Ik heb in mijn 315 een 1.8l M10 uit een eerste generatie E21 gelegd. Maar wel met het in- en uitlaatspruitstuk van de originele 1,6 motor.
Nu zit ik even met de inbouw van de ontsteking, want de originele ontsteking had een enkele vacuumaansluiting en de oudere generatie ontsteking heeft er 2. Nu is de vraag hoe ik het vacuum moet aansluiten, hoe zit de logica achter het vervroegen en het verlaten van de ontsteking en welk vacuum heb je daarvoor nodig?
Dit lijkt mij eenvoudiger uit te zoeken dan het inbouwen van de nieuwere nokkenas om de nieuwere ontsteking te kunnen gebruiken.
Vacuumaansluitingen ontsteking
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: Vacuumaansluitingen ontsteking
Het vervroegen en verlaten van de ontsteking gebeurt door een aansluiting onder en boven de gasklep. Als jij gewoon het inlaattraject van de 315 gebruikt met de 1B2 carburateur dan de vervroeging gewoon aansluiten zoals omschreven voor de 315 carburateur. De verlating zou je dan kunnen nemen van de vacuumslang die vanaf je inlaatspruitstuk naar je luchtfilter gaat (naar een klepje die jouw aanzuigklep bestuurt). Hierop een T-stukje zetten en klaar. Zo heb ik het ook bij mijn 320/6 weber conversie gedaan.
Nu zit ik even te denken. Heb jij dan niet zo'n temperatuurgestuurde switch zitten op je thermostaathuis of inlaatspruitstuk die je met twee vacuumslangen aanstuurt? Deze zit namelijk tussen je carburateur en onstekingsdoos.
Nu zit ik even te denken. Heb jij dan niet zo'n temperatuurgestuurde switch zitten op je thermostaathuis of inlaatspruitstuk die je met twee vacuumslangen aanstuurt? Deze zit namelijk tussen je carburateur en onstekingsdoos.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.