Ratel ??
Ratel ??
hey iedereen ,
vanmorgen reed ik men 316 uit de garage zoals ik wel vaker doe , een uurtje later wou ik hem terug binnen rijden , en bij stationair draaien en de versnellingsbak in neutraal hoorde ik een luide ratel die daarvoor nooit te horen was , als ik de koppeling intrap is het weg ?
nu heeft ie het niet alleen in neutraal maar ook als hij in eerste of echteruit staat , (de rest heb ik niet kunne testen )
het enigste dat ik gedaan heb toen de bmw buiten stond was de koppeling ontluchten , kan het hiermee iets te maken hebben , of moet ik eerder denken aan versleten lagers van de aandrijfas ?
vanmorgen reed ik men 316 uit de garage zoals ik wel vaker doe , een uurtje later wou ik hem terug binnen rijden , en bij stationair draaien en de versnellingsbak in neutraal hoorde ik een luide ratel die daarvoor nooit te horen was , als ik de koppeling intrap is het weg ?
nu heeft ie het niet alleen in neutraal maar ook als hij in eerste of echteruit staat , (de rest heb ik niet kunne testen )
het enigste dat ik gedaan heb toen de bmw buiten stond was de koppeling ontluchten , kan het hiermee iets te maken hebben , of moet ik eerder denken aan versleten lagers van de aandrijfas ?
-
315jurre
- E21 Fanatic
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Re: Ratel ??
Zou eerder denken aan je synchromeshringen? maar als het zich opeens voordoet...
Dan zou je toch denken dat het met je koppeling te maken heeft.
Dan zou je toch denken dat het met je koppeling te maken heeft.
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
-
e21bart
- Upcoming E21 fanatic
Je zou je druklager tevoorschijn kunnen halen en kijken of je lagers knarsen, maar dit is best een klussie en meer een zoemend geluid, niet hard maar wel duidelijk aanwezig
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
het is niet echt een zoemend geluid , meer takketakketak :p een mechanisch geluid , een ratelend geluid ... ,
na even nadenken kan het niet de aandrijfas zijn want die draait niet mee als ik in neutraal sta ? ofwel ?
na even nadenken kan het niet de aandrijfas zijn want die draait niet mee als ik in neutraal sta ? ofwel ?
Het kan één van de assen van je versnellingsbak zijn, die draait wel mee als je in neutraal staat, maar niet met de koppeling ingedrukt.
Is geloof ik de primaire as. Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring... Alleen denk ik niet dat dit veel te maken kan hebben met het ontluchten van je koppeling.
Is geloof ik de primaire as. Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring... Alleen denk ik niet dat dit veel te maken kan hebben met het ontluchten van je koppeling.
90% je koppelingslager, simpel dingetje maar je moet wel je bak eraf halen om het te vervangen..
kan het dan zijn dat ik bij het ontluchten van de koppeling , die lager kapot heb gemaakt ?
door het vaak indrukken van de koppeling ofzo ...
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Dit heeft niets te maken met het ontluchten. Hoezo te vaak indrukken van de koppeling. Als je rijd moet je voor de gein eens tellen hoevaak je de koppeling gebruikt. Als je druklager eruit ligt dan kan dat van zoemen tot ratelen zijn afhankelijk van de mate van slijtage.RobbieV wrote:kan het dan zijn dat ik bij het ontluchten van de koppeling , die lager kapot heb gemaakt ?
Het schakelen op zich gaat nog wel goed?
Wat betreft de primaire as. Je kunt eens kijken als je echt kracht op de as zet door te rijden hoe dat het geluid zich ontwikkeld. Als je namelijk rijd en je trapt de koppeling in dan draait de primaire as ook gewoon maar dan op de snelheid van de auto en niet de motor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
Ik bedoel eigelijk , dat mischien de lager al verslete was , maar dat het ontluchte net de druppel was die de emmer deed overlopen ...
omdat ik het daarvoor niet had en dan ineens wel
omdat ik het daarvoor niet had en dan ineens wel
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Dat zou op zich wel kunnen natuurlijk. Ik bedoelde inderdaad dat ontluchten op zich geen druklager kan slopen.
Gr Peter V.
Ik heb nog eens aan het nadenken geweest , stel dat de druklager stuk is dan zou ik het geluid toch alleen maar horen als ik de koppeling bedien ? nee ?
maar het is juist als ik de koppeling los dat ik het geluid hoor ...
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Lijkt me idd het druklager en als je niet helemaal gek wordt van de herrie kan 't nog wel even mee zo. Dan wellicht tzt gelijk alles eens vervangen. Tip: gebruik geen druklager van W&N.
Regards/groeten, Jeroen
Nee, standaard draait je koppeling en dus druklager mee met de motor. Als je de koppeling intrapt ontkoppel je de versnellingsbak waardoor je druklager ook stilstaat.RobbieV wrote:Ik heb nog eens aan het nadenken geweest , stel dat de druklager stuk is dan zou ik het geluid toch alleen maar horen als ik de koppeling bedien ? nee ?
Koppelingspedaal los = koppeling zelf vast.