzig. Je moet eens op de site van rustbuster kijken. Daar zijn tankreiniging en coatingsprodukten. Is volgens mij goedkoper dan nieuwe tanks kopen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Gubbels
E21 starter

Post by Gubbels »

heb even nieuwe tanks opgevraagd, daar wordt je dus niet vrolijk van. Ik heb inderdaad op de site van rustbuster gekeken en wat spullen besteld. Nu hoor ik alleen diverse meningen met betrekking tot een nieuwe seal-laag in de tank. Ik hoor hier veel slechte dingen over. Weten jullie misschien wat de beste werkwijze is. Mijn gedachte was als volgt:

- tank leeg laten lopen
- tanks demonteren
- paar keer doorspoelen met water
- gedeeltelijk vullen met een ietwat fijner grind/ grof zand en een hele tijd rammelen (misschien op een betonmolen bevestigen)
- reinigen met Fertan Fedox cleaner (chemisch product, werk samen met water)
- goed laten drogen
- voorzien van seal laag Fertan tapox (2 componenten epoxy sealer) Hoe breng je deze laag uberhaupt aan?

zit ik in de goed richting te denken of zijn er betere / andere manieren.

Alvast bedankt,
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

zit ik in de goed richting te denken of zijn er betere / andere manieren.
Setje tweedehands tanks zoeken zonder roest aan de binnenkant :?:

Ga er wel van uit dat alle (zo goed als alle) tanks roest hebben rond de lasnaad buitenom.
Hier even op letten.
So many cars, so little time
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Zijn de tanks idd lek? Is wel veel voorkomend maar net zo veel voorkomend zijn lekkende slangen bovenop...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply