En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e21bart »

Ik weet het, het begint al aardig op zeuren te lijken ;)
Maar ik heb wederom zitten denken over de montage van de volvo klauwen, ik dacht dat als ik de boutgaten uitboor, een alu ring draai, met een excentrisch boutgat, en deze met een beetje overmaat in de klauw pers, dan ben ik van het oversteek probleem af en kan de klauw absoluut niet bewegen, nu ben ik benieuwd of iemand hier een andere mening over heeft.

Dan de remschijven, dan kan ik dus de 323i remschijven behouden, maar omdat ik steek 5x120 achter heb ivm de 5 serie achteras, wil ik dit voor ook. Nu kan je je schijven om laten boren van 4x100 naar 5x120. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd :)
Gr bart


1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by Wondermike »

Ik denk dat je ook de optie van mini schijven met de volvo klauwen nog kan bekijken.
De klauwen worden in dat geval niet aan de binnenkant van de voorpoot gemonteerd maar aan de buitenkant.
Maar dat slotten blijft en is de minst lastige aanpassing hoor.
Ik denk dat de naaf te klein is voor opboren naar 5 * 120.
So many cars, so little time
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e-einundzwanzig »

je kunt ook 5 serie schijven gebruiken en afdraaien naar 269 mm, dan hoef je de volvoklauwen niet te slotten
miniklauwen heb je spacers voor nodig omdat ze anders tegen de binnenkant van de velg aankomen.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e21bart »

Dat met die 5 serie schijven klinkt erg goed, van welk type heb ik de schijven nodig dan, de e12 528 of 535? ik wil namelijk naven van een e12 op de e21 323 voorpoten zetten, ik heb me laten vertellen dat dit zonder aanpassingen uitwisselbaar is. Weet je misschien ook waar ik de schijven af kan laten draaien dan?

Dit klinkt namelijk perfect, geen sleufgaten in de volvo's :D
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by bartgouda »

Afdraaien kunnen heel veel bedrijven voor je doen, hoeft geen auto-specifiek bedrijf te zijn, gewoon een metaalbewerkingsbedrijf. Heb wel gemerkt dat deze lastig te vinden zijn...
Dat soort bedrijven lijken nooit websites te hebben enzo.
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e21bart »

Ik zal eens informeren bedankt voor de tip!
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e-einundzwanzig »

even ter verduidelijking:

de e21 323i remschijf
Image

de e28 520i,525i,528i remschijf
Image

zoals je ziet is de hoogte tot de binnenkant van de remschijf (68 mm (e21) tegenover de 69 mm (e28)) een mm verschil, deze moet gecompenseerd worden door 2 ringen van een millimeter dik tussen de remklauw en de veerpoot (de 2 bevestiginspunten) te plaatsen.
verder moet de 284 mm diameter verkleind worden (afgedraaid) tot 269 mm anders past de remschijf niet binnen de volvo remklauw.

er moet een centreerring in het naafgat komen om het gat te verkleinen van 79 mm naar 63 mm

mensen die grotere remshijven willen op hun e21 maar 4-gaats willen behouden, kunnen de remschijf nog om laten boren naar 4x100 (in plaats vande 255 mm te behouden en de volvoklauwen te slotten)

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by Jeroen »

Heel eerlijk gezegd vind ik dat een hoop prutswerk om een marginaal grotere schijf kwijt te kunnen, dan kun je 100x beter een sleuf hebben met eigenlijk nul risico. Maar goed, ieder z'n ding. Maar als het gaat om echt kunnen remmen, ga dan kijken of je naar Wilwoods kunt met een aangepaste bracket en dan schijven van ca 290mm aangezien je dat nog netjes kwijt kunt binnen een 15" wiel. Vertraging is namelijk niet het probleem (ja alleen vergeleken met een paar oude vervuilde klauwen) maar het afvoeren van de warmte.
Regards/groeten, Jeroen
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e21bart »

Jeroen je hebt idd gelijk, hoewel ik nog steeds geen fan ben van sleufgaten, hebben jullie me wel overgehaald dat het kan. Maar dan zit ik alsnog met het probleem van achter 5x120 en voor 4x100 dus dat is dan ook meteen opgelost met 5 serie naven en schijven :)

Bedankt allemaal! :)
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e-einundzwanzig »

e-einundzwanzig wrote:
jeemu wrote:
jeemu wrote:Not install Wilwoods this summer, so is there some good calipers that fit those 323i strut and e12 hub?
Maybe around 280-300mm disk.
Almost bolt on 4 piston caliper and 280x25 disk

Image
are those volvo 240 calipers? and wich discs have you used?

Martin
jeemu heeft het volgens mij ook gedaan, misschien kan hij wat meer info geven?

tuurlijk, de Wilwood is beter (en prijziger!) maar als je een techneut bent en je hebt mensen die bijv. schijven af kunnen draaien en andere dingetjes kunnen produceren voor een appel en een ei. zie ik niet echt het probleem..
de een houdt vast aan principes, de ander vind het fantastisch om te hobby'en. niks mis mee...
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by Jeroen »

Dan is 't te hopen dat Jeemu met iets beters op de proppen komt want ik zou met schijven met centreerringen absoluut geen Alpentoer oid gaan doen.
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by Thijsse »

Jeroen wrote:Dan is 't te hopen dat Jeemu met iets beters op de proppen komt want ik zou met schijven met centreerringen absoluut geen Alpentoer oid gaan doen.

wat is dr minder veilig aan centreerringen dan aan sleufgaten? zou ik 100x liever centreerringen erin gooien, als t allemaal vastgedraaid is kan t nergens heen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by uwbuurman »

zijn die standaard schijfjes van een 323i nou echt zo bagger? Ik bedoel, hoe vaak zoek je de limiet zodanig op dat je moet modificeren? ik denk dat ik met de 2.7 ombouw in de m20 met Kjet straks gewoon met originele remmen ga rijden. zou een Alpentoer dan niet kunnen? of een stukje stevig dijken rijden? Hoe dan ook, mijn e91 zal altijd beter remmen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Post by e21bart »

De schijven zijn volgens mij niet slecht hoor, maar in combinatie met de 5x120 ombouw lijkt dit mij de mooiste oplossing, het vergt even denkwerk en wat hulp van de forumleden (mercii!) maar dan heb je volgens mij wel een redelijke setup.
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
Post Reply