TN-starter

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Wed Aug 24, 2011 7:47 pm
My E21(s): '78 320/6 aut

TN-starter

Post by Rutger-G »

na poosje last te hebben gehad van slecht starten toch dat ding er maar eens uitgetrokken.

door water erdoor laten stromen maar gaat niet open, heb hem los gehaald met de 2 schroefjes en het schuifje(cilindertje) schoon gemaakt en weer terug geplaatst.
weer opnieuw getest maar ngo steeds geen succes.
is het mogelijk om hem voor de rest uit elkaar te halen en te reviseren of is het beter om gewoon een nieuwe te halen?
zo ja wat zouden die krengen ongeveer kosten? n waar

groeten

Rutger


if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: TN-starter

Post by Peter V. »

De 320/6 heeft nog veel meer zaken die een slechte koude start kunnen geven hoor.

Je kunt hem inderdaad verder uit elkaar halen. Je vindt dan een veertje met schroefje waar je kunt verstellen hoeveel de schuif naar buiten komt. Dit kan bij diegene van de M-10 motoren (2B4 carburateur) en voor de M20 (4A1 carburateur).

Voor een nieuwe reken rond tussen de 70 en 100 euro bij de dealer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Wed Aug 24, 2011 7:47 pm
My E21(s): '78 320/6 aut

Re: TN-starter

Post by Rutger-G »

nee klopt. er zijn meerdere factoren mogelijk.

alleen heb mijn TN-starter los gehaald en hij beweegt helemaal niet zeg maar.

heb hem al verder uit elkaar gehaalt, tot aan die veer en die plunjer met stelschroefje.
alleen die zorgt er niet voor dat hij beweegt, er zit nog zown staafje die uit het resterende gedeelte komt.
is het nog mogelijk om dat uit elkaar te halen of iets bij te stellen?

sorry voor vage beschrijving. zal morgen even foto maken over wat ik nou precies bedoel :screwy
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: TN-starter

Post by Peter V. »

De beschrijving is duidelijk hoor. Jij heb de oude vorm TN-starter. Dat schroefje komt tegen die pen aan. Dus verdraaien van dat schroefje zorgt wel degelijk voor meer of minder verplaatsing van de pen en dus de schuif van de TN-starter. Je ziet dat pas als je het huis weer in elkaar zet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
hen123drik
Upcoming E21 fanatic
Posts: 40
Joined: Wed Jul 06, 2011 1:50 pm

Re: TN-starter

Post by hen123drik »

is dat niet zo'n waselement? dus een cilindertje gevuld met was, afgesloten door een plunjertje. bij temperatuurwisseling zet de was uit/krimpt hij en wordt het cilindertje naar binnen/buiten gedrukt?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: TN-starter

Post by Peter V. »

In het principe heb je gelijk. Je kunt alleen met een schroefje e.e.a. bijstellen bij sommige uitvoeringen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply