Sperdifferentieel binnenwerk ombouwen?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Sperdifferentieel binnenwerk ombouwen?

Post by uwbuurman »

Ik heb een sperdifferentieel 3.45 25% op de kop getikt. Het binnenwerk lijkt prima, er zit nihil speling op de assen, dus het lijkt een goede koop. Het huis is echter zwaar gecorrodeerd en erg dun op plaatsen. De bouten aan de zijkanten zijn bijna een maat kleiner geroest, dus zijn niet zomaar los. Dit kan zo niet onder mijn auto, dus wil ik het huis van een gewone open differentieel wisselen.

Heeft iemand ervaring met het wisselen van een differentieelhuis? Wat gebeurt er als ik de moeren van de zijkanten los weet te maken?

Ik begreep uit het draadje van WM dat de voorste moet er niet af mag. Maar kan ik dan alles wel uit het huis verwijderen?

Ter illustratie wat fotos.

Voorkant met hoekje uit het huis:
Image

zijkant met een soort stofhoes/flens
Image

aan de andere kant is deze stofhoes/flen bijna helemaal weggerot. Er zit nog een klein stukje.
Image


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Sperdifferentieel binnenwerk ombouwen?

Post by raymondw »

Hoi Koos,

De lagerhuizen van de uitgaande assen zijn het probleem niet. Deze heb je zo los (eerst de uitgaande flenzen uitbouwen), maar tussen het lagerhuis en het middelgrote (?) 188-huis zitten spacers om de speling van de klok in de lagers goed te krijgen. Bij het wisselen van het huis moet deze speling opnieuw afgesteld worden en dat is geen sinecure. Dat geld even goed voor de speling op de ingaande (pineon as). Het pineon-tandwiel moet precies op het kroonwiel aansluiten en als je dat niet goed doet, klopt het draadbeeld van het kroonwiel niet en heb je in no-time een jankend diff.

Op het E28 forum heeft iemand zijn 188-diff van zijn 535i ook uit elkaar getrokken, maar kreeg het ding niet stil. Dat was voor mij reden het DIY aspect van mijn 210-diff niet verder door te zetten, Daarop heb ik contact gehad met Jurian Keizer van Hardemann Motorsport (Leiden) en daaruit is mij zoveel duidelijk geworden dat het afstellen van de speling tussen pineonwiel en kroonwiel erg nauw komt, ergo specialisten werk.

Zie deze link voor mijn weblog met meer info (even doorscrollen).
Carpe Diem, Raymond
Post Reply