Sleutel laten bijmaken: code?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Blackadder
E21 Fanatic

Sleutel laten bijmaken: code?

Post by Blackadder »

Korte vraag:

Waar staat (behalve op het deurslot) de sleutelcode nog vermeld?
Heb niet echt zin om een halve deur te demonteren voor de sleutelcode.
Nee, ik heb het plaatje met code niet.....

Sleutels laten bijmaken op Chassisnummer is me niet bevallen (passen niet)
Nochtans werkt alles met dezelfde sleutel (contact, deursloten, handschoenkastje, kofferbakslot), dus
ik denk niet dat deze dus ooit vervangen zijn.

Is er een mogelijkheid dat deze ergens anders vermeld staat (kofferbakslot, plaatje)

BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Sleutel laten bijmaken: code?

Post by Peter V. »

Ik moet zeggen dat ik er niet al te moeilijk over doe en gewoon een sleutel laat bijmaken bij de sleutelmaker. Deze slijpt gewoon een kopie van het origineel en klaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
MeesterPieter
Upcoming E21 fanatic

Post by MeesterPieter »

bij de e30 staat het sleutelnummer gegraveerd in de cilinder van het contactslot wanneer je deze eruit haalt zie je het staan

je kunt ook de code ontcijferen aan de hand van de nummer die op de slotplaatjes zitten, maar ik ben alweer vergeten hoe dat precies zat...
[url=http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=94][img]http://i37.photobucket.com/albums/e79/MeesterPieter1/divers/sig2copy.jpg[/img][/url]
Blackadder
E21 Fanatic

Post by Blackadder »

Peter V. wrote:Ik moet zeggen dat ik er niet al te moeilijk over doe en gewoon een sleutel laat bijmaken bij de sleutelmaker. Deze slijpt gewoon een kopie van het origineel en klaar.
Als de huidige sleutels in goede staat zijn, heb ik daar ook geen problemen mee.
Een versleten sleutel laten bijmaken vind ik dan weer niet slim.... Vandaar de vraag dus.... :P
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Met het namaken van een versleten sleutel heb je idd meer kans dat het slot sneller verslijt, met als risico dat je op een gegeven moment de auto kunt starten met een schroevendraaier. Echter, als bestellen op chassisnr geen goede sleutel oplevert dan heeft een label of typeplaatje ook geen zin, tenzij je idd een code op het slot zelf hebt staan, dat is nog te proberen. Kan me echter zoiets niet herinneren bij een E21, maar ook nooit op gelet dus dat zegt nog niet zoveel.

Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat je met bestellen op chassisnr geen passende sleutel kreeg dus doorgaans kloppen de bestanden van BMW prima, mogelijk heeft de auto toch eens andere sloten gekregen. Het is wel zo dat men geen codes meer heeft voor een bepaald jaar, 1980 ofzo, en daarvoor kun je geen sleutels op code meer bestellen. Misschien is dat beperkt tot bepaalde series maar dat heb ik iig al wel een enkele keer meegemaakt.
Regards/groeten, Jeroen
Blackadder
E21 Fanatic

Post by Blackadder »

Ik had ook al gedacht aan een vroegere slot swap.
Maar dan zouden ze alles moeten hebben vervangen, want nu zit alles op 1 sleutel.
Contactslot, deursloten, kofferbakslot, en zelfs de tankdop en handschoenvakje....

Weet iemand of het slotnummer soms op het kofferslot zou te vinden zijn? Da's makkelijker te demonteren dan een deurslot?
Alex1971
Upcoming E21 fanatic

Post by Alex1971 »

In het verleden werd nog wel eens alleen een nieuw contactslot besteld met sleutels. De andere sloten werden dan op die set aangepast, wat redelijk eenvoudig is (maar vooral goedkoper). Minder keurige handelaren wilden ook nog wel eens een truukje uithalen door maar een paar sleutelplaatjes in de slotcylinder te plaatsen, waardoor je ook met 1 type sleutel afkon. Helaas passen er dan vaak ook andere sleutels op dezelfde cylinder. Dit laatste meer ter info, dat zal bij jou waarschijnlijk niet zo zijn.

Ik zou toch eens zien of de code op de cylinder staat en indien niet is het nu nog achterhalen ervan een lastige klus.

De originele sleutelcodes zijn opgebouwd uit 2 letters gevolgd door 4 cijfers; hoe die vertaalslag werkt met de sleutelplaatjes (ook 6 toch?) weet ik helaas niet.
E21
Post Reply