Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 323i

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 323i

Post by BMW-POWER »

hoi jongens,
ik weet een complete e21 323i motor liggen, nu lijkt dit me eengoeie gelegenheid om mijn 320/6 wat vinniger en zuiniger te maken(dat ding drinkt echt teveel) + dat er geen zinvol afstellen meer is aan die solex 4a1
nu is mijn vraag, wat moet er allemaal veranderd worden? er zit al een 5ecobak en 323i vering onder, en de achteras met schijfremmen ligt ook klaar
dat er een elektrische brandstofpomp gemonteerd zal moeten worden is al duidelijk e_geek


E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Wondermike »

Dit is iets wat al meerdere malen besproken is en zowel Blackadder als ikzelf gaan dit uitvoeren.
Maar vergis je niet en zorg dat je bij het 323i blok de juiste kabelboom krijgt.

Er is wel eens zo'n project geweest wat jaren heeft geduurd :sealed
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by 323baur »

Wondermike wrote:
Er is wel eens zo'n project geweest wat jaren heeft geduurd :sealed

Oh ja...vertel :mrgreen:
Kom d'r maar in mister DT
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by BMW-POWER »

Wondermike wrote:Dit is iets wat al meerdere malen besproken is en zowel Blackadder als ikzelf gaan dit uitvoeren.
Maar vergis je niet en zorg dat je bij het 323i blok de juiste kabelboom krijgt.

Er is wel eens zo'n project geweest wat jaren heeft geduurd :sealed
heb gisteravond het forum een halfuurtje afgeschuimd op zoek naar vergelijkbare topics...
bij de complete motor zit een complete kabelboom, krijg er nog een tweede complete motor bij zonder kabelboom
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Blackadder »

Hoi,

Dus motor + kabelboom,
Kabelboom hogedebiet benzinepomp
Hoogdebiet benzinepomp + filter + beugel
Ophangingspunten te voorzien onder wagen voor bevestiging benzinepomp en toestanden.
Diff 3.45 met bijhorende snelheidsmeter
En als je de paardjes in toom wilt houden: achterophanging 323i met schijfremmen.

Da's zowat het voornaamste denk ik.....
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by BMW-POWER »

Blackadder wrote:Hoi,

Dus motor + kabelboom,
Kabelboom hogedebiet benzinepomp
Hoogdebiet benzinepomp + filter + beugel
Ophangingspunten te voorzien onder wagen voor bevestiging benzinepomp en toestanden.
Diff 3.45 met bijhorende snelheidsmeter
En als je de paardjes in toom wilt houden: achterophanging 323i met schijfremmen.

Da's zowat het voornaamste denk ik.....
dat diff, is het standaard diff in een 320/6 niet bruikbaar?
de achteras ligt al klaar voor montage,
kabelboom van benzinepomp heb ik niet, is die zo speciaal misschien?
grtz
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Peter V. »

Diff van een 320/6 is gewoon bruikbaar. Je zit iets hoger in toerental en boet wat in topsnelheid in. Daarentegen door het hogere toerental beschik je net iets eerder over je vermogen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by ac/dennis »

haha bedankt heren :), maar het rijdt wel heel erg fijn!
Niet alleen een stuk sneller, maar ook zoals hierboven beschreven veel zuiniger!

Als je ook de dubbele uitlaat wil:
- middendemper
- uitlaat links
- uitlaat rechts
- ophanging uitlaat rechts

- benzinevlotter 323i
- bij de achterophanging 323i komen ook andere remleidingen achter kijken.


Wat ik op het Engels forum las, is dat je ook dat remverdeel-dinkie nodig hebt dat in de motorruimte zit. Deze zou anders zijn bij 323i dan bij andere modellen. Heb het zelf niet vervangen. Geen problemen met de remmen trouwens.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Jeroen »

Remdrukbegrenzer is dat, om te voorkomen dat je met de schijven achter te hard gaat remmen. Te hard remmen achter maakt het nl wat tricky...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by ac/dennis »

Verschilt deze van die op de 320/6 zit?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Wondermike »

Volgens mij hadden Peter en ik pas gekeken en gezien dat de bestelnummers inmiddels voor alle modellen gelijk was.

Gaat nu zijn rollator pakken Image
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Jeroen »

Hahaha ja de jaren gaan hard bij jou! :loll gefeliciteerd trouwens, maak er een mooie dag van!

Maar on topic, ik zie idd dat BMW daar idd 1 part van heeft gemaakt terwijl ik zeker weet dat dat in het verleden niet zo was, verschil in druk zal dan niet zo gek groot zijn. Als je een upgrade qua remblokken gaat doen kan het dan wel verstandig zijn om dat voor wel te doen en achter niet. Maar voor de achterkant is er volgens mij ook geen fatsoenlijk remblok meer leverbaar, buiten origineel.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Gaat nu zijn rollator pakken Image
Inderdaad gefeliciteerd met de verjaardag! Al een mooie leeftijd behaald hoor :loll
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by Wondermike »

Volgens mij waren bijna alle alpentouristen even oud kan ik me herinneren.
Sven als senior daargelaten :smoke
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Post by 323baur »

GEfeliciteerd!@!!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply