pruttelende koude motor

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

pruttelende koude motor

Post by jamesV »

na een tijdje rijden zonder problemen is het dan toch zover.. de eerste problemen :(
sinds de laatste 2 dagen pruttelt de motor enorm bij een koude start, precies of hij draait maar op 3 poten. Na een 2 tal straten te 'rijden' komt hij er door en is er voor de rest van de dag geen vuiltje meer aan de lucht. Deze morgen was het weer van dat. Tijdens het pruttelen rijd de auto maar zeer schokkerig en er zit precies geen power achter... Na toertje rijden heeft hij weer full power voor de rest van de dag. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Benzine te kort? Lucht teveel?....

Grtz


e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: pruttelende koude motor

Post by e21bart »

Zou eenvoudig een bougie of bougiekabel kunnen zijn check deze eerst maar eens, kan ook lastiger zijn als koppaking( koelwater in cilinder waardoor de ontbranding niet of niet optimaal is) bij het warm worden van de motor krimpt het gat en geeft het minder problemen. Vooral de bougies en kabels zijn eenvoudig te checken

Succes, bart
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: pruttelende koude motor

Post by jamesV »

de bougies zijn nieuw.. de kabels zien er goed uit en koelwater staat mooi op maximum.. daarom dacht ik eerder ergens in de richting van de carburator (benzine, lucht enzo...). Is het niet zo dat de wagen ook niet 100% zou rijden als die warm heeft met slechte bougies/kabels? Eenmaal 'warm' (na amper 2 straten dus niet echt warm :bag ) is er geen enkel probleem meer en draait/rijd de wagen als een zonnetje.
Dank alvast om te helpen meedenken.

nog ter info: het betreft een 315 van 83 (1600 dus). De bougies die er nu inzitten steken er een kleine 2 maanden in, na controle vandaag zien die wel helemaal zwart en staan redelijk droog (misschien kan dit helpen in het meedenken).
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: pruttelende koude motor

Post by jamesV »

Even een kleine update: gisteren wat zitten regelen aan de carburator (meer benzine en minder lucht gegeven) en moet zeggen dat het al een hele verbetering is. Hij doet het nog een beetje maar merkelijk minder! De motor draait precies ook mooier en vooral... Er zit meer power achter :banana
Op automatische choke draait hij nu zo'n 1400t en als die warm is komt hij naar 800 à 900 ( was vroeger 1000t koud en tussen de 500 en 600 warm)
ikke dus ( voorlopig ) tevreden :D
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: pruttelende koude motor

Post by Peter V. »

Dat klinkt al wat meer hoopvol inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: pruttelende koude motor

Post by jamesV »

na een hele tijd perfect te rijden (en vooral koud starten/rijden) deed het probleem hem gisteren weer voor. Vandaag weer het schroefje van de lucht wat toegedraaid, klein beetje meer benzine gegeven (net zoals de vorige keer dus) en hopla.. alles weer ok. de auto draait weer als een naaimachientje en rijd zeer goed maar voor hoelang? Zou het kunnen dat het schroefje van de lucht door de trillingen van de motor vanzelf beetje per beetje verdraaid? :?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: pruttelende koude motor

Post by Peter V. »

het mengselschroefje hoort met een veertje geborgd te zitten zodat ze niet kan los trillen. Het feit dat dit verloopt (even vanuit gaan dat het schroefje zich niet zou verplaatsen) betekent toch dat je dus een armer mengsel gaat krijgen. Dit is bijna gelijk aan een vacuumlek wat steeds groter wordt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: pruttelende koude motor

Post by jamesV »

Dit is bijna gelijk aan een vacuumlek wat steeds groter wordt
maar als ik een vacuumlek moest hebben zou de wagen waarschijnlijk ook niet lekker rijden eens 'warm' (lees 2 straten verder)??
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: pruttelende koude motor

Post by Peter V. »

Dat ben ik wel deels met je eens. Als jij de carburateur steeds rijker moet gaan zetten dan is dus je mengsel eerst steeds armer. Dit verkrijg je door of minder brandstof of meer lucht (vacuumlek).

Je hoeft echt geen groot vacuumlek te hebben om een slecte loop te krijgen maar nog wel wat vermogen te hebben.

Bij de automatsche choke heb je maar enkele mogelijkheden die problemen kunnen geven.

(TN-starter sluit niet goed af) - meer lucht.
(Verrijkingsklep werkt niet na behoren) - voor de koude start.
(afstelling chokeklepspleet).
Temperatuurswitch (35°c )in het thermostaat huis. Deze regelt o.a de verrijkingsklep bij een koude start.

Ik ga ervan uit dat de chokeklep gewoon netjes open gaat bij opwarming dus dat de bimetaal zijn werk doet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: pruttelende koude motor

Post by jamesV »

Bedankt Peter voor deze info! Nog een vraagje: wat is de TN-starter :bag
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: pruttelende koude motor

Post by Peter V. »

jamesV wrote:Bedankt Peter voor deze info! Nog een vraagje: wat is de TN-starter :bag

Je heb er eigenlijk twee:

1e - De TN-starter die extra lucht geeft is diegene waar koelvloeistof doorheen gaat. nr 23
2e- TN starter die extra brandstof geeft is het elektronisch gestuurd ventiel. nr 26

http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/

Hier nog wat documentatie over je carburateur inclusief afstelgegevens en handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se1B2.htm
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: pruttelende koude motor

Post by jamesV »

Je heb er eigenlijk twee:

1e - De TN-starter die extra lucht geeft is diegene waar koelvloeistof doorheen gaat. nr 23
2e- TN starter die extra brandstof geeft is het elektronisch gestuurd ventiel. nr 26
heb er nog op losse carburators die ik heb liggen.. ik weet dus alweer wat gedaan
Hier nog wat documentatie over je carburateur inclusief afstelgegevens en handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se1B2.htm
bedankt voor de link maar duits is niet mijn sterkste kant.. ik zal het dus zonder die handleiding moeten doen
Post Reply