Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

323baur wrote:De vraag is...zal ze tijdens jouw bezit ooit meer draaiennnnnn :wha

Dat is eigenlijk wel de bedoeling, anders blijft ze wel een hele luie 320/6.

Deze motor is in heel andere staat dan die van de Baur, die had al een flink leven achter zich en dit klinkt en voelt vele malen beter.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by 323baur »

:innocent
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

leuk man! Tja die 18k km moet zit inderdaad laten vertalen in de rest van de auto. En dat is gelukkig zo en aan je verhalen merk ik dat je heel blij bent met de 320/6! Leuk om te lezen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by gerrit323 »

Leuk Peter .. kom je ermee naar Belgie als we op alpentoer vertrekken .. indien wel is de slaapplaats bij de e30 al gereserveerd :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Als de toer naar de SM2011 goed gaat dan neem ik ze wellicht mee inderdaad.

Het is ook even kijken of Paulien de Mondeo nodig heeft anders wordt het misschien de 316.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Aangezien ik een Weber carburateur heb gekocht voor de 320/6 is deze inmiddels geplaatst. Ik wacht nog op wat onderdelen voor de chokekabel en gasbediening maar starten en draaien kan al.

Vandaag alvast de carburateur afgesteld op CO en toerental. Ze reageert in ieder geval sneller op het gas. Als het goed is dan heb ik halverwege volgende week de onderdelen binnen en kan de testrit beginnen.
Een nieuwe isolatiemat op de motorkap is al wel geplaatst, dat is al een heel ander zicht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Leuk man! Ga je die chokeknop en kabel zo plaatsen dat je het zonder schade weer kunt verwijderen?

en neemt het vermogen nu ook iets toe?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Inderdaad de chokeknop ga ik redelijk onzichtbaar plaatsen. Op zich maakt het niet zoveel uit want als ik hem bijvoorbeeld in het kunststof kader om de tellerunit zet en ik bouw het weer een keer terug naar origineel dan moet ik alleen een ander kader zetten. De kabel zelf voer ik in via hetzelfde stuk als waar de verwarmingsslangen gaan.

Verder is alles gewoon terug te bouwen wantde bedrading van de Solex 4A1 carburateur blijft gewoon zitten (ga ik echt niet verwijderen.)

Het vermogen moet inderdaad iets toenemen wordt gezegd. Hoeveel weet ik niet maar de eenvoud en de handchoke van de weber is al heerlijk. Als het goed is moet het ook allemaal wat zuiniger worden zelfs (niet echt belangrijk als je maar 2500 km/jaar rijd maar toch).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Vandaag eindelijk de onderdelen van de weber binnen dus gelijk inbouwen uiteraard. Het was even een hele klus de chokekabel door de doorvoer van de verwarmingsslangen te doen. Normaal kun je er redelijk makkelijk bij maar met een middenconsole van een airco gaat dat niet zo makkelijk.

De chokeknop heb ik gewoon in het kader gebouwd om de tellerunit. Hiervoor een ombouw genomen die ik nog had liggen en daar een gat in geboord. De originele zit netjes in de doos.

Uiteraard een testrit gereden en het voelt een stuk beter. Nu al weer wel wat dingen tegengekomen. Remklauw LV blijft hangen en de scharnierbusjes (kunststof) van de gaspedaal aan de pedaalbox zijn helemaal verrot en bros.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Een update is weer van toepassing:

Zoals al aangegeven een remrevisie aan de voorzijde. Het was al geruime tijd dat de voorste remklauwen niet goed vrij kwamen na een tijdje stilstand dus maar eens begonnen. Tegelijk ook eens bekeken waarom mijn remvloeistofniveau niet goed bleef. Ik had al gezien dat het stukje slang van de koppelingscylinder week was geworden maar ik zag tevens een spoortje bij de rembekrachtiger.

Zo zijn we begonnen:
Image

Eerst de remklauwen uit elkaar en de zuigers hadden er moeite mee. Deze ook gelijk maar besteld. De rest had ik al in huis om te vernieuwen.
Image

De remklauw opgezuiverd om te voorzien van een nieuwe laklaag (origineel "goudkleurig").
Image

Hierna de hoofdremcylinder gaan verwijderen en hierbij werd al duidelijk dat ze ver weg was.
Image

Ook werd al gelijk duidelijk waar mijn remvloeistof was gebleven.
Image

De rembekrachtiger is nu ook verwijderd en ligt uit te lekken. Deze even opschonen aan de binnen en buitenzijde en dan later deze week alles weer vers terugzetten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

zo, weer een staaltje achterstallig onderhoud wegwerken. Toch weer door weinig kilometers onderhoud nodig. Maat zo langzamerhand ben je bijna klaar met je bijna nieuwe auto. Alles werkt straks als nieuw!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

D'r komt wel altijd weer wat werk bij he! :?

Overigens wel met een scotchbrite borstel oid je naaf weer roestvrij maken hoor, dit vraagt om onbalans of loslopende velgen. Laagje kopervet erop en het is ook weer beschermd.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Arnold D »

Dat was te verwachten ,maar het is niet voor niets.

Succes Peter en maar gauw klaarmaken voor de fotoshoot.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Dit had ik deels al verwacht en de meeste delen waren ook al aangeschaft afgelopen jaar.

De naven zijn netjes schoon en inmiddels voorzien van nieuwe schijven. Ik hoop op een snelle levering van de delen zodat ze snel rijdbaar is. Lijkt mij gewoon leuk om in een rijtje 3-series te staan bij een officiele presentatie.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Weer een stukje verder.

De eerste remklauw is al weer opgebouwd. Cylinders opgezuiverd, nieuwe zuigers en uiteraard de revisieset. Alles goed ingesmeerd met rempasta en samengebouwd. De hoofdremcylinder krijgt vandaag nog z'n tweede laklaag.

Image

Image

Aangezien de Eezibleed bij de Brezan in de aanbieding was gelijk deze ook maar gekocht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply