Toerental en het geluid vn mijn E21
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
Toerental en het geluid vn mijn E21
Hallo,
Ik ben nog redelijk nieuw hier en lees vooral mee.
nu had ik toch een vraagje over mijn BMW 316 uit 1978.
als ik over de snelweg rij in de 4e versnelling dan maakt de motor veel lawaai en toeren, nu heeft de auto maar 4 versnellingen en ik ben een 5-Bak gewend. kan dit eigenlijk kwaad? daarnaast zuipt mn bmw ontiegelijk veel benzine, laatst tankte ik 55L en in 360KM was het weg. nu moet ik wel zeggen dat als de auto stilstaat er een benzinelucht bij hangt en bij het kijken onder de motorkap is de carberateur dichtgesmeerd met vloeibare pakking. het lijkt alsof dat oplost en daardoor de carb gaat "zweten" maar ondanks dat probleem vind ik 55L in 360KM behoorlijk? of is dat normaal voor een e21?
Greetz,
Ik ben nog redelijk nieuw hier en lees vooral mee.
nu had ik toch een vraagje over mijn BMW 316 uit 1978.
als ik over de snelweg rij in de 4e versnelling dan maakt de motor veel lawaai en toeren, nu heeft de auto maar 4 versnellingen en ik ben een 5-Bak gewend. kan dit eigenlijk kwaad? daarnaast zuipt mn bmw ontiegelijk veel benzine, laatst tankte ik 55L en in 360KM was het weg. nu moet ik wel zeggen dat als de auto stilstaat er een benzinelucht bij hangt en bij het kijken onder de motorkap is de carberateur dichtgesmeerd met vloeibare pakking. het lijkt alsof dat oplost en daardoor de carb gaat "zweten" maar ondanks dat probleem vind ik 55L in 360KM behoorlijk? of is dat normaal voor een e21?
Greetz,
BMW 316 E21 (1978)
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Normaal voor een e21 316 is tussen de 1:8 en 1:10
Benzinetanken willen nog wel eens lek gaan!
Hoge toerental is normaal op de snelweg, ik denk dat je BMWtje zich het prettigst voelt bij 110km/h
groeten loentje
Benzinetanken willen nog wel eens lek gaan!
Hoge toerental is normaal op de snelweg, ik denk dat je BMWtje zich het prettigst voelt bij 110km/h
groeten loentje
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Als je ziet dat de carburateur zweet heb je gewoon lekkage met een niet onaanzienlijk brandgevaar ook. Tijd voor verse pakkingen en kit of vloeibare pakking erlangs smeren heeft nog nooit geholpen. En verder op zoek, elke keer als je die lucht ruikt. Slangen van en naar de brandstofpomp, op de tank en de tank zelf. Gooi de tank eens echt helemaal tot z'n strot toe vol en kijk dan eens onder de auto. Dikke kans dat je wat ziet druppelen. Probeer ook te achterhalen wanneer je benzine ruikt. Als dat meestal vlak na tanken is weet je ook al wat meer.
Verbruik zal idd zijn wat Loentje zegt dus 440 km moet wel minimaal kunnen. Over die toeren hoef je je geen zorgen te maken, mits je de auto netjes warm rijdt en hij regelmatig verse en fatsoenlijke olie krijgt.
Verbruik zal idd zijn wat Loentje zegt dus 440 km moet wel minimaal kunnen. Over die toeren hoef je je geen zorgen te maken, mits je de auto netjes warm rijdt en hij regelmatig verse en fatsoenlijke olie krijgt.
Regards/groeten, Jeroen
Ik heb zelf ook een 316, en ze houden inderdaad gewoon niet van harder dan 110.
Zowel in brandstofverbruik, onwijze herrie, olieverbruik en temperatuur heb ik gemerkt dat 110-115 ideaal is. Je schiet nog enigzins op en betaald niet de hoofdprijs.
Als je langere stukken 130-140 gaat rijden krijgt 'ie het toch echt wel heel moeilijk en dat laat zich ook zien op je watertemperatuur e.d.
Verder zou ik zeker de pakking van je carb vervangen, dat is gewoon gevaarlijk en slecht.
Zowel in brandstofverbruik, onwijze herrie, olieverbruik en temperatuur heb ik gemerkt dat 110-115 ideaal is. Je schiet nog enigzins op en betaald niet de hoofdprijs.
Als je langere stukken 130-140 gaat rijden krijgt 'ie het toch echt wel heel moeilijk en dat laat zich ook zien op je watertemperatuur e.d.
Verder zou ik zeker de pakking van je carb vervangen, dat is gewoon gevaarlijk en slecht.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
De 316 van ons is van na oktober 1980 en is dus de 1.8 M10 motor met solex 2B4 carburateur. Wij hebben ook een vierbak maar kunnen op lange stukken met 120 km/h gewoon nog 1 op 10 halen. Ik moet wel zeggen dat de complete carburateur goed gereviseerd is en al het pakkingwerk vernieuwd. Wat betreft de koeling eigenlijk geen afwijkingen. Bij 130 km/h gewoon nog in het midden van de meter.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- Jeroen
- Site Admin
130-140 mag geen probleem zijn voor een M10. Wel is het zo dat elk blok een stukje onbalans heeft bij een bepaald toerental en dat is bij een iets hoger/lager toerental weer een stuk minder, dus minder resonantie en herrie. Dat is bij M10 en afgeleiden M12 en S14 niet anders. Een M10 is echter wel gewoon luidruchtig, opvallend waar de M20 een E21 gewoon tot een auto maakt die voor hedendaagse standaards zelfs nog stil genoemd kan worden.
Koelwatertemperatuur mag bij 140 in 4 echter nooit een probleem zijn, dan is er toch echt wat aan de hand (koelvin, radiateur verstopt, thermostaat opent niet goed, waterpomp versleten, bar's leaks in je koelsysteem, ontsteking niet goed, etc).
Hoewel een paar jaar terug, mijn M10B18 met verhoogde compressie en nogal verbouwde carb zette in mijn allereerste E21 gewoon 210 op de teller (ja die overdreef vast wel wat haha, oh en dat was met 4-bak!!) en ging pas in temperatuur oplopen na langere tijd zwaar belasten of boven de 180. Een tijdje 140 mag geenszins een belasting genoemd worden en M10's kunnen wat dat betreft een stuk meer hebben dan M20's.
Koelwatertemperatuur mag bij 140 in 4 echter nooit een probleem zijn, dan is er toch echt wat aan de hand (koelvin, radiateur verstopt, thermostaat opent niet goed, waterpomp versleten, bar's leaks in je koelsysteem, ontsteking niet goed, etc).
Hoewel een paar jaar terug, mijn M10B18 met verhoogde compressie en nogal verbouwde carb zette in mijn allereerste E21 gewoon 210 op de teller (ja die overdreef vast wel wat haha, oh en dat was met 4-bak!!) en ging pas in temperatuur oplopen na langere tijd zwaar belasten of boven de 180. Een tijdje 140 mag geenszins een belasting genoemd worden en M10's kunnen wat dat betreft een stuk meer hebben dan M20's.
Regards/groeten, Jeroen
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties! ik was laatst bij de automaterialen zaak voor verse pakkingen en die man zei dat ik beter eerst naar een lokale sloop kon gaan om na te vragen of het membraam niet kapot zou kunnen zijn. want als dat het geval was dan moest er een nieuwe carb op? ik weet er niet zo heel erg veel van en ben nog in de leer :mrgreen. wat zouden jullie dan doen, ook een andere carb erop of kun je gewoon pakkingen kopen?
Edit: Als we er een 5-Bak onder zouden gooien dan moet het toerental aanzienlijk minder zijn op de snelweg of denk ik er nu te makkelijk over?
Thanks all
Bedankt voor de reacties! ik was laatst bij de automaterialen zaak voor verse pakkingen en die man zei dat ik beter eerst naar een lokale sloop kon gaan om na te vragen of het membraam niet kapot zou kunnen zijn. want als dat het geval was dan moest er een nieuwe carb op? ik weet er niet zo heel erg veel van en ben nog in de leer :mrgreen. wat zouden jullie dan doen, ook een andere carb erop of kun je gewoon pakkingen kopen?
Edit: Als we er een 5-Bak onder zouden gooien dan moet het toerental aanzienlijk minder zijn op de snelweg of denk ik er nu te makkelijk over?
Thanks all

BMW 316 E21 (1978)
M10's maken inderdaad best wat geluid, helemaal op de snelweg in zijn 4. De temperatuur zou niet op mogen lopen. Dat gebeurt bij mij alleen in de file.
Ook mijn 320i, en de 318i ervoor, verbruikten behoorlijk wat benzine. 1:10 haalt de 320i echt niet. Meer 1:7 ~ 1:8. Ik heb wel een 5 bak, en maak ook vaak korte ritjes. Het motorblok is niet zo fris meer, en dit speelt natuurlijk ook mee.
En Jeroen, 210kmph met een M10B18 en 4 bak
WOW! Ik ga met mijn 320i niet harder dan 180, omdat die dan te onstabiel wordt. Hij lijkt op te gaan stijgen. 
Ook mijn 320i, en de 318i ervoor, verbruikten behoorlijk wat benzine. 1:10 haalt de 320i echt niet. Meer 1:7 ~ 1:8. Ik heb wel een 5 bak, en maak ook vaak korte ritjes. Het motorblok is niet zo fris meer, en dit speelt natuurlijk ook mee.
En Jeroen, 210kmph met een M10B18 en 4 bak
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
Ik zie mijn BMW echt niet zo hard rijden haha. ik heb hem een keer aan de 140 gehad maar dat was niet fijn rijden.
BMW 316 E21 (1978)
- Jeroen
- Site Admin
Klinkt wellicht als wat bedaagde schokdempers, een E21 heeft geen enkele moeite met 180 en moet met een beetje fris onderstel en zeker op 15" nog prima stabiel aanvoelen dan. Nee dan mijn groep B Samba, daar heb ik in mijn jonge jaren (laaaang geleden haha) dingen mee gedaan die ik nu absoluut niet meer zou doen...
Jwee: wat was er niet fijn rijden aan? Herrie, onbalans, stabiliteit, koersvastheid? Met een oude auto kan het natuurlijk zomaar zijn dattie links en rechts wat verse rubbertjes enzo wil. Dat vindt 'ie lekker
Jwee: wat was er niet fijn rijden aan? Herrie, onbalans, stabiliteit, koersvastheid? Met een oude auto kan het natuurlijk zomaar zijn dattie links en rechts wat verse rubbertjes enzo wil. Dat vindt 'ie lekker
Regards/groeten, Jeroen
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
Jeroen wrote:Klinkt wellicht als wat bedaagde schokdempers, een E21 heeft geen enkele moeite met 180 en moet met een beetje fris onderstel en zeker op 15" nog prima stabiel aanvoelen dan. Nee dan mijn groep B Samba, daar heb ik in mijn jonge jaren (laaaang geleden haha) dingen mee gedaan die ik nu absoluut niet meer zou doen...
Haha ik ging vlot naar de 140, het stuur trilt best erg en hij is niet heel stabiel.
als ik in deze auto rij is het net een grote amerikaan, schommelt van links naar rechts. opzich geen grote ramp, dat vind ik juist mooi aan zon oude auto.
maar als ik nog harder moet dan 140 dan ben ik bang dat het blok ontploft. zo klinkt het namelijk
BMW 316 E21 (1978)
- Jeroen
- Site Admin
Jouw onderblok is gebruikt als basis voor het toenmalige F1 blok waarmee tijdens tests en kwalificaties vermogens tot ruim 1.300 pk mee zijn gehaald (1500cc met enkele turbo). Dat kan wel wat hebben hoor 
Regards/groeten, Jeroen
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
Haha maar zo klinkt het niet. misschien eens het blok goed nakijken samen met mn vader.Jeroen wrote:Jouw onderblok is gebruikt als basis voor het toenmalige F1 blok waarmee tijdens tests en kwalificaties vermogens tot ruim 1.300 pk mee zijn gehaald (1500cc met enkele turbo). Dat kan wel wat hebben hoor
Die heeft gelukkig wel veel verstand van auto's en daar leer ik het dan ook van!
BMW 316 E21 (1978)
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Wij hebben bij onze 316 al het rubberwerk en fusee/spoorstangkogels vervangen. Ze staat op 15 inch wielen en is iets verlaagd. De stabiliteit is absoluut niet slecht.Jwee wrote:Hallo allemaal,
Thanks all
De opmerking van de automaterialenzaak over een membraan en de lokale sloop slaan nergens op.
* De lokale sloop heeft nagenoeg niets meer liggen van de E21 en wat er ligt is al net zo erg versleten vaak.
* Alle carburateurdelen zijn gewoon nieuw te krijgen als ook bijna alle andere delen van de E21. Echt specifieke delen kunnen wel wat kostbaar zijn maar daar is een forum voor om elkaar te helpen. Jouw carburateur kan gewoon gereviseerd worden door een simpel revisiesetje wat nog bij verschillende zaken te koop is.
Gr Peter V.
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
Ik denk dat het dan sowieso verstandig is om zon revisie setje aan te schaffen. zijn die alleen bij specifieke zaken te koop of overal wel te krijgen?Peter V. wrote:Wij hebben bij onze 316 al het rubberwerk en fusee/spoorstangkogels vervangen. Ze staat op 15 inch wielen en is iets verlaagd. De stabiliteit is absoluut niet slecht.Jwee wrote:Hallo allemaal,
Thanks all
De opmerking van de automaterialenzaak over een membraan en de lokale sloop slaan nergens op.
* De lokale sloop heeft nagenoeg niets meer liggen van de E21 en wat er ligt is al net zo erg versleten vaak.
* Alle carburateurdelen zijn gewoon nieuw te krijgen als ook bijna alle andere delen van de E21. Echt specifieke delen kunnen wel wat kostbaar zijn maar daar is een forum voor om elkaar te helpen. Jouw carburateur kan gewoon gereviseerd worden door een simpel revisiesetje wat nog bij verschillende zaken te koop is.
ik woon in uden (noord brabant) en ga hier meestal naar P. Heijl voor automaterialen. er zit ook nog een brezan in de buurt.
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een revisiesetje?
BMW 316 E21 (1978)